Scania halvautomat

Startat av Stefan P, 01 mars 2012, 18:38:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Finns några bussar kvar med Scainas halvautomat den sk. kvitterlådan de första kom med 10 växlar och de senare hade minskat till 5 växlar.

Det fanns en kopplingspedal och en skräm visade vilken växel man skulle ha.
Det fanns en kvar länge i Uppsala med internnr. 2577, finns den växellådan kvar idag?

mvh Stefan P

Ersa

Menas första generationens Scania Opticruise? Den hade koppling för start och stopp, men växlade automatiskt därimellan.
Enligt Scanias hemsida verkar man än idag kunna få välja till kopplingspedal om man önskar, men jag skulle gissa att de allra flesta numera köper den helautomatiska version utan kopplingspedal. Vad jag förstått kan man välja mellan 8- eller 12-stegad låda.

http://se.scania.com/produkter-och-tjanster/lastbilar/huvudkomponenter/kraftoverforing/kraftoverforingsteknik/nya-scania-opticruise/

j-a

Om du menar CAG lådorna så var det väl en växlingsautomatik!!Nej som väl är är den borta,Erlandssons trafik hade ett antal Scania ajokki express med dessa lådor,har aldrig varit med om växellådor med större problem än dessa.Visserligen hade nog dom bussarna den första versionen av dessa lådor så dom borde väl ha blivit något bättre med åren ;)kanske??

Stefan P

Hej

Ja, den växellådan var ingen hit.
Man var tvungen att koppla ur för få en ny växel.
Det fanns bussar som ställde sig blinkade mellan växellägen då var det kört.

mvh Stefan P

Robert T

Vill ni köra såna lådor så titta efter Mercedes lastbilar, lådan heter Telligent. Totalt idiotiskt påfund tycker jag.  ;D

1896

Citat från: Stefan P skrivet 01 mars 2012, 18:38:27 PM
Hej

Finns några bussar kvar med Scainas halvautomat den sk. kvitterlådan de första kom med 10 växlar och de senare hade minskat till 5 växlar.

Det fanns en kopplingspedal och en skräm visade vilken växel man skulle ha.
Det fanns en kvar länge i Uppsala med internnr. 2577, finns den växellådan kvar idag?

mvh Stefan P

Ja, Wasatrafik 1902 var halvautomat och finns kvar i Norrköping.

Citat från: j-a skrivet 01 mars 2012, 18:45:23 PM
Om du menar CAG lådorna så var det väl en växlingsautomatik!!Nej som väl är är den borta,Erlandssons trafik hade ett antal Scania ajokki express med dessa lådor,har aldrig varit med om växellådor med större problem än dessa.Visserligen hade nog dom bussarna den första versionen av dessa lådor så dom borde väl ha blivit något bättre med åren ;)kanske??

Vilka av dom var det ?


Ser på SBH att Wasatrafik 1902 och 1911-13 har likadana växellådor, det stämmer ju inte, nu kan inte jag beteckningarna på dom olika lådorna, men 1902 hade ju den halvautomatiska, 1911 hade Scanias variant av Volvos G7, alltså en kort växelspak som satt fast i förarstolen, 1912-13 hade Scanias vanliga manuella lådor.

Nån som kan beteckningarna och som kan uppdatera SBH ?

Lars-Håkan_E

#6
1902 och 1911-13 hade CAG låda som nya, dessa ingick tillsammans med någon SJ Buss och 3 bussar från Jämtland  (JB 298-300) sedan i fältprov med 7 resp 8 växl låda med Comfort Shift resp CAG.

Sedan vill jag protestera lite mot "halvautomat", alla dessa bussar hade koppling och bestod av en helt normal manuell låda som styrdes elektroniskt och med tryckluft.

Halvautomat i bussvärlden förknippar nog de flesta med Wilsonlådor av olika modeller, utan koppling.

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 01 mars 2012, 23:04:49 PM
Sedan vill jag protestera lite mot "halvautomat", alla dessa bussar hade koppling och bestod av en helt normal manuell låda som styrdes elektroniskt och med tryckluft.

Så tråden handlar således om Scanias version av Volvo G7 och G8?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 01 mars 2012, 23:17:14 PM
Så tråden handlar således om Scanias version av Volvo G7 och G8?

Och föregångaren CAG (G771/775) som presenterades 1985.

Mats Karlsson

Citat från: Ersa skrivet 01 mars 2012, 23:17:14 PM
Så tråden handlar således om Scanias version av Volvo G7 och G8?
Stefan P frågade helt uppenbart om CAG-lådan, så då är det väl om den som denna tråd handlar. CAG-lådan var ju sådan att man bestämde växlingstillfället genom att trycka ned kopplingspedalen. Då skedde växlingen mha en robot till den växel datorn hade valt eller den jag själv hade förvalt med en liten spak.

CS-lådan däremot, fungerade som en vanlig manuell låda, dvs man trampade ur och valde önskad växel med en växelspak. En robot skötte då växlingen. Man kunde också välja önskad växel i förväg och sedan endast trampa ur när man ville att växlingen skulle ske, dvs i analogi med CAG-lådan.

Ersa

Citat från: Mats Karlsson skrivet 02 mars 2012, 08:45:55 AM
Stefan P frågade helt uppenbart om CAG-lådan, så då är det väl om den som denna tråd handlar.

Åja, helt uppenbart var det väl ändå inte för alla på detta forum. Därav mina motfrågeställningar som mestadels lämnades obesvarade.

Lars-Håkan_E

Angående lådorna med Comfort Shift (CS) så var det från början bara att styrningen flyttades från en dator till en växelspak och försök gjordes med flera olika manuella lådor innan GR lådan blev standard tillsammans med CS.

Sedan så fungerade CS systemet inte riktigt som en förväljarlåda på samma sätt som Volvo:s G7/8 annat än i vissa applikationer.
(Även Volvo:s motsvarighet fanns väl med denna funktion avaktiverad)

På Volvo:s låda kunde man flytta spaken i förväg och sedan genomföra växling till den växeln genom en kopplingsmanöver, i Scania behövdes i de flesta fall ett tryck på spaken mot önskad växel samtidigt som kopplingsmanövern för att övervinna en säkerhetsspärr i växelkulissen.

Mats Karlsson

Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2012, 10:22:56 AM
Åja, helt uppenbart var det väl ändå inte för alla på detta forum. Därav mina motfrågeställningar som mestadels lämnades obesvarade.
Nej, och det var därför jag förtydligade vad som var "uppenbart".

Stefan P

Hej

Jag menade CAG lådan, men kanske utryckte mig otydligt.

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Citat från: Stefan P skrivet 02 mars 2012, 11:28:52 AM
Hej

Jag menade CAG lådan, men kanske utryckte mig otydligt.

mvh Stefan P
Nejdå, den som är bekant med lådan förstod!