Tack Hans och Christian

Startat av Lars Ödlund, 20 april 2011, 14:44:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: calken skrivet 23 april 2011, 17:13:53 PM
Jag undrar igen: NÄR ställde in en fråga om det fanns någon som har velat bli administratör?

Det verkar som jag måste upprepa mig:
Hur många andra forum brukar lägga upp trådar med formuleringen "Administrator sökes" i ämnesraden? Inte alltför många skulle jag vilja påstå. Inget av alla de olika forum (och ännu tidigare FirstClass-servrar) som jag hängt på genom åren iaf. Gissningsvis för att de som främst svarar på sådana efterlysningar är de som inte alls är lämpliga för uppgiften.

Ingen av dagens nuvarande administratörer har fått sin uppgift genom att svara på en "annons". Alla har vi blivit tillfrågade och därefter tackat ja efter viss betänketid. Det är så det fungerar nästan överallt, helt enkelt.

yngrot


Det kan ju även tilläggas att även några få vanliga användare som öppet efterlyst lite mer ordning och seriositet (utan att tumma på humorn och den goda stämningen) har blivit hotade på flera allvarliga sätt. Så man förstår ju varför de flesta väljer att anmäla inlägg hellre än att öppet ta debatten.
[/quote]   




När jag läser detta undrar jag stillsamt hur viss är funtade  ... hur kan man vara så dum att man hotar när någon efterlyser lite ordning??  Fast det är ju det som hänt i Gbg ungdomar blir sura på polisen när de gör sitt jobb.. Vart är samhället på väg??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Citat från: JAB skrivet 23 april 2011, 15:41:43 PM
Känns som det kan vara dags att flytta mina kyrkor till något annat forum också då...



Det tycker jag verkligen inte du skall göra..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

jocke

Jag ska svara lite generellt till alla. Som jag skrev tidigare har jag varit moderator på flashback. Där om något är nivån hätsk och man får mycket skit ibland om man anses göra fel. Skillnaden där är också att användarantalet är ENORMT, de betyder att så fort du gör något som drabbar flera tusentals användare i grunden, så kommer minst 1/3 tycker du är en idiot. Men det väsentliga i frågan är att där är man anonym i sin moderatorroll. Detta är något som folk inte är här på bussnack. Och det är där problemet ligger.

Så länge man skyltar med sitt riktiga namn/mail/telefonnummer på internet så kommer folk att spåra reda på dig, även om du heter Erik svensson, och således j***as med dig om de tycker du har gjort fel. Att få lite hotelser i mailen är väl de minsta som kan hända. Att i sitt sinne tro att polisen skulle kunna göra något åt hot via internet är som o skita i skafferiet. Helt poänglöst.

Förslag : Låt folk bli moderators / låt er moderators byta från era riktiga namn. Förvisso förespråkas de här att de är trevligt att ha sitt riktiga namn istället för ett nick. Men lets face it, detta är internet. Där skyltar man inte med sitt namn så att vem som helst kan se. Då får man vara beredd på att få skit när man skriver sina åsikter. Tyvärr verkar ju detta i stor utsträckning finnas även här på bussnack. Vilket jag iof inte skulle tro efter en första anblick. Men nu är ju uppenbarligen vardagen en annan.

Anonymitet = Guld på internet.

Angående det björn sa, om citering av inlägg tex. Enkelt, fixa en modul som gör så att så fort citeraknappen används försvinner alla bildlänkar ur inlägget. Detta finns till flertalet forum, bör finnas till detta med.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Forslund

Visst kan man göra som Jocke skriver. I vissa fall används "admin".  Men vi vill inte ha ett forum av den obehagliga sorten där man måste vara anonym moderator.
Det här handlar om något i de stora sammanhangen så trivialt som bussar, inte om religiösa fundamentalister.
Citeringsfunktionen kände jag inte till.

jocke

Här björn.

Remove images from Quotes


Remove images from quotes
--------------------------------------------------------------------------------
Author: Chas Large
Submitted On: February 05, 2010, 04:53:55 PM
Last Updated: December 05, 2010, 09:45:33 AM
Total Downloads: 645
SMF Versions: 2.0 RC2, 2.0 RC3, 2.0 RC4


http://custom.simplemachines.org/mods/index.php?mod=2430

Kanske något att fixa
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Nja, att avskaffa all hyfs, släppa hatet löst och acceptera en massa hot och förolämpningar tycker jag är att gå fel väg. Kan man inte uppföra sig på nätet på samma sätt som man gör IRL hör man kanske inte hemma på precis alla forum.

Björn Ax

Citat från: calken skrivet 23 april 2011, 17:13:53 PM
Jag undrar igen: NÄR ställde in en fråga om det fanns någon som har velat bli administratör?

