Några bilder till på SL-bussar

Startat av Janne Rickman, 14 september 2011, 19:50:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Matte skrivet 20 september 2011, 09:45:29 AM
Vad jag kommer ihåg från när jag körde på Bussförarskolan med denna så va det en H13 med gamla märkningar kvar inne i bussen ovanför förarplatsen. Finns en notering om att den bytte inventarie nummer på Svensk busshistoria. Från 5467 >5545

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=9761&ref=dosearch&svalue=LXJ998
****
Tack för det snabba svaret.
Ändrades litteran på vagnen, eller varför skulle den annars byta invetarienummer? Vad har den i så fall för littera på bilden?
Ändrades något på själva vagnen, när den blev utbildningsvagn?

HJP

Matte

Citat från: HJP skrivet 20 september 2011, 09:50:46 AM
****
Tack för det snabba svaret.
Ändrades litteran på vagnen, eller varför skulle den annars byta invetarienummer? Vad har den i så fall för littera på bilden?
Ändrades något på själva vagnen, när den blev utbildningsvagn?

HJP

Det som jag vet vart ändrat va att bakre fram dörren skruvades fast och att det byggdes ett golv där och så placerades det en vanlig förarstol där så körskoleläraren hade bättre sikt och att denne satt skönare. Sen va det inget mynt bord kvar. Men däremot så satt det en Storno innerstads Com Radio kvar i bussen. Så man hörde allt i radion som Trafikledningen pratade om på allmänna medelanden.

Men varför den ändrade nr vet jag inte. Kan vara för att det fanns en Volvo buss hos SL Buss AB eller Busslink som levererades 1998 med inventarie nr 5467. Men det är bara något jag gissar att det va så.

HJP

Citat från: Matte skrivet 20 september 2011, 10:14:38 AM
Det som jag vet vart ändrat va att bakre fram dörren skruvades fast och att det byggdes ett golv där och så placerades det en vanlig förarstol där så körskoleläraren hade bättre sikt och att denne satt skönare. Sen va det inget mynt bord kvar. Men däremot så satt det en Storno innerstads Com Radio kvar i bussen. Så man hörde allt i radion som Trafikledningen pratade om på allmänna medelanden.

Men varför den ändrade nr vet jag inte. Kan vara för att det fanns en Volvo buss hos SL Buss AB eller Busslink som levererades 1998 med inventarie nr 5467. Men det är bara något jag gissar att det va så.
****
Intressant!
När jag övningskörde hos SL 1970, så använde vi vanliga trafikvagnar, Büssing H32. Instruktören fick helt enkelt sitta på "långbänken" bakom framdörren.
Ombyggnaden av dörr och extrastol verkar vettig, och kan möjligen ha orsakat ett litterabyte, eller tillägg av underlittera.
Någon som vet?

HJP

Matte

Citat från: HJP skrivet 20 september 2011, 11:17:58 AM
****
Intressant!
När jag övningskörde hos SL 1970, så använde vi vanliga trafikvagnar, Büssing H32. Instruktören fick helt enkelt sitta på "långbänken" bakom framdörren.
Ombyggnaden av dörr och extrastol verkar vettig, och kan möjligen ha orsakat ett litterabyte, eller tillägg av underlittera.
Någon som vet?

HJP

Ja idag använs gamla vagnar som inte längre är dugliga i linje trafik som övningsvagnar. Typ ålders skäl eller äldre över taliga vagnar...

Lars

Citat från: HJP skrivet 20 september 2011, 11:17:58 AM
****
Intressant!
När jag övningskörde hos SL 1970, så använde vi vanliga trafikvagnar, Büssing H32. Instruktören fick helt enkelt sitta på "långbänken" bakom framdörren.
Ombyggnaden av dörr och extrastol verkar vettig, och kan möjligen ha orsakat ett litterabyte, eller tillägg av underlittera.
Någon som vet?

HJP
Samma för mej övningskörde 1981 i en Büssing H32 :D
Karlstadsbuss hade i många år en buss som var utrustad med extra bromshandtag på första passagerarplatsen och mellantiden på dagen användes som övningsbuss på en trafikskola.

Fredrik Klint

Matte har rätt, de H13 som sparades till skolan blev omnumrerade då de gamla numren behövdes för nya ledvagnar. H23/H23A hade nummer upp till 5470.
Men lite struktur ville man tydligen ha då även skolans H10 5812 fick nummer 5542, detta utan att nummer 5812 behövdes frigöras.

Ersa

Citat från: Matte skrivet 20 september 2011, 11:42:30 AM
Ja idag använs gamla vagnar som inte längre är dugliga i linje trafik som övningsvagnar. Typ ålders skäl eller äldre över taliga vagnar...

Medan D-kortsstudenterna i övriga Sverige oftast får köra helt nya bussar, som dessutom brukar merutnyttjas i linjetrafik.
Hur lång är utbildningen via SL-operatörerna idag? Utanför Stockholms län är en vanlig bussförarutbildning 15 veckor lång idag.

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 21 september 2011, 15:18:16 PM
Medan D-kortsstudenterna i övriga Sverige oftast får köra helt nya bussar, som dessutom brukar merutnyttjas i linjetrafik.
Hur lång är utbildningen via SL-operatörerna idag? Utanför Stockholms län är en vanlig bussförarutbildning 15 veckor lång idag.
Nob:
För D-kort 5-8v teori varvat med övnkörning+YKB 140/280h+Intro (på trafikomr.) 1,5-3 v.
Detta taget ur minnet...

Lars

Citat från: Ersa skrivet 21 september 2011, 15:18:16 PM
Medan D-kortsstudenterna i övriga Sverige oftast får köra helt nya bussar, som dessutom brukar merutnyttjas i linjetrafik.
Hur lång är utbildningen via SL-operatörerna idag? Utanför Stockholms län är en vanlig bussförarutbildning 15 veckor lång idag.
Vagnparken verkar vara både ny och gammal i detta avseende, men i Arvika finns en bussförarutbildning och på uppkörning har de emellanåt hyrt i Värmlands bussveteraners fd. GDG 1990 B58 Säffle 1969 års modell just för att få köra upp på en manuell buss :D

yngrot

Riktigt trevligt särskilt MaxCi  ;D  och här är de väl rätt nya ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: JDS skrivet 15 september 2011, 02:04:23 AM
Det var något slags försmak av de blå stombussarna. Levererades väl 1994 och gick på 47E (och möjligen 54E?). När de flyttades till Björknäs blev de nog omgående röda, eller har jag fel där?

Blåa till en början..


//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mats W

De var etanoldrivna när de levererades 1994, (framgår av texten på sidorna i Mickes bildgalleri, vilket hänvisas till några inlägg högre upp) konverterades dock ganska snart till diesel då mercedesmotorn inte var optimerad för etanolbränslet. Dessa bussar var också ett prov för kommande stomlinjer i innerstan.

Bussmicke

Undrar när konverteringen till diesel skedde.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.