Nummeringssystem på äldre GS bussar

Startat av Stefan P, 08 augusti 2012, 15:52:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag har lyckats lära mig hur GDG och SL nummerar sina bussar med bokstäver.

Jag undrar nu hur fungerade det på GS med tex. B 47, hur kom systemet till och användes det?

Finns det fler bolag som använt både bokstäver och siffror för att namnge bussen?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 08 augusti 2012, 15:52:32 PM
Hej

Jag har lyckats lära hur GDG och SL nummerar sina bussar med bokstäver.

Jag undrar nu hur fungerade det på GS med tex. B 47, hur kom systemet till och användes det?

Finns det fler bolag som använt både bokstäver och siffror för att namnge bussen?

mvh Stefan P

Ja, Uppsala gjorde det och där stod S för Scania och V för Volvo. Om jag inte alldeles är ute och seglar var det samma sak i Malmö.

B hos GS stod helt enkelt för buss. S spårvagn hade/har litt M för motorvagn och S för släpvagn. Varför det blev H hos SS/SL har jag aldrig förstått. Spårvagnarna där hade ju A för motorvagn och B för släpvagn. Jag har någon gång hört förklaringen att H skulle stå för Hesselman-motor men dessa slutade tillverkas 1947 då Volvo levererade den sista med sådant motor så den förklaringen har en stark skrönvarning.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

larsy

I Stockholm var väl C öppen släpvagn, D godsvagn, E , F trådbuss, G bussläp och sedan H för motorbuss. Så har jag uppfattat det, jag vet inte vad E stod för.

Ronald M. Jannesson

Ja, lite kortfattat då kke. Bokstavsbeteckning på olika typer av "vehicles" inom ett bolag kallas för littera??!! Vad betyder det då? Ingen aning, men iaf. hos Göteborgs Spårvägar försvann det väl "stegvis" i och med leverans av "Den Oudsten"-bussen. Den littererades inte officiellt, men i verkstad och på garagen var litterat B 93, B 94 och B 95 för respektive normalbuss, ledbuss och expressbuss (Ö-Snabben), tror jag. När bolaget fick sina första MAN-bussar (inköpta begagnade från SL), tror jag, med nr. 111 - 115 och 121 - 125 fick de aldrig något littera och därmed försvann också det. Inte så konstigt kanske då man därefter inköpta många "enskilda individer" s.a.s. ??? :-X :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 08 augusti 2012, 18:01:59 PM
Ja, lite kortfattat då kke. Bokstavsbeteckning på olika typer av "vehicles" inom ett bolag kallas för littera??!! Vad betyder det då? Ingen aning, men iaf. hos Göteborgs Spårvägar försvann det väl "stegvis" i och med leverans av "Den Oudsten"-bussen. Den littererades inte officiellt, men i verkstad och på garagen var litterat B 93, B 94 och B 95 för respektive normalbuss, ledbuss och expressbuss (Ö-Snabben), tror jag.

De olika typerna hade typbeteckning B93, B95 och B96 redan från tillverkaren så det var väl därför det passade bra att benämnda dem med detta. Det var alltså egentligen inte något littera men OK för att det betraktas som ett internt sådant.

Littera är latin för bokstav. Vid järnvägen, spårvägarna och större bussdepåer brukade bokstaven kombineras med ett löpnummer och alltsammans fick heta littera. Ett rätt praktiskt sätt för att särskilja olika busstyper och det är lite tråkigt att det försvunnit i dag när det gäller bussar. Vid järnvägen finns det dock kvar och får väl där betecknas som oumbärligt för att kunna utföra jobbet.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ronald M. Jannesson

Jaaa, just det, tyckte nog att B94 lär lite onaturligt, visst B93, B95 och B96 var det ju... :-X I af. de använde det som littera inofficiellt.

Fredrik Klint

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 augusti 2012, 16:10:45 PM
Ja, Uppsala gjorde det och där stod S för Scania och V för Volvo. Om jag inte alldeles är ute och seglar var det samma sak i Malmö.

B hos GS stod helt enkelt för buss. S spårvagn hade/har litt M för motorvagn och S för släpvagn. Varför det blev H hos SS/SL har jag aldrig förstått. Spårvagnarna där hade ju A för motorvagn och B för släpvagn. Jag har någon gång hört förklaringen att H skulle stå för Hesselman-motor men dessa slutade tillverkas 1947 då Volvo levererade den sista med sådant motor så den förklaringen har en stark skrönvarning.

Det jag hört, men kanske är lika mycket skröna det, är följande hos SS:

A Spårvagn motorvagn
B Spårvagn släpvagn
C Tunnelvagn (motorvagn, "ledarvagn")
D Tunnelvagn (motorvagn, manövervagn) Blev aldrig verklighet även om C3 skulle passa här, alltså en vagn med hytt endast avsedd för rangering, ingen riktig ledarvagn så att säga.
E Tunnelvagn (släpvagn) Blev heller aldrig verklighet. Fartresurserna skulle ju blivit något sämre om inte alla vagnar hjälper till att dra. Så var det förvisso på spårvägen...
F Trådbuss
G Trådbuss släp
H Motorbuss
I överhoppad...
J Motorbuss släp

Litterasystemet enligt denna modell började användas 1948 och tunnelbanan invigdes ju 1950, därav vissa "felaktigheter" eller planer som aldrig realiserades.

