Huvudmeny

Än blommar SAAB

Startat av HJP, 26 augusti 2011, 21:30:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

****




Hittade denna SAAB 900i, i stockholmsförorten Midsommarkransen, i dag.
Än blommar SAAB  ;)

HJP

Mölle-Mats

Det kanske är ett bra sätt att gömma rostblommorna på!?!  :)

Nico


Kan nog ligga till på det viset...  ;D   Själv får jag, trots att det är fel årsmodell och så, även en viss flower power-känsla om man kan uttrycka det på det viset.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Nico skrivet 27 augusti 2011, 00:03:40 AM
Själv får jag, trots att det är fel årsmodell och så, även en viss flower power-känsla om man kan uttrycka det på det viset.
****
Så kan man mycket väl uttrycka saken. Även om detta ser mer "välordnat" ut, än vad flower-power gjorde.
Jag menade annars, att i dessa tider, när SAAB vissnar (läs, är döende), så blommar denna upp lite i tillvaron  ;)  ;)

HJP

Lulebjörnen

En äkta sjuglasvagn! Härligt! SAAB borde ha fortsatt med den här modellen och likt ryska Lada hävdat att det här är det enda och rätta bilkonceptet så hade affärerna gått bra idag  :)...

Mölle-Mats

Citat från: Lulebjörnen skrivet 27 augusti 2011, 10:04:32 AM
En äkta sjuglasvagn! Härligt! SAAB borde ha fortsatt med den här modellen och likt ryska Lada hävdat att det här är det enda och rätta bilkonceptet så hade affärerna gått bra idag  :)...
Har något svagt minne av att ryssarna var lite intresserade av att ta över tillverkningen av 900 "Classic" när den skulle läggas ned - det borde de ha gjort!!!  8)

Nico


Jo, blommorna till trots så är det ju onekligen lite 'pansarvagn' över hela uppenbarelsen så ryssarna hade nog gillat den.  ;D  Påminner även en hel del om hur en Volvo av motsvarande generation tog sig ut, men å andra sidan var det inte alltid fel. Har f.n. en Ford Mondeo 00:a som i sig visserligen är ganska trist, men går oklanderligt. Den duger då alldeles utmärkt till att frakta ändan i från hemmet i Solna till arbetets utgångspunkt i Blåsut... men dessa eländiga plastkofångare som bilarna numera har. Tidigare har jag fått höger bakre hörn spräckt vid parkering i stan och nu förra veckan så fick jag bilens front påbackad vid gamla B&W i Bromma. Troligen då av någon med dragkrok för hela främre kofångaren är även den spräckt numera fastän i mitten.

Skulle man dock ha haft lite mera rejäla doningar, ungefär som de som syns på Saaben på bilden eller som fanns på mina gamla 740:or så hade den kyssen nog inte ens märkts. Påminner lite om hur det ser ut på gamla bussar. Tidigare kunde man ju relativt simpelt knuffa undan en buss, ja i vissa fall t.o.m. starta dem genom att använda de stöddiga kofångarna vid påskjut. Idag skulle nog ett dylikt försök mest resultera i att det knastrade till och så skulle man stå där med en hög med plastbitar och sprucken glasfiberväv. I vissa lägen var det nog bättre förr!  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Det var faktiskt på tal att en rysk fabrik skulle fortsätta tillverka Volvo 240 från 1994 och framåt, efter att den sista 93an rullat ut från bandet i Sverige. Tyvärr blev det inget av planerna då Volvo oroade sig över att kvalitén kunde bli sämre på de ryska, och därmed dra ner varumärkets rykte.

Robban

Var det inte den här Saab:en som blev stulen som ägarna efterlyste via massmedia??
Det skrevs ju att den var så iögonfallande att det skulle bli svårt för den som stulit den att hålla den gömd och att den hittades bara någon/några dagar senare oskadad.

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Jacob

Citat från: Lulebjörnen skrivet 27 augusti 2011, 10:04:32 AM
En äkta sjuglasvagn! Härligt! SAAB borde ha fortsatt med den här modellen och likt ryska Lada hävdat att det här är det enda och rätta bilkonceptet så hade affärerna gått bra idag  :)...

