Lite GC i Avesta Krylbo

Startat av Andreas91, 12 mars 2012, 22:10:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Lite bilder tagna för ett tag sedan:





1896

Enligt ryktet lär det finnas spår i väggen på nåt hus kring bangården efter järnvägsvagnen som sprängdes på denna station under andra världskriget, vet dock inte vilket hus.  8)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 mars 2012, 23:34:57 PM
Enligt ryktet lär det finnas spår i väggen på nåt hus kring bangården efter järnvägsvagnen som sprängdes på denna station under andra världskriget, vet dock inte vilket hus.  8)

Krylbosmällen den 19 juli 1941 bestod i ett att tyskt tåg lastat med ammunition exploderade på bangårdsområdet i Krylbo. Det blev en kraftig explosion orsakad av en brand i tågsättet. Man misstänker att det var varmgång i ett hjul som startade branden även om väldigt många trodde på sabotage. Något sådant har dock aldrig kunnat bevisas. De tyska "permittenttågen", som alltså ofta var ammunitionstransporter, var inte speciellt välsedda men svenskarna hade stor respekt för dem och visste att ett sabotage sannolikt skulle ha inneburit att Sverige drogs in i andra världskriget. Något ingen önskade, inte heller de allierade.

När jag gick på kurs på Järnvägshotellet i Krylbo 1968 kunde man se skador efter smällen - åtminstone sades det sa - lite varstans på stationsområdet.

Kan i sammanhanget rekommendera en bok av Hans Alfredson som heter "Attentatet i Pålsjö skog" och kom ut 1996. Det är alltså humoristen som skrivit den men detta är en högst allvarlig roman som bygger på verkligheten fram till dess att ett av dessa tyska tåg saboteras strax utanför Hälsingborg (som det stavades då). Sedan drar han fram en alternativ historia där Sverige dras in i andra världskriget. Den är klart läsvärd även om det alltså inte är en humorbok.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)