SJ 0729

Startat av Janne E, 30 november 2011, 12:50:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Bussen ska renoveras till ursprungsskick, diverse plåtar bytas och lackeras i ursprungsskick.
Det skulle vara en hädelse om man skulle bygga om en sådan buss !!

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 01 december 2011, 18:27:07 PM
Hej !

Bussen ska renoveras till ursprungsskick, diverse plåtar bytas och lackeras i ursprungsskick.
Det skulle vara en hädelse om man skulle bygga om en sådan buss !!

Mvh Peter Ö

Ja, att Magnus skulle bygga om en buss till husbuss finns inte ens på kartan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bisquit


Peter Rost

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 december 2011, 08:55:25 AM
6729 lades ut på försäljningsuppdrag hos FFV Allmateriel den 24/10 1986. På den tiden sålde SL många bussar via FFV i Solna.

Jodå, hos FFV på Enköpingsvägen i Solna var jag och kollade några gånger bland avdankade SL-bussar, och en och annan gammal grävmaskin, och hjullastare i mitten på åttiotalet. Vill minnas att det även fanns begagnade bilar där till försäljning.

/Peter

Camilla

Citat från: Peter Rost skrivet 01 december 2011, 21:15:12 PM
Jodå, hos FFV på Enköpingsvägen i Solna var jag och kollade några gånger bland avdankade SL-bussar, och en och annan gammal grävmaskin, och hjullastare i mitten på åttiotalet. Vill minnas att det även fanns begagnade bilar där till försäljning.

/Peter


Vår hovfotrograf har några bilder från FFV i Solna  .



http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Busshvilan/Solna/index.html

Janne E

Bussen skall naturligtvis renoveras och sedan åker Team Knutsson runt i den i Sverige

Staffan Sävenfjord

#21
Citat från: Janne E skrivet 02 december 2011, 05:01:48 AM
Bussen skall naturligtvis renoveras och sedan åker Team Knutsson runt i den i Sverige

Och även i Norge och på kontinenten får vi hoppas i likhet med de två tidigare fd SJ-bussar från 1966 som Knutsson har.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Tråkigt att SL inte behöll den i siit museum.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

Citat från: Bussmicke skrivet 03 december 2011, 12:57:54 PM
Tråkigt att SL inte behöll den i siit museum.

Ja, men det är ekonomiska realiteter och utrymmesproblem. Allt får inte plats.  Ännu trängre blir det i det nya museet efter flytten.

Ersa

Kan man således räkna med att föreningar och engagerade privatpersoner får lov att ta emot ännu fler av Spårvägsmuseets fordon framöver, om de inte ska komma att skrotas?

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 03 december 2011, 17:39:04 PM
Kan man således räkna med att föreningar och engagerade privatpersoner får lov att ta emot ännu fler av Spårvägsmuseets fordon framöver, om de inte ska komma att skrotas?

Tja, det har redan skett tidigare när SvOf fick vaxholmsleden 7990.
Museet vill. enligt chefen,  ha en representativ samling som täcker utvecklingen genom tiderna och det kommer ju nya fordon emellanåt. Ekvationen blir ju svår när allt ska få plats.
SvOf har bra kontakt med museet och får information när sådant kommer på tapeten. Men det är svårt när det gäller fordon som är mera i stadiet "objekt". De kräver ju både pengar och frivilliga för att komma i skick.

Peter Rost

Jag tror vi kan glädjas åt att Knutsson tog ner 0729/6729 - till Jönköping, för att förhoppningsvis få den i ordning för utfäder. Vem vet, med lite tur kanske bussen ifråga deltar i nästa års "tunga rally". 6729 är tycker jag en "riktig" buss. ;)

/Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Rost skrivet 03 december 2011, 22:34:01 PM
Jag tror vi kan glädjas åt att Knutsson tog ner 0729/6729 - till Jönköping, för att förhoppningsvis få den i ordning för utfäder. Vem vet, med lite tur kanske bussen ifråga deltar i nästa års "tunga rally". 6729 är tycker jag en "riktig" buss. ;)

/Peter

Ja, här har vi ju en ägare som känner varmt för bussar och i varje fall aldrig skulle tillåta sig att bygga om den till husbuss eller att sälja den till någon samlare bara för att tjäna pengar. Som alla andra bussrenoverare så har även Magnus problem med att få tiden att räcka till. Men den här bussen behövs väl inte så mycket jobb på så den kommer säkert att dyka upp som ett alternativ till någon av Magnus båda SJ-bussar från 1966 (en Scania BF76 Hägglund och en Scania BF76 SKV). En Volvo B58 är naturligtvis bättre än dessa på långresor. Det går ju inte komma ifrån att en frontmotor bullrar rätt kraftigt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2011, 22:41:39 PM
Ja, här har vi ju en ägare som känner varmt för bussar och i varje fall aldrig skulle tillåta sig att bygga om den till husbuss eller att sälja den till någon samlare bara för att tjäna pengar. Som alla andra bussrenoverare så har även Magnus problem med att få tiden att räcka till. Men den här bussen behövs väl inte så mycket jobb på så den kommer säkert att dyka upp som ett alternativ till någon av Magnus båda SJ-bussar från 1966 (en Scania BF76 Hägglund och en Scania BF76 SKV). En Volvo B58 är naturligtvis bättre än dessa på långresor. Det går ju inte komma ifrån att en frontmotor bullrar rätt kraftigt.




Dock måste vi beakta att en frontmotor Scania BF är mycket enklare i sin konstruktion och lättare att fixa om problem uppstår på en långtur. En B58 har en mera komplicerad uppbyggnad med mycket tryckluft, t ex fjädring och styrning av många funktioner.

Erik Tannerbring

Håller med dig Björn! Vi var i Belgien för flera år sedan i en B58. Med denna buss fick vi en vattenläcka efter motorvägen så att kravla  sig under var inte det roligaste.
Kul att Magnus tog hand om denna buss! Eftersom han fixar lack och plåtning i egen regi så blir den ju säkert på rull igen.