Bussar i Göteborg i juli 1991, del 3 (av 3)

Startat av Staffan Sävenfjord, 27 juni 2011, 19:33:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

JFD213 hamnade sedan hos Insamlingsstiftelsen Vitryssland och rullar än i dag med hjälpsändningar dit.


OSM301 är fd GDG 1988. Gul Express gick på den tiden mellan Landvetter flygplats och Lilla Varholmen.


OSC251


HUR242


NCX094


DDT491


OGX865. En bild tagen i sista stund för en vecka senare hade Linjebuss köpt Säröbussarna. Denna fick där nummer 1156.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Rikard

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 juni 2011, 19:33:33 PM


OGX865. En bild tagen i sista stund för en vecka senare hade Linjebuss köpt Säröbussarna. Denna fick där nummer 1156.


Denna har man kört många mil med. Stark motor men bedrövlig AC. Ser att den fortfarande inte fått all text på sidan av bussen där det skall stå Blå Express. Det var 7 st bussar 50-56 som var likadana.
Rikard.

Johnny

Vad gjorde Gul skyltad Lilla Varholmen och Röd skyltad Stråvalla på Odinsgatan riktning Svingeln?
Omledning? Tomkörning?


Ingemar

Citat från: Rikard skrivet 28 juni 2011, 03:07:44 AM

Denna har man kört många mil med. Stark motor men bedrövlig AC. Ser att den fortfarande inte fått all text på sidan av bussen där det skall stå Blå Express. Det var 7 st bussar 50-56 som var likadana.
Rikard.
Varav OGS835 (55?) så småningom hamnade hos Larssons busstrafik i Främmestad, placerad i Sjövik, och körde 520 och 525 i några år. MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johnny skrivet 28 juni 2011, 11:05:17 AM
Vad gjorde Gul skyltad Lilla Varholmen och Röd skyltad Stråvalla på Odinsgatan riktning Svingeln?
Omledning? Tomkörning?



Gul är fotograferad utanför dagens Scandic Crown på väg mot Burggrevegatan och Centralstationen. Den gick från Landvetter till Lilla Varholmen via Nisseplatsen så det är inga konstigheter med det för att citera Färjan-Håkan. Röd är fotograferad när jag vände mig 90 grader åt höger (Posthuset syns i bakgrunden) och det enda konstiga är att den ligger i filen som går rakt fram. Den borde rimligen svänga mot höger i korsningen precis framför bussen. Annars hade Röd på den tiden sina yttersta ändpunkter i Uddevalla och Varberg. Många bussar gick bara del av sträckan, t ex Henån-Stråvalla eller Stenungsund-Kungsbacka. När pendeltågstrafiken Göteborg-Kungsbacka startade 1992 ändrades Röd till att i stället gå till Landvetter-Rävlanda i stället för Kungsbacka-Varberg. Det var väl i det sammanhanget också som Kungsbacka fick sina bussförbindelser med Göteborg via Särö, alltså Blå express.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Rikard

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juni 2011, 16:56:18 PM
Det var väl i det sammanhanget också som Kungsbacka fick sina bussförbindelser med Göteborg via Särö, alltså Blå express.


Det fanns redan innan en förbindelse den vägen och då hette den 783 och var en vanlig landsbuss som stannade på alla hållplatser mellan linnéplatsen och kungsbacka. Och linje 83 som gick mellan Snipen och Linnéplatsen. Sen fanns även snabbussen 780 som i lite olika versioner gick Särö eller Kungsbacka till Grönsakstorget eller Nils Erikssons platsen. Den gick endast några turer varje dag och kostade alltid som en resa från Göteborg till Kungsbacka även om du bara åkte från järntorget till Linnéplatsen.
Rikard.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Rikard skrivet 28 juni 2011, 19:55:21 PM
Det fanns redan innan en förbindelse den vägen och då hette den 783 och var en vanlig landsbuss som stannade på alla hållplatser mellan linnéplatsen och kungsbacka. Och linje 83 som gick mellan Snipen och Linnéplatsen. Sen fanns även snabbussen 780 som i lite olika versioner gick Särö eller Kungsbacka till Grönsakstorget eller Nils Erikssons platsen. Den gick endast några turer varje dag och kostade alltid som en resa från Göteborg till Kungsbacka även om du bara åkte från järntorget till Linnéplatsen.
Rikard.

Jag tänkte närmast på att bussarna Kungsbacka-Göteborg närmaste vägen (via Lindome t ex) försvann  i och med pendeltågen. Resenärer Kungsbacka-Göteborg valde ju pendeltåget men ville man av någon anledning fortsätta åka buss blev det över Särö. Möjligen att det gick att tråckla sig fram gamla vägen genom ett eller flera bussbyten.

Innan pendeltågen var ju buss nästan det enda möjliga sättet att åka Kungsbacka-Göteborg. Visserligen stannade ett antal SJ-tåg i Kungsbacka men det var knappast något alternativ för de flesta som pendlade på sträckan.






Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johnny

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juni 2011, 16:56:18 PM
Gul är fotograferad utanför dagens Scandic Crown på väg mot Burggrevegatan och Centralstationen. Den gick från Landvetter till Lilla Varholmen via Nisseplatsen så det är inga konstigheter med det för att citera Färjan-Håkan. Röd är fotograferad när jag vände mig 90 grader åt höger (Posthuset syns i bakgrunden) och det enda konstiga är att den ligger i filen som går rakt fram. Den borde rimligen svänga mot höger i korsningen precis framför bussen. Annars hade Röd på den tiden sina yttersta ändpunkter i Uddevalla och Varberg. Många bussar gick bara del av sträckan, t ex Henån-Stråvalla eller Stenungsund-Kungsbacka. När pendeltågstrafiken Göteborg-Kungsbacka startade 1992 ändrades Röd till att i stället gå till Landvetter-Rävlanda i stället för Kungsbacka-Varberg. Det var väl i det sammanhanget också som Kungsbacka fick sina bussförbindelser med Göteborg via Särö, alltså Blå express.

Gul gick väl NE-pl-Kungsportsplatsen-Götaplatsen-Korsvägen och Röd NE-pl-Kungsportsplatsen-Korsvägen? Det faktum att även 300 syns vid Polhemsplatsen - och att det är i juli månad - tyder kanske på att det är något spårarbete  som gör att bussarna inte kör via Kungsportsplatsen.

Patrik Henriksson

Citat från: Johnny skrivet 29 juni 2011, 03:04:21 AM

Gul gick väl NE-pl-Kungsportsplatsen-Götaplatsen-Korsvägen och Röd NE-pl-Kungsportsplatsen-Korsvägen? Det faktum att även 300 syns vid Polhemsplatsen - och att det är i juli månad - tyder kanske på att det är något spårarbete  som gör att bussarna inte kör via Kungsportsplatsen.

Röd gick från starten Hjalmar Brantingsplatsen - Nils Ericsonsgatan (hpl motsvarande Nordstan fast längre upp mot brofästet) - Drottningtorget - Skånegatan - Korsvägen. Har ett vagt minne av att den gick via Odinsplatsen och Folkungagatan. Gul har jag ännu vagare minnen av, men tror nog att den gick samma väg Hjalmar - Drottningtorget och sedan allén bort till Heden. En del av expresserna, framför allt Blå, har ju hoppat friskt mellan Centralstationen/Drottningtorget och NEP/NET. Det är ju bara ett år sedan den flyttades in på terminalen igen, efter att ha angjort centralen en tid. Och den här gången var det Grön som åkte ut till Lilla Bommen. För att återgå till förra århundradet så kan det nog mycket väl vara de ordinarie körvägarna vi ser, även om spårarbeten och massiva omläggningar är ett sommartecken så säkert som något...

Johnny

Hmm, det är möjligt att jag har fel om Röd, men vad jag kan komma ihåg bytte jag ofta från spårvagn till Gul vid Kungsportsplatsen på väg till Landvetter vid den här tiden. Gul stannade ju också vid Park Avenue - under några år var denna hållplats indragen och Gul stannade då på Götaplatsen.


AndersJ

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 29 juni 2011, 19:26:43 PM
Röd gick från starten Hjalmar Brantingsplatsen - Nils Ericsonsgatan (hpl motsvarande Nordstan fast längre upp mot brofästet) - Drottningtorget - Skånegatan - Korsvägen. Har ett vagt minne av att den gick via Odinsplatsen och Folkungagatan.

Det stämmer att GL Express Röd (som den hette då) gick Hjalmar Brantingsplatsen - Nils Ericsonsgatan - Drottningtorget (efter att ha rundat posthuset) - via Odinsplatsen - hpl Folkungagatan - via Skånegatan - Korsvägen och vidare mot Mölndal och Kungsbacka.
/Anders

yngrot

Trevliga bilder särskilt den med 2 bussar och 3 övergångsställen visst är det härligt se dessa bussar med lite olika lack istället för nutiden allt blått.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Greger Larsson

Citat från: yngrot skrivet 04 juli 2011, 19:45:12 PM
Trevliga bilder särskilt den med 2 bussar och 3 övergångsställen visst är det härligt se dessa bussar med lite olika lack istället för nutiden allt blått.

Ja, det var en lyckad bild. Grön gubbe åt fotografen också!
Linjebussen är f ö LB252, en av B58:orna som under många år utgjorde stommen i Partilletrafiken.

yngrot

Vilket år fick Linjebuss denna vagnstyp?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Greger Larsson

Citat från: yngrot skrivet 05 juli 2011, 19:09:01 PM
Vilket år fick Linjebuss denna vagnstyp?

B58:orna till Partille levererades 1979-1980.