S Svensson

Om Du och andra utgår från att man  märker med treställliga nummer så har Ni då viss förklaring. Spårvagnar har siffrorna 25,28,29 före och bussar 30-49 före. Det blir alltså 5-siffriga inventarienummer. Om det står 601-630  eller 600-625 och larmar eller något annat så ser det ut som om det blivit sammanblandning. Men skriver man B31 601-630 resp M25 600-625 så blir det mera begripligt. Göteborg har ju,dvs hade, ett öppet system för kollektiva meddelanden och separata för varje buss och spårvagn. Här torde det femsiffriga numret komma in. Härutöver finns det arbetsfordon som har andra förled än ovan så det kan finnas en serie ytterligare. Den berömda reparationsbilen som ibland kördes med blåljus hade väl också inv nr som egentligen var femsiffriga.
De gamla B31 601-630 är Hägglundare sedan finns 601-628 som är Säffle och där två exemplar gick på linje 28/29 år 2006 ut. Sedan finns 900 serien där vi har 901-910,911-926 som är tillverkade av Wiima. Sedan finns det yttrligare Wimma och sedan en Säffleserie med 600 nr ytterligare. Kanske så är det någon som kann lägga in en bild av dessa. Det gick några bussar på linje 24 som målades om till regionmålning. Linje 24 gick ju ända till Burö färjeläga,som jag tror ligger på Hälsö. Även Scania nr 40 målades om. Utöver detta gavs dessa bussar dubbla radiosystem. 34 och 35 gick kvar i GS/Stadstrafikens färg men om jag minns rätt så såldes dessa och målades om till regionfärg.Gick 717 och 735 och kördes av Landvetterbuss i Björred AB och ställdes upp i Kungsbacka. Vill alltså minnas att De köpte två CR112 och att dessa var 34,35. Men helt säker är jag inte. (Etanoldrift ursprunligen ?). Kanske skapar jag fler frågor än svar ?
De ursprungliga 601-630 är de bussar som kom 1972 och som gjorde tjänst i många år. Speciellt på nuv linje 17,gamla 34 gick de i intensiv trafik även som åldriga. Karosserade av Hägglund och i stålmateriel.

S Svensson

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 08 augusti 2012, 18:01:59 PM
Ja, lite kortfattat då kke. Bokstavsbeteckning på olika typer av "vehicles" inom ett bolag kallas för littera??!! Vad betyder det då? Ingen aning, men iaf. hos Göteborgs Spårvägar försvann det väl "stegvis" i och med leverans av "Den Oudsten"-bussen. Den littererades inte officiellt, men i verkstad och på garagen var litterat B 93, B 94 och B 95 för respektive normalbuss, ledbuss och expressbuss (Ö-Snabben), tror jag. När bolaget fick sina första MAN-bussar (inköpta begagnade från SL), tror jag, med nr. 111 - 115 och 121 - 125 fick de aldrig något littera och därmed försvann också det. Inte så konstigt kanske då man därefter inköpta många "enskilda individer" s.a.s. ??? :-X :)

111-115 och 121-125 var inte SL bussar från början utan är Swebus fordon. I Göteborg kunde man se SL röd färg men denna berodde på att Swebus avsåg sätta in dem i trafik i SL området. Tyvärr blev de inte besiktigade,dvs de klarade inte besiktningen. Istället köptes de till Göteborg efter eventuellt med en ägare emellan som byggde om dem så de blev lite mera trafikvänligare.

Mats Karlsson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 08 augusti 2012, 20:59:44 PM
Det jag hört, men kanske är lika mycket skröna det, är följande hos SS:

A Spårvagn motorvagn
B Spårvagn släpvagn
C Tunnelvagn (motorvagn, "ledarvagn")
D Tunnelvagn (motorvagn, manövervagn) Blev aldrig verklighet även om C3 skulle passa här, alltså en vagn med hytt endast avsedd för rangering, ingen riktig ledarvagn så att säga.
E Tunnelvagn (släpvagn) Blev heller aldrig verklighet. Fartresurserna skulle ju blivit något sämre om inte alla vagnar hjälper till att dra. Så var det förvisso på spårvägen...
F Trådbuss
G Trådbuss släp
H Motorbuss
I överhoppad...
J Motorbuss släp

Litterasystemet enligt denna modell började användas 1948 och tunnelbanan invigdes ju 1950, därav vissa "felaktigheter" eller planer som aldrig realiserades.
Nej, detta är ingen skröna, utan precis så som man stadfäste litterasystemet år 1948! Detta enligt en initierad guru på området.

Sven W

Hej

Malmö hade ju också ett litterasystem för sina bussar.

Vad var det för beteckningar som GDG hade? Inget jag känner igen.

Hälsningar
Sven

Ulf Fernestad

Citat från: Stefan P skrivet 08 augusti 2012, 15:52:32 PM
Hej

Jag har lyckats lära mig hur GDG och SL nummerar sina bussar med bokstäver.
mvh Stefan P

Vad var det för bokstäver som GDG använde?

Mats Karlsson

Jag tror nog att Stefan P menade hur GDG:s nummersystem var uppbyggt.

Ulf Fernestad

Citat från: Mats Karlsson skrivet 10 augusti 2012, 20:02:45 PM
Jag tror nog att Stefan P menade hur GDG:s nummersystem var uppbyggt.

Jaha, jag började undra om jag hade missat nåt i mitt letande under årens lopp

S Svensson

Det är väl Postverket som har någon bokstav ibland. Oftast på släpvagnar !