Huvudmeny

Canon EOS 7D.

Startat av Möllers, 06 juni 2011, 21:37:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrRep

Citat från: Mattias Pettersson. skrivet 18 juni 2011, 18:24:43 PM
Sen har den samma sensor med som finns i min canon så finns ingen avdelning staffa en ny tycker jag.
Läste på fotosidan många som blev besvikna för dom hade bytat en Canon EOS 1100 till Canon 7D.

Besvikna? Frågan är om dom vet hur man skall använda den då? Det handlar ju mer om hastighet, ljuskänslighet, vädertätningar som nämndes ovan samt byggkvalite på huset etc etc

the0fiskis

Citat från: 5783 skrivet 07 juni 2011, 12:25:44 PM
Intressant att inte EOS 60D nämns överhuvudtaget. Själv äger jag en EOS 7D sedan 18 månader och tyvärr är vi inte bästa kompisar.

Som du kanske vet Mattias så är det i stort sett samma sensor i EOS 550D, 600D, 60D och 7D. Du vinner således inte ett smack på att köpa 7D sålänge som du inte
fotar fåglar i flykt eller sport. Jag är mycket tveksam till Canons nya ljusmätningssystem som heter iFCL. Jag trivdes bättre med det gamla som jag upplevde var
säkrare och mera precist. 7D var ju den första EOS-kameran som fick det nya iFCL-systemet och jag trodde mycket på det men tyvärr så tycker jag att kameran
blir lurad oftare nu än med det gamla 35 zoners systemet.

EOS 7D är en mycket bra kamera för den som fotar sport eller fåglar. Men den är också avancerad och jag använder inte ens hälften av alla inställningar.
Idag hade jag köpt en EOS 60D som är mycket mer prisvärd. Den har ett snabbt AF-system som den har ärvt från EOS 40D/50D och 5,3 bilder/s.
Det räcker gott och väl för att fota tåg och bussar.

Om du är så svartsjuk så kan du kika på EOS 1D Mark IV. Då kanske du blir nöjd? För det verkar ju vara väldigt viktigt vilken kamera man har...  8)

till och med är 50D lite långsamare af ijämfört med 40D

tycker 40D(äger den) är en bra kammra snabb kamra(ibland för snabb  ::)) och den är väder skyddad.
använder ett 18-85 (Canon) objetiv tycker det är ett bra allrund objektiv, funderar på kanske köpa ett 200mm objetiv

Möllers

Många som var det där 2-3 stycken finns bara proffsfotografer där inne.
Enda skillnaden är väl du MrRep säjer den tar snabbare bilder än min gör,sen det andra kanske jag inte klara av den heller Canon 7D för mycket inställningar på den.
Bäst jag håller den jag har nu den funkar bar för mig  :) som sakt är ingen provsfotograf alls mer en amatör fotograf jag.

5783

Citat från: Mattias Pettersson. skrivet 18 juni 2011, 18:24:43 PM
Sen har den samma sensor med som finns i min canon så finns ingen avdelning staffa en ny tycker jag.
Läste på fotosidan många som blev besvikna för dom hade bytat en Canon EOS 1100 till Canon 7D.

500D och 7D har inte samma sensor.

5783

Citat från: the0fiskis skrivet 18 juni 2011, 22:19:42 PM
till och med är 50D lite långsamare af ijämfört med 40D

tycker 40D(äger den) är en bra kammra snabb kamra(ibland för snabb  ::)) och den är väder skyddad.
använder ett 18-85 (Canon) objetiv tycker det är ett bra allrund objektiv, funderar på kanske köpa ett 200mm objetiv

Det stämmer inte att EOS 50D är långsammare än EOS 40D. Tvärtom. När Canon angav antal bilder p/s för EOS 40D så avrundade de uppåt till 6.5 bps
men i själva verket så tar EOS 40D 6.3 bps precis som EOS 50D. Ej att glömma heller är ju att EOS 50Ds bilder är 50% "tyngre".

