Scania halvautomat

Startat av Stefan P, 01 mars 2012, 18:38:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Citat från: Håkan_E skrivet 01 mars 2012, 23:04:49 PM
1902 och 1911-13 hade CAG låda som nya, dessa ingick tillsammans med någon SJ Buss och 3 bussar från Jämtland  (JB 298-300) sedan i fältprov med 7 resp 8 växl låda med Comfort Shift resp CAG.



Jag har ju kört bussarna som nya, då ska jag väl veta vad det var för låda i dom ?

Lars-Håkan_E

Wasabussen var uppe i Östersund både före leverans och senare, den fick liksom de andra som nämns ombyggda lådor som väldigt ny.

j-a

Bara ordet CAG låda får mig att rysa >:(får mig att direkt tänka på magnetventiler,kvitteringskontakter,shimsbrickor och inte att förglömma kabelbrott :P

Lars-Håkan_E

Sedan tycker jag att lådan fick lite oförtjänt dåligt rykte, visst var årgångarna 1985-87 fulla av barnsjukdomar men de uppgraderingar som kom 1988 vad gällde kvitterkontakter och magnetventiler minskade antalet stoppande fel drastiskt, den sista provbussen med 8 växl CAG 1990 var riktigt trevlig att köra.

Jag är ganska övertygad att de bussar som gick på platser med tillgång till intresserade meckar som ville lära sig att justera in lådorna gick bra medans på andra håll med verkstäder som bara bytte ut prylar lyckades mindre bra eller rent av dåligt, vilket givetvis påverkade förarna negativt.

När man väl hade lärt sig att ställa in kontakter, shimsa och montera skydd mot snö o småsten så började lådorna fasas ut, mot CS för Scania och G7 för Volvo, andra problem men sällan färre.

Krånglande G7:or var ett gissel på många håll, bussar som fick bärgas eller linka hem på nödprogrammet.

1896

Citat från: Håkan_E skrivet 02 mars 2012, 17:58:10 PM
Wasabussen var uppe i Östersund både före leverans och senare, den fick liksom de andra som nämns ombyggda lådor som väldigt ny.

Varför känner inte jag till det ?  ???