Olycka 1988

Startat av Edvardsson, 16 augusti 2011, 22:13:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Edvardsson

Läste för några veckor sedan om en bussolycka i Norge 1988.

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/tank-om-vi-fatt-hjalp-direkt-efter-olyckan_6357942.svd

Då jag aldrig förut hört talas om olyckan så blev jag nyfiken och letade vidare.

Varpå jag hittade detta som påstås vara en bild på olyckan.


Uploaded with ImageShack.us

Är det någon som vet om det här är samma buss?
Namnet  All The Way Ski Club verkar stämma överens, men det finns inga uppdateringar efter 1986 i informationen.
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=49505

Bussföraren

Jo det är det nog.

Olyckan fick ju stor uppmärksamhet på sin tid och var början på det som senare kom att kallas YKB, för att förhindra att liknande händelser med förare som inte hade föraryrket som profession körde i mer eller mindre yrkesmässig trafik.

Olyckan berodde i princip på inkompetens, ingen yrkesman bakom ratten skulle ha betett sig på detta sätt och att katastrofen inte föranledde åtal berodde nog enbart på att föraren själv avled.

Björn Forslund

Citat från: Bussföraren skrivet 16 augusti 2011, 22:21:24 PM
Jo det är det nog.

Olyckan fick ju stor uppmärksamhet på sin tid och var början på det som senare kom att kallas YKB, för att förhindra att liknande händelser med förare som inte hade föraryrket som profession körde i mer eller mindre yrkesmässig trafik.

Olyckan berodde i princip på inkompetens, ingen yrkesman bakom ratten skulle ha betett sig på detta sätt och att katastrofen inte föranledde åtal berodde nog enbart på att föraren själv avled.

Ja, han försökte växla ner med "norrlänningen" i ett kraftigt nerförslut. Med resultat att den hamnade i ett mellanläge och bakaxeln frikopplades från resten av drivlinan. Sedan höll inte bromsarna länge...

Ersa

Utan att nedvärdera trådskaparens kunskaper på något vis, är det väl ändå så att vissa räknar denna olycka som en av de mest ökända bussolyckorna i Norden? I alla fall den som lett till flest trafiksäkerhetsåtgärder.

Mats Karlsson

Citat från: Bussföraren skrivet 16 augusti 2011, 22:21:24 PM
Olyckan berodde i princip på inkompetens, ingen yrkesman bakom ratten skulle ha betett sig på detta sätt och att katastrofen inte föranledde åtal berodde nog enbart på att föraren själv avled.
Inkompetens var det nog inte. Föraren visste mycket väl hur han skulle bete sig vid körning i utförslut, mën han visste inte hur Norrlandsväxeln fungerade på en Volvo B58, och vem vet det som inte har fått utbildning på just denna märkliga växeltyp. Jag har på sin tid åkt med flera yrkesförare som inte har haft en aning om hur den fungerar vid nedväxling i utförslut, fast de har suttit och kört busstypen under flera år!! I övrigt skötte sig föraren bra bakom ratten på olycksbussen. Jag bevittnade hans körning två dagar före olyckan. Jag passar också på att återigen ställa mig frågan hur Volvo kunde använda en sådan krininell växeltyp. Märkligt att de inte blev åttalade, men det sägs att Volvo gjorde allt för att tysta ned problemet med Norrlandsväxeln. 

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 17 augusti 2011, 00:33:36 AM
Utan att nedvärdera trådskaparens kunskaper på något vis, är det väl ändå så att vissa räknar denna olycka som en av de mest ökända bussolyckorna i Norden? I alla fall den som lett till flest trafiksäkerhetsåtgärder.

Med tanke på det stora antalet dödsoffer och att det var barn på skolresa till största delen så är denna olycka svår att glömma. Det blev ju mycket ståhej om uthyrning av bussar utan trafiktillstånd till förare som inte visste hur de skulle handskas med fordonet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 17 augusti 2011, 07:31:11 AM
Inkompetens var det nog inte. Föraren visste mycket väl hur han skulle bete sig vid körning i utförslut, mën han visste inte hur Norrlandsväxeln fungerade på en Volvo B58, och vem vet det som inte har fått utbildning på just denna märkliga växeltyp. Jag har på sin tid åkt med flera yrkesförare som inte har haft en aning om hur den fungerar vid nedväxling i utförslut, fast de har suttit och kört busstypen under flera år!! I övrigt skötte sig föraren bra bakom ratten på olycksbussen. Jag bevittnade hans körning två dagar före olyckan. Jag passar också på att återigen ställa mig frågan hur Volvo kunde använda en sådan krininell växeltyp. Märkligt att de inte blev åttalade, men det sägs att Volvo gjorde allt för att tysta ned problemet med Norrlandsväxeln. 

Det var ju också så att Telmabromsen var urkopplad. Visserligen tillåtet på den tiden och föraren var säkert medveten om detta men hade den varit i funktion hade antagligen olycksförloppet blivit ett annat.

