Skolskjuts upphandling Borlänge -91

Startat av 1896, 20 oktober 2011, 22:53:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

(Svårplacerat ämne.) Dessa vanns av Taxi Dalarna, som anlitade Hans Andersson Taxi från Älvdalen som underentreprenör, och sista året -93-94, fick Linjebuss köra klart åt Taxi Dalarna efter det att Andersson miss skött sitt åtagande. Jag har nu varit i kontakt med arkivet på Borlänge kommun och fått samtliga handlingar mig tillsända, i 20 år har jag trott att Wasatrafik la bud, eftersom vår chef i Borlänge påstod det, men i handlingarna finns inte ett spår av Wasatrafik, poängen är väl att nedläggningen av vår depå i Borlänge -93 knappast blivit av om man haft ytterligare ett trafikavtal gällande till våren -94, så varför ljög min chef om detta ? Var iaf 5 st anbudsgivare, varav man förhandlade med 3 st, Swebus, Lennes och då Taxi. Intressant att notera är att Linjebuss anbud för det första inte var undertecknat av den lokala chefen, han var väl inte betrodd, + att Linjebuss anbud var mycket längre och omständigare än övriga, (11 A4 sidor, mot övriga max 3.) Vinnande bud hade 6,5 antal fordon.

En fråga jag gärna vill ha svar på, är varför Wasatrafik fick en liten depå i Borlänge, det ligger nära tillhands att tro att det var för att Essetrafik inte skull få oförsvarbart mycket tomturer till och från Gustafs, när man tog över vår depå -93, flyttade man ju in till GDG:s gamla lokaler i Borlänge också. Om Wasatrafik hade haft ett intresse av att utveckla depån i Borlänge, så hade man väl iaf lagt ett bud på skolskjutsarna.  8)