Skadorna på KR Trafik 115 (bilder) Nu med bilder

Startat av Jacob, 03 mars 2012, 16:30:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Denna åkte av vägen 2012-02-22.




//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

bisquit

Jag hoppas bilderna är tagna samma dag som bussen åkte av vägen. Annars så undrar jag hur korkade KR är som tar ut en sådan buss i trafik utan att åtgärda skadorna? >:(

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

mil

Citat från: bisquit skrivet 03 mars 2012, 17:19:09 PM
Jag hoppas bilderna är tagna samma dag som bussen åkte av vägen. Annars så undrar jag hur korkade KR är som tar ut en sådan buss i trafik utan att åtgärda skadorna? >:(

De kanske har brist på bussar och andra bussar med allvarligare fel än en bucklig lucka och svart skrapad front och en ruta som är spräckt i nederkant.

Men visst kanske vore bättre o ställa den bussen med och ställa in trafiken för de kosmetiska felen. det är inte många dagar sedan olyckan

Sedan vet jag ej ålderskrav etc men denna kanske ligger på utbyteslista med så de inte vill kosta på för mycket heller.

Kan bussen kanske stå som reserv och togs ut för andra bussar med bromsar dörrfel start fel etc behövdes in på verkstad. De kan vänta på delar med och varför låta bussen stå i onödan då

Robert T

Citat från: bisquit skrivet 03 mars 2012, 17:19:09 PM
Jag hoppas bilderna är tagna samma dag som bussen åkte av vägen. Annars så undrar jag hur korkade KR är som tar ut en sådan buss i trafik utan att åtgärda skadorna? >:(

Den ser ju körbar ut så då kör man.

Ersa

Körbar, UL-godkänd och fullt laglig i detta skick, och ska väl dessutom tas ut trafik och säljas i maj? Inte ens en liten pedant åkare hade lagt ner flera tusenlappar för att fixa till en gammal vikariebuss som mycket väl kan stå på i en hamn för export om 3-4 månader.

Man får vad man betalar för, och så här blir det med ettåriga interimsavtal.

Knut

Ser jo ut som vilken som helst linjevagn hos oss den der då
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 03 mars 2012, 18:27:58 PM
Körbar, UL-godkänd och fullt laglig i detta skick, och ska väl dessutom tas ut trafik och säljas i maj? Inte ens en liten pedant åkare hade lagt ner flera tusenlappar för att fixa till en gammal vikariebuss som mycket väl kan stå på i en hamn för export om 3-4 månader.

Man får vad man betalar för, och så här blir det med ettåriga interimsavtal.



Likväl tråkigt se en buss i trafik i detta skick men är väl mest vi "muppar" som bryr sig...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Kan ha fel här, men lite av det där svarta borde man väl ha kunnat få bort med Ajax och en disksvamp? I övrigt ser det ju inte så farligt trasigt ut, som sagt...

Robert T

Citat från: JDS skrivet 04 mars 2012, 01:24:28 AM
Kan ha fel här, men lite av det där svarta borde man väl ha kunnat få bort med Ajax och en disksvamp? I övrigt ser det ju inte så farligt trasigt ut, som sagt...

Visst, men vem ska göra det? Förarna har inte betalt för det iaf.

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 04 mars 2012, 10:24:16 AM
Visst, men vem ska göra det? Förarna har inte betalt för det iaf.

Ingen har betalt för det. Inget vite sker om det inte tas bort. Inget beröm sker om det tas bort. Trafiken är ändå tappad och bussen ska snart bort. Saker som kostar pengar utan att man får något tillbaka av satsningen blir därför inte av på bolag. Stort som litet.
Om de mindre företagen där förarna sköter om sina personliga bussar sedan konkurreras ut i upphandlingar där trafikhuvudmännen hellre väljer de stora företagen blir situationen inte alltid bättre. T.ex när UL sades inte vilja välja Keolis bl.a pga att Keolis sades ville leja in många av de lokala åkarna som underentreprenörer. Alltså får trafikhuvudmännen i slutändan precis den kvalitet de själva efterfrågat.

Nåja, nu försvinner ju alla gamla bussar i sommar, och ersätts med nya. Förhoppningsvis kan operatörerna och UL även påverka Uppsala kommuns gatukontor att bygga bort onödiga hinder och smala passager så att bussarna har lite mer rörelseutrymme än idag. Vilket är ett av många led i arbetet att kunna minska ner onödiga skador.

Robert T

Citat från: Ersa skrivet 04 mars 2012, 18:21:42 PM
Förhoppningsvis kan operatörerna och UL även påverka Uppsala kommuns gatukontor att bygga bort onödiga hinder och smala passager så att bussarna har lite mer rörelseutrymme än idag. Vilket är ett av många led i arbetet att kunna minska ner onödiga skador.

För att citera en väl insatt person angående detta... "Att prata med gatukontoret är som att prata med en vägg".

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 04 mars 2012, 18:27:53 PM
För att citera en väl insatt person angående detta... "Att prata med gatukontoret är som att prata med en vägg".

En vägg med gula skrapmärken...?

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 04 mars 2012, 18:21:42 PM
Nåja, nu försvinner ju alla gamla bussar i sommar, och ersätts med nya.

Är det inte så att vissa bussar har dispans tills alla nya bussar kan levereras?
Jag kan ha fel men jag tyckte jag läste någonstans att alla nya bussar inte ska komma direkt utan om något år. Men som sagt jag kan ha fel.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 04 mars 2012, 18:36:01 PM
Är det inte så att vissa bussar har dispans tills alla nya bussar kan levereras?
Jag kan ha fel men jag tyckte jag läste någonstans att alla nya bussar inte ska komma direkt utan om något år. Men som sagt jag kan ha fel.

Visst kan det bli så. Men förhoppningsvis kommer de äldsta, mest avvikande och mest repiga bussarna att befinna sig i ytterområdena då. Man får ju även räkna in den kommande miljözonen. Var det den 1 januari 2013 den ska börja gälla?