Bussar i Örebro i september 1991, del 1 (av 6)

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 augusti 2011, 12:12:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag skulle göra ett reportage från Länstrafiken i Örebro men kommer inte ihåg nu vad det handlade om. Tydligen hade jag tagit till gott om tid för det blev en hel del bussbilder.

GHZ266


DNC407


MJY995


ABS380



EGG471


EUH442




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896



GHZ266



Är detta bildbeviset på att man trafikerade Örebro express linje med Alpus ? Vet att vi diskuterat detta i en gammal tråd, där jag nämde att jag i vagnlistor från -86 sett att 1464 var stationerad i Örebro. Tidigare då 1388 eller var det 1389 ? Minns inte nu. Vet också att jag sett 1790 på anslutningen från Örebro i Kopparberg på -80 talet.  :)

Mats Karlsson

Det var trevligt att få se gamla kända bussar och busslackeringar!!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 augusti 2011, 20:00:43 PM

GHZ266



Är detta bildbeviset på att man trafikerade Örebro express linje med Alpus ? Vet att vi diskuterat detta i en gammal tråd, där jag nämde att jag i vagnlistor från -86 sett att 1464 var stationerad i Örebro. Tidigare då 1388 eller var det 1389 ? Minns inte nu. Vet också att jag sett 1790 på anslutningen från Örebro i Kopparberg på -80 talet.  :)

Skyltningen är i varje fall inte fejkad på min begäran utan bussen stod skyltad så när jag fotograferade den.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christer K

Stämmer precis, körde på Swebus Exp på den tiden, vi hade garaget på Hedgatan (Holmens Industriområde) vi var tre förare, två körde och en var ledig. Turen började mot Trollhättan bussbyte i Lidköping och sedan hem igen. Rast och sedan till Kopparberg t/r för att möta upp bussarna från Karlstad respektive Borlänge/Gävle linje 800.
Eftermiddags turen var Örebro - Lidköping t/r.
Fredagar och Söndagar körde vi linje 801 från Örebro - Kristinehamn och sedan till Göteborg och tillbaka samma väg. Linje 801 utgick från Karlstad till Göteborg och vi körde fast förstärkning varje helg.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

BengaB40

Hej! Nostalgi och vemod samtidigt! Det här året sattes punkt för min 40-åriga anknytning till Örebro! Men nästan otroligt att fortfarande se de gamla bekanta ÖTAB, Omnibus och Weidermans- kulörerna! Dock var de gula och oranga SJ-bussarna borta med vinden.....     Hälsn. BengaB40

1896

Citat från: Christer K skrivet 19 augusti 2011, 21:41:31 PM
Stämmer precis, körde på Swebus Exp på den tiden, vi hade garaget på Hedgatan (Holmens Industriområde) vi var tre förare, två körde och en var ledig. Turen började mot Trollhättan bussbyte i Lidköping och sedan hem igen. Rast och sedan till Kopparberg t/r för att möta upp bussarna från Karlstad respektive Borlänge/Gävle linje 800.
Eftermiddags turen var Örebro - Lidköping t/r.
Fredagar och Söndagar körde vi linje 801 från Örebro - Kristinehamn och sedan till Göteborg och tillbaka samma väg. Linje 801 utgick från Karlstad till Göteborg och vi körde fast förstärkning varje helg.

/ Christer K

Har du nån koll på vilka bussar ni hade ?  ???

Christer K

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 augusti 2011, 18:37:06 PM
Har du nån koll på vilka bussar ni hade ?  ???
Jag har funderat och kollat gamla kort, men inte hittar jag något om de två bussarna vi hade på Swebus Express 1991, så det enda är fritt från minnet. Vi hade två Volvo Van Hool en som gick varje dag och den andra var reserv samt till körning fredag o söndag. Vi fick alltid hem vår buss på kvällen från Trollhättan (byte i Lidköping) några ggr var det boggie buss och ibland var det en alpus men ofta var det samma bussar hela tiden som rullade på linjen.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

1896

Citat från: Christer K skrivet 20 augusti 2011, 19:43:20 PM
Jag har funderat och kollat gamla kort, men inte hittar jag något om de två bussarna vi hade på Swebus Express 1991, så det enda är fritt från minnet. Vi hade två Volvo Van Hool en som gick varje dag och den andra var reserv samt till körning fredag o söndag. Vi fick alltid hem vår buss på kvällen från Trollhättan (byte i Lidköping) några ggr var det boggie buss och ibland var det en alpus men ofta var det samma bussar hela tiden som rullade på linjen.

/ Christer K

Ok, tack.  :)

Stefan P

Hej

Tack för bilderna, det är man ser såna här bilder man inser vad gammal man är.
Första bilden när försvann den uppställningsplatsen?
Sen får man man se gamla VBK bussar.

mvh Stefan P

Christer K

Citat från: Stefan P skrivet 22 augusti 2011, 17:26:39 PM
Hej

Tack för bilderna, det är man ser såna här bilder man inser vad gammal man är.
Första bilden när försvann den uppställningsplatsen?
Sen får man man se gamla VBK bussar.

mvh Stefan P
Den fanns med in på 2000 talet vilket år den slopades är jag inte hundra på men tror säkert att det var då man flyttade hela bussgodset till USÖ rondellen/CV Området.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Stefan P

Hej

Jag kom att tänka på vi hade en ledbuss som 468 på Länstrafikens tid, den senare för flyttad till stadstrafiken i Örebro
och fick nummer runt 220 och skildes den hade bara enkla bakdörrar.

Har du nån bild på den vore jag tacksam?

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Citat från: Stefan P skrivet 23 augusti 2011, 14:59:21 PM
Hej

Jag kom att tänka på vi hade en ledbuss som 468 på Länstrafikens tid, den senare för flyttad till stadstrafiken i Örebro
och fick nummer runt 220 och skildes den hade bara enkla bakdörrar.

Har du nån bild på den vore jag tacksam?

mvh Stefan P
Kolla Din mail!

1896

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 augusti 2011, 20:00:43 PM

GHZ266



Är detta bildbeviset på att man trafikerade Örebro express linje med Alpus ? Vet att vi diskuterat detta i en gammal tråd, där jag nämde att jag i vagnlistor från -86 sett att 1464 var stationerad i Örebro. Tidigare då 1388 eller var det 1389 ? Minns inte nu. Vet också att jag sett 1790 på anslutningen från Örebro i Kopparberg på -80 talet.  :)

I vagnlistan från -860101 står 1389 i express kalkylen, och 1464 står i Filipstads kalkylen. Visste att det var något med 1464, men mindes inte vad, i tidigare vagnlista från -83 står 1175 och 1177 i Filipstads kalkylen, annars sorterade ju Värmlandsbussar under en enhetlig kalkyl.

Ulf Fernestad

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 29 oktober 2011, 19:22:01 PM
I vagnlistan från -860101 står 1389 i express kalkylen, och 1464 står i Filipstads kalkylen. Visste att det var något med 1464, men mindes inte vad, i tidigare vagnlista från -83 står 1175 och 1177 i Filipstads kalkylen, annars sorterade ju Värmlandsbussar under en enhetlig kalkyl.
Filipstad hade ingen egen kalkyl, gick under karlstad (21.7) redovisningskalkylen 25.9 var Örebros om jag inte minns fel