Bussar i Stockholm i april 1992, del 2 (av 5)

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 november 2011, 11:48:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Åkarns Kalle

Bilderna uppskattas Staffan

Speciellt B&N med den äldre Y-Buss-skylten där även linjenr syndes

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 november 2011, 16:59:47 PM
Uppgiften om Larssonbuss är från SBH. Förmodligen har där en förväxling skett med Lindbergs Hyrbuss. Det är ju inte så långt mellan Kumla och Örebro och ännu mindre mellan Kumla och Adolfsberg. Kan det ha varit så att Lindberg körde för Larssonbuss? Intressant med kopplingen med Lindbergs Hyrbuss och dagens Lindbergs Buss i Örebro.

Är det frågan om namnbyte Hyrbuss -> Buss?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Muk

Citat från: Bussmicke skrivet 03 december 2011, 13:05:06 PM
Är det frågan om namnbyte Hyrbuss -> Buss?
¨

Olika företagsform. Lindbergs Hyrbuss HB är ett handelsbolag och Lindbergs Buss AB är ett aktiebolag.

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 november 2011, 18:45:13 PM
Jag förstår inte den kantring diskussionen har tagit. Jag visade bild på en Mercedes O303. Det är en turistbuss med helturiststolar. Inte någon bullrig Citaro med hårda stolar.


Det var väl kanske mitt fel med ett otydligt tillägg till att turistbussarna blivit modernare idag medan linjebussarna blivit allt mer stadstrafikanpassade och olämpliga till turisttrafik. Trafiken som MB0303 körde under sin Blekingetid körs ju idag mestadels med MB Citaro, därav min kommentar. Det är ju idag allt ovanligare att vi ser linjebussar som kör beställningstrafik utanför länstrafikbolagens försorg. Hur som helst uppskattas bilderna.