Är det inte tio glas? eller är de små rutorna i bakdörren samma ruta som den stora bara att man satt en pinne för att dela upp? Vill inte vara ordmärkare utan frågar mest för intresse :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Lulebjörnen

Citat från: Jacob A skrivet 27 augusti 2011, 19:00:26 PM
Är det inte tio glas? eller är de små rutorna i bakdörren samma ruta som den stora bara att man satt en pinne för att dela upp? Vill inte vara ordmärkare utan frågar mest för intresse :)

//Jacob
Den kallades - kanske inte av den stolte nyblivne ägaren - men av folk i bilbranschen sjuglasvagn för den hade vissa liheter med Hovstallets paradvagn. En sjuglasvagn beskrivs som "3 fönster på var sida och ett fönster bakåt". Någon ruta framåt var ju inte aktuellt när den egentliga sjuglasvagnen byggdes nån gång i slutet på 1800-talet.

SAABens något ålderdomliga framtoning med fönsterarrangemanget och smal kaross som stod på höga smala hjul - helst i tillägg med en del skumma färval - gav smeknamnet ganska naturligt.

Men du har helt rätt, det är nog 10 fönster på SAABen om man räknar noga  :)...

Jacob

Då förstår jag, tack för informationen :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mölle-Mats

#12
Citat från: Nico skrivet 27 augusti 2011, 12:23:00 PM
... Har f.n. en Ford Mondeo 00:a som i sig visserligen är ganska trist, men går oklanderligt. Den duger då alldeles utmärkt till att frakta ändan i från hemmet i Solna till arbetets utgångspunkt i Blåsut... men dessa eländiga plastkofångare som bilarna numera har.
...
Skulle man dock ha haft lite mera rejäla doningar, ungefär som de som syns på Saaben på bilden eller som fanns på mina gamla 740:or så hade den kyssen nog inte ens märkts.
...
I vissa lägen var det nog bättre förr!  :P
Ja visst var det bättre förr, när bilarna hade "stötfångande stötfångare"! SAAB lanserade ju dessa på 99:an 1972 (däremot dröjde det till 1976 innan 95/96-modellerna fick dem), och Volvo hakade ju på fr o m årsmodell -74 av 140:an.

Hur vida överlägsna SAAB:s kofångare var 1972 jämfört med ett par andra samtida konkurrenter åskådliggörs i denna gamla reklamfilmssnutt: http://www.youtube.com/watch?v=9Xb8bb0ND14 Skulle vara intressant att se motsvarande stolpkrock med en modern bil med dessa förbänkade lackerade dekorplastsjok i stället för stötfångare värda namnet ...  ::)

Känner problemet mycket väl eftersom jag håller på att renoverar hus och flyttar och därför ofta drar släp och ska backa in i trånga utrymmen med ekipaget eller "backa till" för att koppla på ett tungt lastat släp. Trots backvarnare i Passat Varianten av 10 års modell som jag har som "dragsvin" så lär det bli dyrt när bilen ska bytas in, för det där lackerade jätteplastsjoket därbak är väl bara att byta ut om bilen ska bli "säljbar, för minsta lilla miss resulterar omedelbart i lackskador och i värsta fall även sprickor i plasten!

På lite äldre kombibilar så var det åtminstone en gummilist på ovansidan i lastrumsöppningen, men inte ens det fanns på den här bilen från början uta det var bara en lackerad yta under lastrumsöppningen (har dock satt dit en tillbehörs-skyddslist av lättmetall nu).

Så visst tusan var det - i alla fall avseende detta - bättre förr, då var bilarna "användbara" (även om de kanske påminde om stridsvagnar). Nu har designen slagit ut den praktiska funktionen totalt!  :P

yngrot

Helt rätt Mölle-Mats på den punkten var det mkt bättre förr . På min gamla 945 är det rätt bastanta stötfångare vilket jag hade lite nytta av på Willys parkering  kom lite för nära en annan bil med som väl var lika stötfångare så där klara man sig med blotta förskräckelsen  ;)  hade det var 2 nya bilar så hade det blivit dyrt  >:(
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina