Vad är det som gör att ni gillar MaxCi-bussar?

Startat av swedebear, 16 november 2011, 21:52:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swedebear

Jag är väldigt nyfiken på varför så många här verkar gillar MaxCi-bussarna så skarpt. Som passagerare så tycker jag att de är ganska fula (Lite av skokartongskaraktär) och lite lätt obekväma. Är de väldigt trevliga att köra om man är förare eller vad är det som gör saken med MaxCi

För sakens skull kan jag säga att jag inte (Vad jag minns iaf) åkt med någon MaxCi som har varit ny utan endast de som finns här i Övik men sett kort på många naturligtvis och de ger mig ingen estetisk push direkt
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Tommy E

Jag tycker framlyktorna är lite fula (de ska vara runda!) men i övrigt är formgivningen enkel och stilren. Bussarna är lagom kantiga, enligt mig finns det betydligt värre skokartonger.
En annan starkt bidragande faktor är nog att Bussmicke ogillar Maxci så mycket. ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

yngrot

MaxCi är en trevlig vagntyp lättkörd och med bra instrumentering.. och lite klös i motorn oxå .. sen slipper man alla databoxar .. visst är den lite kantig men det är ju charmen oxå ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter Rost

Kan hålla med om att den är lite kantig till utseendet. Men MaxCin har tycker jag det klassiska "Scania-morret" från motorn, vilket Omnilinken saknar. Annars en ganska okej busstyp. I mitt fall i egenskap av resenär. ;)

/Peter

DEB

Tack, jag har själv undrat samma sak under en längre tid. :P Finns ett antal bussmodeller idag som förtjänar fler hyllningar!
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Robert Brink

Det var oxå den första svensktillverkade lågentrébussen. Sen är den riktigt skön att köra, man sitter högt,  bra drag i motorn, och växlar bra. På minussidan är att vissa serier har väldigt högt pysljud på bakdörrarna, och att dom med åren har blivit väldigt skramliga.
Maxci var oxå tillsammans med övriga Scania 113 bussar som var sköna att köra redan som nya. Äldre Volvo(som oftast var den andra tillverkaren i SL trafiken) blev istället bättre med tiden, men var ofta hemska när dom var helt nya, tex Volvo B10M med Säffle 2000!

Och naturligvis motorljudet! ;D

CitatMen MaxCin har tycker jag det klassiska "Scania-morret" från motorn

//R

Carl Eric

Fast hur passagerar synpunkt så blir den slagen av hästlängder från MAN! Dessutom så kan den inte vara bra för förare idag så den skramlar så förbannat mycket! (Och denna gång så kan jag faktiskt uttala mig om det eftersom att jag har åkt med förare som kör MaxCi! ;))
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

#7
Jag ska förhålla mig kort angående vad jag gillar med en servad välhållen MaxCi i bra skick:

  • Stark motor ger snabb acceleration
  • Tar sig fram överallt med diffspärren
  • Lättstyrd med bra servo
  • Smidig med liten vändradie
  • Bra fjädring och inget skrammel trots lågentré
  • Gediget byggd. Puttar nästan undan betongsuggor om så krävs
  • H4-lampor ger inte en perfekt, men en hygglig ljusbild. Bättre än H7-insatser.
  • Högställda vindrutetorkare
  • Delad vindrutor
  • Dubbla blinkerslampor fram, samt tredubbla blinkers bak
  • Inga datorer och annat strunt som kan krångla
  • Dörrar som stängs snabbt
  • Dörrbroms som släpper snabbt, direkt efter att dörren gått igen

Kort sagt: Ingen jämnårig tätortsvagn från 90-talet av en annan tillverkare kommer i närheten.
Och Scanias efterföljare OmniCity/Link har aldrig kommit upp i samma klass.