Vi får heller inte glömma att föraren mildrade olyckan genom att medvetet köra in i en bergvägg strax innan han kom ut ur tunneln och med all sannolikhet hade hamnat nere i Måbødalens hundratals meter djupa ravin eftersom han inte kunnat ta den tvära kurvan i den höga hastigheten. I sådant fall hade ingen i bussen klarat sig.

Men visst blev olyckan en nyttig väckarklocka för säkerhetstänkandet kring bussar. Precis som en tågolycka vid Lerum knappt ett år tidigare blev det för tågtrafiken.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 augusti 2011, 08:59:43 AM
Det var ju också så att Telmabromsen var urkopplad. Visserligen tillåtet på den tiden och föraren var säkert medveten om detta men hade den varit i funktion hade antagligen olycksförloppet blivit ett annat.

Jag vill minnas att det till och med var så att Telmabromsen var ur funktion, dvs inte enbart urkopplad. Hade den fungerat hade den inte varit till någon hjälp pga att Norrlandsväceln hamnade i friläge. Dess bromseffekt var heller inte så kraftig att den hade gjort så mycket till eller ifrån ifall föraren hade vetat hur han skulle ha handskats med Norrlandsväxeln på ett korrekt sätt.

Bussföraren

Att det IDAG finns en stor okunskap om hur Norrlandsväxeln fungerar hos förare som kommit in i yrket från -90 talets mitt o framåt kan jag skriva under på, men innan dess var K19 och Wilson med 2 vxl bakaxel mkt vanlig och i princip endast rena tätortsförare kunde gå dessa förbi, och givetvis dem som inte använde sin behörighet annat än enstaka gånger.

I sådan körning som var fallet vid olyckan växlar man ner i god tid (samma växel upp som ned) och knappast i bakaxeln i första hand, det ska man ha gjort redan innan lutningen börjar.

Så jag måste nog vidhålla att föraren var inte kompetent för sin uppgift, han kunde inte handskas med ett för den tiden mkt vanligt fordon och han fattade för sent beslutet att bromsa upp bussen på annat sätt, hade han gjort det direkt när han misslyckades med nedväxlingen hade sannolikt utgången blivit en annan.

Därför anlitar man yrkesmän, även dessa kan göra misstag men i flertalet fall är man införstått med hur prylarna man handskas med fungerar.

Mats Karlsson

Citat från: Bussföraren skrivet 17 augusti 2011, 10:03:57 AM
Att det IDAG finns en stor okunskap om hur Norrlandsväxeln fungerar hos förare som kommit in i yrket från -90 talets mitt o framåt kan jag skriva under på, men innan dess var K19 och Wilson med 2 vxl bakaxel mkt vanlig och i princip endast rena tätortsförare kunde gå dessa förbi, och givetvis dem som inte använde sin behörighet annat än enstaka gånger.

I sådan körning som var fallet vid olyckan växlar man ner i god tid (samma växel upp som ned) och knappast i bakaxeln i första hand, det ska man ha gjort redan innan lutningen börjar.

Så jag måste nog vidhålla att föraren var inte kompetent för sin uppgift, han kunde inte handskas med ett för den tiden mkt vanligt fordon och han fattade för sent beslutet att bromsa upp bussen på annat sätt, hade han gjort det direkt när han misslyckades med nedväxlingen hade sannolikt utgången blivit en annan.

Därför anlitar man yrkesmän, även dessa kan göra misstag men i flertalet fall är man införstått med hur prylarna man handskas med fungerar.

Det är nog lätt att säga. Även om B58:or var vanliga så fanns det de förare som normalt körde Scania och på så sätt var obekanta med Norrlandsväxeln när de väl hamnade i en B58:a. Sedan fanns det de förare som normalt bara växlade ned med Norrlandsväxeln i uppförsbackar, men lät det rulla på i utförsluten. 110 km/tim med B58:or förr var ingen ovanlighet. Att växla ned i kraftiga utförslut var det därför många som aldrig hade prövat på med Norrlandsväxeln eller visste hur de skulle hantera, tyvärr. Jag har åkt med sådana drivna yrkesförare som inte har kunnat detta utan har fått Norrlandsväxeln i friläge och blivit mäkta förvånade.



   

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 17 augusti 2011, 10:23:49 AM
Det är nog lätt att säga. Även om B58:or var vanliga så fanns det de förare som normalt körde Scania och på så sätt var obekanta med Norrlandsväxeln när de väl hamnade i en B58:a. Sedan fanns det de förare som normalt bara växlade ned med Norrlandsväxeln i uppförsbackar, men lät det rulla på i utförsluten. 110 km/tim med B58:or förr var ingen ovanlighet. Att växla ned i kraftiga utförslut var det därför många som aldrig hade prövat på med Norrlandsväxeln eller visste hur de skulle hantera, tyvärr. Jag har åkt med sådana drivna yrkesförare som inte har kunnat detta utan har fått Norrlandsväxeln i friläge och blivit mäkta förvånade.

