Huvudmeny

Upphandlingar

Startat av 1896, 04 november 2011, 22:20:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Dom flesta normaltänkande människorna tycker att det är fel att sätta pengar före männskliga värden, ändå har vi ett samhällssystem som sätter pengar före människor, varför är det så ? Varför är människan dum mot sig själv ?  ???

Carl Eric

Vad menar du med det?

Givetvis skall man inte alltid gå efter lägsta pris, speciellt inte om det är uppenbara skambud, men det finns ingen poäng att välja en operatör som är dyrare bara för att "operatören har kört där för 50 år sedan". Då blir det ingen utveckling här i världen...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

En huvudman är inte skyldig att ta det lägsta anbudet, vilket många verkar tro. Se bara på Jämtland där Länstrafiken valde Centrala Buss högre anbud istället för KR trafiks lägre. Detta med hänvisning att de ville få ner medelåldern rejält på bussparken. Det tråkiga inträffar när trafikhuvudmän gör bort sig, läcker uppgifter, tvingas göra om upphandlingar osv. Det är det som kostar skattebetalarna och resenärerna stora pengar idag.
Men självklart är det även tråkigt när trafikhuvudmän ställer för låga krav, samt väljer ett anbud som även de själva borde kunna räkna ut är för lågt. Då riskerar de ju att få en operatör som kör gamla bussar på förlust i 5-8 år, och därmed även kommer att spara in på underhåll och annat nyttigt.

En sak är iaf säker. Vi har inte råd att gå tillbaka till det gamla statligt monopolet, då även detta kostade skattebetalarna enorma pengar. Fast inte bara vid vissa upphandlingar, utan då hela tiden.

1896