Studiemedel när man utbildar sig inom Keolis Academy

Startat av J0han, 18 november 2011, 17:08:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: ikeapallen skrivet 18 november 2011, 22:45:01 PM
Ska höra med dom nästa vecka för det kan väl inte bara jag som har tänkt på detta?

Tills dess att du fått svar:
http://keolis.se/jobba-hos-oss/ansokan/bussforarutbildning

"Bussförarutbildningen startar någon gång mellan januari – mars 2012. Utbildningen omfattar cirka 12 veckor och sker dag- och kvällstid, varav hälften går på heltid.  Efter busskörkortsutbildningen följer utbildning för yrkeskompetensbevis (YKB) inkl. taxa utbildning.  Efter godkänd utbildning får du ett utbildningsbidrag om 17 000 kronor."




Motsvarande utbildning hos Nobina:
http://www.nobina.com/sv/Sverige/Jobb/bussforarutbildning_NobinaAkademin/

Ersa

Citat från: groenis skrivet 19 november 2011, 03:13:58 AM
Erik
Oftast vill drakarna utbilda sina blivande förare efter eget huvud vilket innebär att de som har fått en "tyngre" utbildning
ibland ställer frågor som utbildarna inte kan svara på.

Har ett färskt exempel.
Har själv sökt jobb hos keolis då jag ville ha mera substans på livet bara tanken på att veta vad man gör tre veckor framåt
till exempel och får till svar tack för visat intresse men du är överkvalificerad?

Överkvalificerad för vad?
För att jag vet hur en buss skall köras,
För att jag har kört turist och linjetrafik i Sverige,
Eller för att jag har varit flexibel att snabbt köra en alternativ väg,
Vilket både du och jag har upplevt på Swex.

Det är inte lätt att vara bussförare men det är ett jobb jag gillar så jag får väl fortsätta med att fundera på hur planeringen ser ut tre veckor framåt samt fortsätta köra turistare runt i Sverige.

Ja du, fråga inte mig hur de stora företagen vill ha det, för sånt vet jag inget om. Jag kan bara svara för mig själv, och personligen hade jag varit helnöjd om jag i egenskap av företagsledare hade fått tag i en handfull förare med komplett BECEDE-körkort och med god vana av att tänka självständigt, samt hade en vilja att ordna alla uppkomna problem sinsemellan utan att ens behöva blanda in sin trafikledning. Men så länge jag ser att sådana förare inte går att få tag i (då de i regel redan kör turistbuss, lastbil eller har en hög position på någon trafikledning/trafikplanering), så tänker jag heller inte sätta mig i någon företagsledningsposition.

Men många där ute borde ju vara helnöjda med hur branschen och rekryteringen fungerar idag, antar jag.

J0han

Citat från: Lars skrivet 19 november 2011, 00:15:34 AM
Läs om denna gymnasieutbildning för bussförare

http://www.framtidsvalet.se/media/objekt/foeretag/stockholms_laen/keolis_sverige_ab

.......Väljer du den har du i praktiken fribiljett in till Keolis Sverige..........

och till en gymnsaieutbildning kan man ju få studiemedel!

Synd bara att inte den fanns för 5år sedan

J0han

Citat från: Ersa skrivet 19 november 2011, 01:27:59 AM
Jag skulle då i första hand rekommendera en riktig gedigen bussförarutbildning på en skola ute i landet där man via Komvux går en 15-veckorsutbildning och får D-kort för manuell låda och YKB samtidigt som utbildningen är både riksrekryterande och studiemedelsstödd.

Själv gick jag på Liljaskolan i Vännäs på en sådan utbildning för över 10 år sedan, som då bara var 9 veckor lång. Där skedde all körutbildning med 15-metersbussar försedda med manuell låda, samt att de ingick gott om tekniska lektioner där allt från diffspärrar till bakgavellyftar noggrant gicks igenom. En halvdag backning mot lastkaj med godsbuss blev det dessutom.

Men då måste man söka dit också och bli intagen, vilket jag redan är hos Keolis

J0han

Citat från: Ersa skrivet 19 november 2011, 03:34:35 AM
Tills dess att du fått svar:
http://keolis.se/jobba-hos-oss/ansokan/bussforarutbildning

"Bussförarutbildningen startar någon gång mellan januari – mars 2012. Utbildningen omfattar cirka 12 veckor och sker dag- och kvällstid, varav hälften går på heltid.  Efter busskörkortsutbildningen följer utbildning för yrkeskompetensbevis (YKB) inkl. taxa utbildning.  Efter godkänd utbildning får du ett utbildningsbidrag om 17 000 kronor."