   


Till saken hör väl också att föraren av fordonet ifråga inte var yrkesförare utan polis. Han hade knappast någon större vana av olika busstyper.
Att växla ner med norrlänning i branta utförslut gör man bara inte, men det förutsätter ju att man känner till detta, och det kanske är svårt att veta sådant om man inte umgås i de rätta kretsarna.

HJP

Citat från: Mats Karlsson skrivet 17 augusti 2011, 07:31:11 AM
Inkompetens var det nog inte. Föraren visste mycket väl hur han skulle bete sig vid körning i utförslut, mën han visste inte hur Norrlandsväxeln fungerade på en Volvo B58, och vem vet det som inte har fått utbildning på just denna märkliga växeltyp. Jag har på sin tid åkt med flera yrkesförare som inte har haft en aning om hur den fungerar vid nedväxling i utförslut, fast de har suttit och kört busstypen under flera år!! I övrigt skötte sig föraren bra bakom ratten på olycksbussen. Jag bevittnade hans körning två dagar före olyckan. Jag passar också på att återigen ställa mig frågan hur Volvo kunde använda en sådan krininell växeltyp. Märkligt att de inte blev åttalade, men det sägs att Volvo gjorde allt för att tysta ned problemet med Norrlandsväxeln. 
****
Vad är inkompetens?
Har man inte kunskap om den materiel man handskas med, så är man - såvitt jag kan förstå - inkompetent.
Låt mig ta mig själv som exempel. Jag tog trafikkort för buss 1970. Körde upp på en SL-Büssing H32 med automatlåda. Därefter körde jag endast SL-bussar med automatlåda. På körkortet står det A BE CE DE, men jag anser mig inte kompetent att köra 24-meters-ekipage. Volvo B58 med norrlandsväxel, vet jag inte vad det är. Jag har den formella kompetensen att köra olycksbussen, men skulle självfallet aldrig åta mig en sådan körning, utan en riktig genomgång av denna funktion först. Jag har kört bil i Alperna, så jag vet vikten av motorbroms, men vad skulle det ha hjälpt, om jag kört olycksbussen, utan att först ha lärt mig hur man växlar ner?

Utan att döma någon, så måste man ha klart för sig, vilken kompetens man egentligen har - inte bara "på papperet".
Jag har ingen aning om vilken kunskap olycksföraren hade. Han kanske hade fått en genomgång, och trodde sig kunna detta.

HJP

Mats Karlsson

Olyckan hände 1988 och då hade både Volvo B10M och Scania K112 funnits flera år med hög- och lågväxel i form av splitlåda. Denna växellådstyp var lätt att växla ned med från hög till låg. Föraren av olycksbussen kan mycket väl ha haft denna kunskap. När han sedan fick en B58 att köra låg det säkert nära till hands att tro att den fungerade på samma sätt, speciellt om bussägaren inte uppmärksammade honom på detta eller instruerade honom, vilket av allt döma inte skedde. Att då inse att man själv är inkompetent för busstypen är inte helt givet. Jag har nämligen varit i samma situation.
Det som är allvarligt är att bussägaren inte gav tillräckliga instruktioner och att Volvo vidhöll sin kriminella konstruktion ända fram till 1980.

Bussföraren

Flertalet SL förare fick faktiskt utbildning i 2 vxl bakaxel eftersom denna t.om fanns i Hornsbergshallen i ett antal exemplar kombinerat med ZF 2 HP45.

Norr o västerort hade dessutom ett stort antal kort o ledbussar med wilsonlåda o norrlandsväxel, en betydligt knepigare historia än kombinationen med manuell K19.

Man kan ju tycka att föraren ifråga under den långa färden från utgångsorten ett flertal ggr borde ha hunnit växla ner även i bakaxeln, dem som var det minsta osäkra brukade enbart göra nedväxlingar i huvudväxellådan för att undvika detta välkända fenomen om nedväxling skedde på fel sätt eller vid fel hastighet, om man trots allt hamnade i denna situation brukade man i de flesta fall kunna återställa ordningen genom en nedväxling i växellådan.

Om bussen redan i lutningens början haft rätt växel i och därmed rätt hastighet hade detta aldrig inträffat och det är detta jag återkommer till när det gäller kompetensen, man börjar inte växla ner på bergsvägar när man redan har passerat krönet och farten ökar, det är huvudregel 1a för en yrkesförare av tyngre fordon.

Mats Karlsson

Jag vill bara förtydliga ett par saker:

Apropå nedväxling så råder olika förhållanden vid nedväxling i uppförslut resp utförslut. Problemet uppstår vid utförslut om man inte förstår hur Norrlandsväxeln fungerar. Föraren kan således ha praktiseart nedväxling åtskilliga gånger, men troligen endast i uppförslut.

Eftersom jag inte känner till, eller rättare har glömt, hur tidigit eller sent föraren växlade ned före olyckstillfället, så lämnar jag detta därhän. Allt det jag har skrivit ovan gäller hanteringen av Norrlandsväxeln. Eftersom jag en gång i tiden har kört Volvo B58 med Norrlandsväxel, så ser jag kanske på saken lite annorlunda än de som inte har denna erfarenhet.