New_options

Jag blir ofta förvånad över att så många är så pass fästa vid hur många bilder per sekund en kamera klarar av att bränna av. För ärligt talat... Om ni inte är sportfotografer i snabba sporter som handboll och innebandy - vad har ni då för nytta av att kameran kan ta 6 eller fler bilder i sekunden?

Alla är vi olika, men för min egen del är en träffsäker exponeringsmätare och pålitlig autofokus det viktigaste på en kamera.

5783

Citat från: New_options skrivet 19 juni 2011, 13:37:00 PM
Jag blir ofta förvånad över att så många är så pass fästa vid hur många bilder per sekund en kamera klarar av att bränna av. För ärligt talat... Om ni inte är sportfotografer i snabba sporter som handboll och innebandy - vad har ni då för nytta av att kameran kan ta 6 eller fler bilder i sekunden?

Alla är vi olika, men för min egen del är en träffsäker exponeringsmätare och pålitlig autofokus det viktigaste på en kamera.

Instämmer. Men glöm inte att naturfotografer ofta har stor nytta av snabba kameror. Att foto fordon på land kräver dock ingen skärskild snabb kamera.

New_options

det skulle möjligen vara de som plåtar flygande fåglar - men! Grundregeln att lära sig trycka av i rätt ögonblick gäller än idag. För trots alla funktioner, finesser och snabb seriebildtagning i dagens moderna kameror så är det till syvene och sist du som fotograf bakom kameran som tar bilden - det är INTE tekniken i sig. Tekniken är ett bra hjälpmedel, men bildvinkel, komposition och det slutliga resultatet är det helt och hållet upp till den som spakar tekniken att få kläm på. Just det tror jag tyvärr allt för många glömmer idag. Och hur många tänker i bilder? ;)

5783

Citat från: New_options skrivet 19 juni 2011, 14:14:22 PM
det skulle möjligen vara de som plåtar flygande fåglar - men! Grundregeln att lära sig trycka av i rätt ögonblick gäller än idag. För trots alla funktioner, finesser och snabb seriebildtagning i dagens moderna kameror så är det till syvene och sist du som fotograf bakom kameran som tar bilden - det är INTE tekniken i sig. Tekniken är ett bra hjälpmedel, men bildvinkel, komposition och det slutliga resultatet är det helt och hållet upp till den som spakar tekniken att få kläm på. Just det tror jag tyvärr allt för många glömmer idag. Och hur många tänker i bilder? ;)

Kunde inte skrivit det bättre själv. Tyvärr är det tyvärr många idag som bara ska äga saker och ting för ägandes skull. Detta mycket pga av att priserna har gått ner mycket. Hur många ser man inte med dyra kameror och objektiv men de kan inte ett skit om foto (varken den tekniska eller praktiska biten). Förr var det tvärtom ofta.

Möllers

Mitt nya Sol Skydd kom på idag massigt den blev nu  8)




New_options

Just ja... blommorna följer inte med Canons gluggar. Snålhet i kubik

Patrik

Citat från: New_options skrivet 19 juni 2011, 17:03:47 PM
Just ja... blommorna följer inte med Canons gluggar. Snålhet i kubik

Det följde med på mitt 24-105 f/4L IS USM, kanske bara gör det på L-objektiven?
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

5783

Citat från: Patrik skrivet 19 juni 2011, 20:25:51 PM
Det följde med på mitt 24-105 f/4L IS USM, kanske bara gör det på L-objektiven?

Mjuk påse och motljusskydd ingår endast med L-gluggar samt DO-gluggarna.

Bussmicke

Citat från: 5783 skrivet 19 juni 2011, 13:49:22 PM
Instämmer. Men glöm inte att naturfotografer ofta har stor nytta av snabba kameror. Att foto fordon på land kräver dock ingen skärskild snabb kamera.

Nej och inte fordonet kör fort ja.
I vissa lägen vill man ha fordonet eller tåget på en exakt punkt och där är snabb serietagning bra.


Har en blomma på mitt EF-S 18-200. Kommer ärligt talat inte ihåg om det ingick eller inte.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

New_options

då ska man vara bra hängiven (observerade att jag inte plockade fram nördstämpeln) om det spelar så stor roll om bussen är ett par mm fram eller bakåt på bilden....