Huvudmeny

Upphandlingar

Startat av 1896, 04 november 2011, 22:20:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Dom flesta normaltänkande människorna tycker att det är fel att sätta pengar före männskliga värden, ändå har vi ett samhällssystem som sätter pengar före människor, varför är det så ? Varför är människan dum mot sig själv ?  ???

Carl Eric

Vad menar du med det?

Givetvis skall man inte alltid gå efter lägsta pris, speciellt inte om det är uppenbara skambud, men det finns ingen poäng att välja en operatör som är dyrare bara för att "operatören har kört där för 50 år sedan". Då blir det ingen utveckling här i världen...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

En huvudman är inte skyldig att ta det lägsta anbudet, vilket många verkar tro. Se bara på Jämtland där Länstrafiken valde Centrala Buss högre anbud istället för KR trafiks lägre. Detta med hänvisning att de ville få ner medelåldern rejält på bussparken. Det tråkiga inträffar när trafikhuvudmän gör bort sig, läcker uppgifter, tvingas göra om upphandlingar osv. Det är det som kostar skattebetalarna och resenärerna stora pengar idag.
Men självklart är det även tråkigt när trafikhuvudmän ställer för låga krav, samt väljer ett anbud som även de själva borde kunna räkna ut är för lågt. Då riskerar de ju att få en operatör som kör gamla bussar på förlust i 5-8 år, och därmed även kommer att spara in på underhåll och annat nyttigt.

En sak är iaf säker. Vi har inte råd att gå tillbaka till det gamla statligt monopolet, då även detta kostade skattebetalarna enorma pengar. Fast inte bara vid vissa upphandlingar, utan då hela tiden.

1896

Läste/hörde nånstans att det ligger i människans natur att förgöra sig själv/varandra, förstår inte vad det är för mening med det, borde vi inte ha nån sorts gemensam strävan efter att alla ska ha det så bra som möjligt, den korta tid vi vistas här ? Problemet är väl att var och en står sig själv närmast, och alltså att gemene man är egoist ytterst.

Carl Eric

Det är fullt möjligt att det är så, men jag förstår inte koppling till upphandlingar?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

1896

Citat från: Carl Eric skrivet 06 november 2011, 15:30:33 PM
Det är fullt möjligt att det är så, men jag förstår inte koppling till upphandlingar?

Du har nog inte blivit uppsagd för att det ska sparas pengar, vilka funderingar man får, när man inser att man inte är värd vatten.  >:(

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 november 2011, 22:56:53 PM
Du har nog inte blivit uppsagd för att det ska sparas pengar, vilka funderingar man får, när man inser att man inte är värd vatten.  >:(

Då vi inte lever i Sovjetunionen med planekonomi och femårsplaner, är det således marknaden som styr utbud och efterfrågan. Och därefter måste serviceyrkena inkl bussbranschen, rätta sig efter saker som folkmängd, pendlande/resande osv. Ibland blir det en lägre efterfrågan inom ett visst yrke, och därmed måste folk dessvärre sägas upp. Att skapa/behålla arbeten där förare t.ex skulle köra runt med tomma bussar i skogen är inget vidare bra sätt att använda våra skattemedel på.
För till syvende och sist är det ju folkets skattepengar som till stor del bekostar den verksamhet de flesta bussförare arbetar med. I många fall är uppåt 50% av inkomsterna för vår kollektivtrafik skattefinansierade. Och då vi redan nu sägs ha världens näst högsta skatter är det ju logiskt att vi ser till att inte slösar bort skattemedel på totalt onödiga utgifter. I USA är "the tax payers money" något som är mycket värt, och den politiker som slösar med skattemedel röstas omedelbart bort vid nästa val. Jag tycker att vi i just detta anseende borde försöka tänka på samma vis som amerikanarna.

Men inte heller jag förstår kopplingen mellan denna tråds ämne och upphandlingar. Besparingar i samhället sker ju även på statlig nivå, i verksamheter där upphandlingar aldrig någonsin förekommit. T.ex militären och polisen.

admin


Den här tråden verkar inte ha något alls med rubriken att göra och i sig hamnar den i princip t.o.m. i konflikt med det som står i själva inledningen till reglerna, dvs. att; "På Bussnack kan man diskutera det mesta som rör bussar, busskörning, busstrafik och andra direkt angränsande områden, det är alltså ingen chat eller motsvarande socialt medium.". Ämnet i denna tråd hamnar ganska långt från den tanken.

Om inte annat så tangerar annars även detta med om hur man tycker att samhället utvecklats mera en privat diskussion. Alla har vi, liksom trådskaparen själv, säkert synpunkter på vissa mera allmänna företeelser i samhället och på vad som fungera bra och vad som fungerar mindre bra. Bussnack är dock inte en arena för att driva privatpolitiska agendor (det finns bättre arenor för sådant) varför tråden istället låses.

Några inlägg som kom att handla direkt om vissa personer etc. har tagits bort.