Huvudmeny

9903... [bild]

Startat av Fredde, 30 juli 2011, 16:24:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 05 augusti 2011, 14:08:47 PM
Ja, men min definition av kort inkluderar Boggi ;-) - de är inte ledade IAF!

Det är väl att göra det lätt för sig. Kortvagn är kortvagn, ledvagn är ledvagn.
Det är ju saker som funnits länge inom SL-trafiken och begrepp som har rotat sig.
boggibussarna har Inte funnits så länge om man jämför och har väl inte hunnit få SL-namn..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Fredde_J skrivet 05 augusti 2011, 14:21:32 PM
Ja men 9902 är en identisk boggi... ;)



och så långt hade ju inte jag läst :-P - nåja...

Fredde

Idag hade dessa två fått sällskap av 9901 (CSW892) Scania boggi...


virtual1

Citat från: Fredde_J skrivet 08 augusti 2011, 19:38:09 PM
Idag hade dessa två fått sällskap av 9901 (CSW892) Scania boggi...



Inte bara det, utan även av 5530 och 5603 från Keolis, vilket får en helt klart att tro att dessa är Keolisvagnar med!

Ted Selander

Citat från: virtual1 skrivet 08 augusti 2011, 20:17:30 PM
Inte bara det, utan även av 5530 och 5603 från Keolis, vilket får en helt klart att tro att dessa är Keolisvagnar med!

Nej, det är inte Keolis bussar. En förklaring kommer inom kort.

/Ted

Ted Selander

Mystiken skingras - ett nytt "koncept" har sett dagens ljus:

9901-03 är bussar som Scania byggt enligt samtida Keolisspecifikation. Scania kommer att tillhandahålla dem som ett slags extra vagnreserv vid större (garanti)jobb/kampanjer på nylevererade bussar till Sthlm Sydväst och Nacka-Värmdö.

/Ted

virtual1

Citat från: Ted S skrivet 09 augusti 2011, 16:06:44 PM
Mystiken skingras - ett nytt "koncept" har sett dagens ljus:

9901-03 är bussar som Scania byggt enligt samtida Keolisspecifikation. Scania kommer att tillhandahålla dem som ett slags extra vagnreserv vid större (garanti)jobb/kampanjer på nylevererade bussar till Sthlm Sydväst och Nacka-Värmdö.

/Ted

Se där ja, men de är öronmärkta för Keolis IAF då, och Keolis numrering anar jag med?

5783

Tack för klargörandet. Antar att dessa blir heta byten bland SL-fotograferna. Vem blir först att fota dem i trafik?  ;D

Fredde

Instämmer med föregående skribent och tackar för uppgiften!


Bussmicke

Om det inte är Keolis bussar, vems är då 99xx-numren?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Aahh äntligen en leverantör som erkänner från start att deras produkter kommer att behöva åtgärdas inom garantin och till och med tar fram reservfordon för det.  ;)

Dock är ju Omni numera knappast en ny produkt där man man befara barnsjukdomar, men ändå.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 10 augusti 2011, 00:07:47 AM
Om det inte är Keolis bussar, vems är då 99xx-numren?

Frågan blir närmast filosofisk, ja vems är numren - tillhör de inte oss alla?
Inte ens parfymen 4711 och ölen 1698 och 1795 är fredade, Keolis använder ju 4711 utan att Proctor & Gamble protesterar!

Jag ska inte retas, det är ju naturligt att bussarna har ett nummer som kan användas som id i Keolis och SL:s olika system. Det behövs för Buss-Pc, tankdatasystem och mycket annat. Konsultationer har skett, så att de inte krockar med de egna nummersrierna.
Hyr- och lånebussar har ju alltid fått ett vagnsnummer som kan hanteras av Busslink/Keolis, senaste exemplet är 3259, den gamla demobussen som var i trafik i Söderort i våras. Sedan spelar inte ägar- och affärsmodellen någon roll, detta är som sagt en helt ny lösning.
3259 kan förresten komma att förvärvas, och blir i så fall röd.
Även de Nobinabussar som ska hyras i Nacka-Värmdö under augusti-september får tillfälliga Keolisnummer, av ovan nämnda skäl.

/Ted

Bussmicke

Citat från: Ted S skrivet 10 augusti 2011, 07:53:10 AM
3259 kan förresten komma att förvärvas, och blir i så fall röd.
Även de Nobinabussar som ska hyras i Nacka-Värmdö under augusti-september får tillfälliga Keolisnummer, av ovan nämnda skäl.
/Ted

Mumma, ska bli kul att se vilka nummer de får. Nya eller dessa fd. nummer hos Busslinbk på sin tid..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Hittade några ytterligare bilder på dessa i kameran..


Scania 9902 i Lindvreten 2011-08-03.


Scania 9903 i Lindvreten 2011-08-03.


Cero

Citat från: Walter skrivet 10 augusti 2011, 00:46:46 AM
Aahh äntligen en leverantör som erkänner från start att deras produkter kommer att behöva åtgärdas inom garantin och till och med tar fram reservfordon för det.  ;)

Dock är ju Omni numera knappast en ny produkt där man man befara barnsjukdomar, men ändå.

Håller med. Många anser nog det som ett svaghetstecken som skulle kunna indikera att man inte tror på sin produkt, men jag skulle betrakta det som en styrka att inse att även den bästa produkt faktiskt kan gå sönder ibland. Det skapar stor kundnytta och ger förtroende när leverantören åtminstone i viss omfattning säkrar upp för oförutsedda situationer för att hålla kunden så skadeslös som möjligt. Jag vet inte hur vanligt det är rörande bussar och andra tyngre fordon (har aldrig köpt sådana ;)) men när det gäller personbilsbranschen är ju intresset för kundens välbefinnande i stort sett noll hos vissa tillverkare i och med att kunden försvunnit ut från återförsäljaren med den nya bilen.