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 17 november 2011, 09:05:33 AM
Fast hur passagerar synpunkt så blir den slagen av hästlängder från MAN! Dessutom så kan den inte vara bra för förare idag så den skramlar så förbannat mycket! (Och denna gång så kan jag faktiskt uttala mig om det eftersom att jag har åkt med förare som kör MaxCi! ;))

Ja, MaxCin skramlar en del idag efter att ha körts hårt i Stockholms innerstad sedan första halvan av 1990-talet. I vilket skick kommer de MAN-bussar du nämner att vara i om de skulle behandlas på samma vis, i samma slags trafik i 15 år till? ;)

yngrot

Ersa du skrev bra om MaxCi  helt rätt dock kan jag lägga till en sak ang. skrammel när vi fick våra i Borås så skramla de som f-n men efter åtgärd på förarväggens upphängning var det bra . Glöm inte heller bort bra värme och reglagen bra samlade.  Dock om vi ska vara petiga så har MaxCi inte dubbel vindruta men delad  en viss skillnad  ;)..  och de tog sig fram över allt i princip dock inte i 50cm djup snö vilket jag prova en vinter men det var ju bara att backa tillbaka så kom jag loss tyvärr försökte vissa förar att bara gasa och då grävde den ner sig tack vare antislir..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Knut

Citat från: Ersa skrivet 17 november 2011, 11:39:29 AM
Jag ska förhålla mig kort angående vad jag gillar med en servad välhållen MaxCi i bra skick:

  • Stark motor ger snabb acceleration
  • Tar sig fram överallt med diffspärren
  • Lättstyrd med bra servo
  • Smidig med liten vändradie
  • Bra fjädring och inget skrammel trots lågentré
  • Gediget byggd. Puttar nästan undan betongsuggor om så krävs
  • H4-lampor ger inte en perfekt, men en hygglig ljusbild. Bättre än H7-insatser.
  • Högställda vindrutetorkare
  • Dubbla vindrutor
  • Dubbla blinkerslampor fram, samt tredubbla blinkers bak
  • Inga datorer och annat strunt som kan krångla
  • Dörrar som stängs snabbt
  • Dörrbroms som släpper snabbt, direkt efter att dörren gått igen

Kort sagt: Ingen jämnårig tätortsvagn från 90-talet av en annan tillverkare kommer i närheten.
Och Scanias efterföljare OmniCity/Link har aldrig kommit upp i samma klass.
Tar man med ljudet om avgasrøret er lite flatklämd også då. Spec om man kör nära en fjellvägg på vänstresidan. Då gir Max-ci bra ljud av sig
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Martin Maltkvist

Citat från: Ersa skrivet 17 november 2011, 11:39:29 AM
Jag ska förhålla mig kort angående vad jag gillar med en servad välhållen MaxCi i bra skick:

*Klipp klipp...*

Kort sagt: Ingen jämnårig tätortsvagn från 90-talet av en annan tillverkare kommer i närheten.
Och Scanias efterföljare OmniCity/Link har aldrig kommit upp i samma klass.
Icke heller att förglömma morrandet som uppstår när man segdrar bussen upppför ett bra motlut, 900-1000 varv och en bra uppförsbacke är ljuv musik för öronen :D
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikey

Själv tycker jag att de "riktiga" CN113 är betydligt trevligare än Maxci, även om det inte är något större fel på dem. Omni-serien (Omni I) tycker jag inte når upp till CN113/Maxci alls, varken i komfort, ljudnivå, skrammel eller tekniskt fungerande (Som passagerare blir man betydligt oftare stående bredvid vägen med föraren under motorhuven i en Omni än en äldre vagn). Dock måste jag säga att Omni II är betydligt bättre på de flesta punkter än Omni I :)

the0fiskis

kan tänka mig att bussarna var sköna när det var nya men dem har passerat sitt "bäst före datum" (iallafl den ja åkte)
den hoppade lät och var anmält sjunkig.
47XX var väldigt sunkiga men var helt okej att åka med.
så ja gillar mer man och b6s m.m än maxin