2:a november 2010 skickade jag iaf in en ansökan till Björn Forslund om det. Har för mig det var i en väldigt omdiskuterad tråd som detta kom upp. Det var alltså ingen egen dedikerad tråd som detta efterfrågades utan det var bara ett inlägg i en annan tråd där nån av moderatorerna skrev att man kunde skicka in förfrågan om man ville ställa upp.

Citat
Här björn.

Remove images from Quotes


Remove images from quotes
--------------------------------------------------------------------------------
Author: Chas Large
Submitted On: February 05, 2010, 04:53:55 PM
Last Updated: December 05, 2010, 09:45:33 AM
Total Downloads: 645
SMF Versions: 2.0 RC2, 2.0 RC3, 2.0 RC4


http://custom.simplemachines.org/mods/index.php?mod=2430

Kanske något att fixa

Jo dock är detta för SMF version 2.0 som bussnack inte använder. Om du ser längst ner på alla sidor så använder bussnack SMF version 1.1.13. Så det är till denna version som modulen måste vara gjord för.

jocke

Citat från: Ersa skrivet 23 april 2011, 20:40:50 PM
Nja, att avskaffa all hyfs, släppa hatet löst och acceptera en massa hot och förolämpningar tycker jag är att gå fel väg. Kan man inte uppföra sig på nätet på samma sätt som man gör IRL hör man kanske inte hemma på precis alla forum.

Jag håller med dig helt. Men uppenbarligen verkar de ju inte fungera så, då man alltid hör om att ni(moderatorer) blivit hotade o allt möjligt.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Citat från: jocke skrivet 23 april 2011, 20:46:53 PM
Jag håller med dig helt. Men uppenbarligen verkar de ju inte fungera så, då man alltid hör om att ni(moderatorer) blivit hotade o allt möjligt.

De värsta bråken och hoten har dock skett mellan vanliga användare, så att göra alla administratorer anonyma lär inte hjälpa den saken. Snarare blir tonen mot de anonyma administratorerna samt hela SvOF då ännu hårdare, vilket då i slutändan lär leda till att föreningens styrelse ledsnar och inför ett rent medlemsforum. Vilket vore tråkigt!

Staffan Sävenfjord

#55
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 april 2011, 20:28:17 PM
Visst kan man göra som Jocke skriver. I vissa fall används "admin".  Men vi vill inte ha ett forum av den obehagliga sorten där man måste vara anonym moderator.
Det här handlar om något i de stora sammanhangen så trivialt som bussar, inte om religiösa fundamentalister.
Citeringsfunktionen kände jag inte till.

Från början var moderatorerna på Bussnack anonyma. Det ledde bara till en massa spekulationer om vilka som var moderatorer och att "oskyldiga" utpekades och trackades. Bussnack är ett forum med drygt 3 000 medlemmar, varav kanske en femtedel är någorlunda aktiva i den meningen att de skrivit mer än enstaka inlägg här. Det är alltså inte så svårt att lista ut vilka som är moderatorer. Själv avslöjade jag mig redan på den anonyma tiden genom mitt sätt att skriva.

I ett forum som Bussnack skall man kunna stå för sina åsikter och därför förespråkar vi att man framträder under sitt riktiga namn även om det inte är - och inte kommer att bli - ett krav. Jag tror inte det finns så många som vill ändra på det. Det vi vill ändra på är det fåtal som inte tål motsägelser utan att falla ut i hotelser mot dem som säger mot dem antingen de nu är moderatorer eller vanliga medlemmar.

Vi har haft dem som velat bli moderatorer i Bussnack men inte velat avslöja sin identitet ens för övriga moderatorer. Så kan vi naturligtvis inte ha det.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: jocke skrivet 23 april 2011, 20:36:31 PM
Här björn.

Remove images from Quotes


Remove images from quotes
--------------------------------------------------------------------------------
Author: Chas Large
Submitted On: February 05, 2010, 04:53:55 PM
Last Updated: December 05, 2010, 09:45:33 AM
Total Downloads: 645
SMF Versions: 2.0 RC2, 2.0 RC3, 2.0 RC4


http://custom.simplemachines.org/mods/index.php?mod=2430

Kanske något att fixa

Det finns ibland anledning att citera bilden för att ett inlägg skall bli begripligt. Så himla svårt att var och en tar ansvar för det den skriver och citerar är det faktiskt inte. Något större problem tycker jag i och för sig inte det är, men i värsta fall kan moderatorerna gå in och klippa bort onödiga bilder i citaten.

Fast i Postvagnen var det ett geni som citerade 55 bilder för att påpeka att en spårvagn på en av dessa bilder var dåligt skyltad. Så jag kan också inse att det finns risk för problem. I synnerhet som det finns de som tycker att vår 10-bildersgräns inte gäller dem.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)