Motsvarande utbildning hos Nobina:
http://www.nobina.com/sv/Sverige/Jobb/bussforarutbildning_NobinaAkademin/

YEs, min börjar den 24jan och har även sökt på Nobina i Norrtälje men dom har inte hört av sig

bjorn_k

Det var ju märkligt... I Norrtälje behövs det ju verkligen chaufförer... Märkligt att dom inte hört av sig alls, även om dom eventuellt inte är intresserade. Har du ringt rekryteringen och hört efter? På Nobina betalar dom ju timlön under YKBn...

J0han

Citat från: bjorn_k skrivet 19 november 2011, 13:11:17 PM
Det var ju märkligt... I Norrtälje behövs det ju verkligen chaufförer... Märkligt att dom inte hört av sig alls, även om dom eventuellt inte är intresserade. Har du ringt rekryteringen och hört efter? På Nobina betalar dom ju timlön under YKBn...

Fick hem ett papper om att ansökning hade tagits emot dock var dom noga med att man måste vara 21 innan kursens start och då jag fyllde år mitt under kursens gång så var väl inte jag så "populär"

SimonB

Citat från: Robert T skrivet 18 november 2011, 21:27:07 PM
För att ingenting är gratis?

Det finns något som heter CSN. För övrigt är det definitivt inte alla som har chansen att spara ihop pengar tillräckligt för att betala levnadskostnaderna under en utbildning.

//Simon som utnyttjar hela studiemedlet inkl lån från CSN just nu.

bjorn_k

Citat från: ikeapallen skrivet 19 november 2011, 13:15:03 PM
Fick hem ett papper om att ansökning hade tagits emot dock var dom noga med att man måste vara 21 innan kursens start och då jag fyllde år mitt under kursens gång så var väl inte jag så "populär"
Ok... Ja, då får du nog hålla dig ett tag till...

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 19 november 2011, 02:45:54 AM
Intressanta synpunkter. Men det lät ändå lite bakvänt att man skulle placeras i "B-laget" för att man fått en utbildning som gör att man klarar av att behärska en "normalbuss". Dvs en buss som saknar förargrind och dörrbroms, samt har manuell växellåda och styrbar boogiaxel.

Jag går just nu en Yrkeshögskoleutbildning på TCC i Mjölby för att bli lokförare. Utbildningen är på 60 YH-poäng och i princip den högst ansedda i landet. Ändå har vi i princip inte en chans att få jobb på SJ AB, då de hellre tar folk från sin egen utbildning som är på totalt ca 35 veckor (mot vår grundutbildning som är på 60 veckor, där dessutom minst en månads internutbildning på företaget man sedan tar anställning på tillkommer). SJ AB förlorar pengar på att internutbilda från scratch, och de betalar dessutom lön under hela utbildningsperioden medan vi har 60 veckors egenbetald utbildning i ryggsäcken, och därmed är vi nära på gratis för SJ AB.

Jag blir inte förvånad om samma fenomen förekommer i bussbranschen, precis som groenis beskriver.

yngrot

Till SimonB och groenis : era berättelser låter ju helt befängt det borde ju verkligen vara en fjäder i hatten med så mkt kunskap som möjligt och att man kan "tänka" själv och lösa saker..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

SimonB

Citat från: yngrot skrivet 19 november 2011, 15:45:34 PM
Till SimonB och groenis : era berättelser låter ju helt befängt det borde ju verkligen vara en fjäder i hatten med så mkt kunskap som möjligt och att man kan "tänka" själv och lösa saker..

Kan bara hålla med...

MartinMartin

Citat från: yngrot skrivet 19 november 2011, 15:45:34 PM
Till SimonB och groenis : era berättelser låter ju helt befängt det borde ju verkligen vara en fjäder i hatten med så mkt kunskap som möjligt och att man kan "tänka" själv och lösa saker..

Problemet är väl när folk ska "tänka själva" och så slutar det inte som dom tänkt sig........


Robert T

Citat från: SimonB skrivet 19 november 2011, 14:02:59 PM
Jag går just nu en Yrkeshögskoleutbildning på TCC i Mjölby för att bli lokförare. Utbildningen är på 60 YH-poäng och i princip den högst ansedda i landet. Ändå har vi i princip inte en chans att få jobb på SJ AB, då de hellre tar folk från sin egen utbildning som är på totalt ca 35 veckor (mot vår grundutbildning som är på 60 veckor, där dessutom minst en månads internutbildning på företaget man sedan tar anställning på tillkommer). SJ AB förlorar pengar på att internutbilda från scratch, och de betalar dessutom lön under hela utbildningsperioden medan vi har 60 veckors egenbetald utbildning i ryggsäcken, och därmed är vi nära på gratis för SJ AB.

Jag blir inte förvånad om samma fenomen förekommer i bussbranschen, precis som groenis beskriver.

Varför vill man jobba på SJAB? Det måste vara det mest hatade företaget i Sverige just nu?