Huvudmeny

Nya Sedlar

Startat av homer, 06 april 2011, 10:52:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Citat från: Camilla skrivet 07 april 2011, 20:58:03 PM
Jag är nog en kärring jag också fast jag bara är 30+ för jag betalar för det mesta kontant för då är det lättare att hålla reda på ekonomin

Exakt !

Jag har visitkort också.  8)

Tonniiie

Haha! spelar motivet nån roll? Det är väl värdet det handlar om ;)

SimonB

Citat från: Tonnie skrivet 15 april 2011, 23:53:03 PM
Haha! spelar motivet nån roll? Det är väl värdet det handlar om ;)

Det beror på. Jag har en inramad hundralapp med Melissa Horns autograf ovanför sängen....  ::)

HJP

Citat från: Tonnie skrivet 15 april 2011, 23:53:03 PM
Haha! spelar motivet nån roll? Det är väl värdet det handlar om ;)
****
En viss betydelse har det säkert. Jag skulle inte vilja använda sedlar med en nazist på t.ex. Däremot tycker jag inte att det spelar någon större roll, om den är Kungen, Bamse eller Astrid Lindgren på sedlarna. Kan också tänka mig sedlar utan porträtt. Varför inte symboler för svenska uppfinningar?

HJP

Stefan Lindberg

Nu är det väl inte direkt någon panik med att dom gamla sedlarna ska försvinna.
Dom nya kommer runt 2014-2015 enligt Riksbanken så denna tråden har nog dött ut sedan länge då  :P

Nico

Citat från: HJP skrivet 16 april 2011, 09:21:47 AM****
En viss betydelse har det säkert. Jag skulle inte vilja använda sedlar med en nazist på t.ex. Däremot tycker jag inte att det spelar någon större roll, om den är Kungen, Bamse eller Astrid Lindgren på sedlarna. Kan också tänka mig sedlar utan porträtt. Varför inte symboler för svenska uppfinningar?

Instämmer med föregående talare, det enda är väl kanske att sedlar med t.ex. Bamse på kan bli svåra att övertyga med i länder som inte är vana vid eventuell ny svensk valuta!  ;D

Vad gäller uppfinningar mm. så har man på Eurosedlarna (just för att komma runt problemet med vems 'fula nunor' som ska pryda sedlarna) valt lite andra lösningar... »...ju högre valören är för en sedel, desto större format har den. Sedlarna präglas också av olika tidsepoker. De broar och fönster som finns på sedlarna ska symbolisera de olika epokerna.« Tycker faktiskt inte heller det tänket är så oävet även om jag för min del håller med om att olika uppfinningar smäller högre.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Något jag skulle tycka underlätta en del vore om vi färganpassade våra nya sedlar till Euron.
Men det skulle väl inte de mest konservativa Eurokritikerna gå med på, antar jag.

Jag skulle då gärna handla med:
Gråa 50-lappar
Röda 100-lappar
Blå 200-lappar
Gula 500-lappar
Gröna 1000-lappar


Bild från Wikipedia

Tonniiie

varför inte sätta herren jag på bilden ;D Då blir ju 100 lappen snygg i alla fall.

Bamse! Ja visst, och lille skutt på baksidan  ;D

HJP

Citat från: Ersa skrivet 16 april 2011, 10:53:08 AM
Något jag skulle tycka underlätta en del vore om vi färganpassade våra nya sedlar till Euron.
Men det skulle väl inte de mest konservativa Eurokritikerna gå med på, antar jag.

Jag skulle då gärna handla med:
Gråa 50-lappar
Röda 100-lappar
Blå 200-lappar
Gula 500-lappar
Gröna 1000-lappar
****
Ingen dum idé. Ett problem kan vara att euron är värd cirka 9 gånger så mycket som kronan (jo jag såg att du "kompenserat" för det).
Naturligtvis bör sedlarna vara lätta att känna igen. Det som hände för ett antal år sedan, att man tvingades byta färg på 100-lappen (tror jag det var), därför att den föväxlades med 500-lappen. ärn ju bara jätteklantigt.

HJP

Ersa

Citat från: HJP skrivet 16 april 2011, 13:00:07 PM
Ingen dum idé. Ett problem kan vara att euron är värd cirka 9 gånger så mycket som kronan (jo jag såg att du "kompenserat" för det).

Framför allt blir våra svenska sedlar oerhört logiska för alla turister som är vana med Euron, om färgkoderna är liknande. Dessutom kommer det att underlätta för oss inte bara på semestern i Europa, utan framför allt om vi nu byter valuta längre fram i tiden.

Bussmicke

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 april 2011, 11:12:31 AM
Oroa dig inte, det blir snart Euro....  ;)

Hoppas nästan på det nu
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

HJP

Citat från: Bussmicke skrivet 16 april 2011, 21:47:48 PM
Hoppas nästan på det nu
****
Hoppas inte jag på.
Det handlar om EMU, inte bara euro.

HJP

Ersa

Citat från: HJP skrivet 16 april 2011, 22:42:01 PM
Hoppas inte jag på.
Det handlar om EMU, inte bara euro.

Men vanligt folk tänker tyvärr inte så långt, utan tror att det bara är sedlarna i deras egen plånbok som är frågan.

jocke

Euron lär dö om några år. Det ser ju inte så lovande ut för den iaf. Verkar de som iaf.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Nico

Mja, att euron inte skulle bli långlivad har väl olyckskorparna kraxat om från början... men nästa år firar faktiskt euron 10-årsjubileum som fysisk valuta och i elektronisk form har den funnits sedan 1999. Inte ens då var idén ny utan euron ersatte ecun (European Currency Unit) som i sin tur hade ersatt EUA (European Unit of Account) som användes 1975-1979. De två sistnämnda var inga valutor så det fanns inga fysiska mynt eller sedlar, utan de var monetära (dvs. sådant som rör valuta- och penningfrågor) enheter som användes för att mäta och jämföra värden, varukostnader, tjänster och tillgångar.

Själv är jag inte heller negativ till en enhetsvaluta då jag personligen mest ser fördelar med den. Sen kan man väl tycka vad man vill om euron, men man får man väl se hur det blir i övrigt. Personligen antar jag dock att man numera har satsat så mycket i det hela, både ekonomiskt och politiskt, att det inte finns något bra sätt att backa även om det säkert kommer att kunna vara skakig av och till. Sverige är sedan medlem i EMU då det var en del av Maastrichtavtalet från 1993. Vi har alltså egentligen, till skillnad mot Danmark och Storbritannien, inga formella undantag utan borde egentligen ha infört euron 2002.

EMU är ett av EU:s s.k. befogenhetsområden och det omfattar samtliga medlemsstater, oavsett om de har euro eller inte. Under detta politikområde sorterar frågor som rör den ekonomiska och monetära frågor. Frågor som rör monetär politik måste man dock vara ett euroland för att delta kring och dessa länder har överfört sin beslutanderätt över monetära frågor till EU/ECB. Ett annat ganska gammalt system som dock fortfarande används är den europeiska växelkursmekanismen (ERM/European Exchange Rate Mechanism) som kom 1979. Efter eurons införande så utvecklades detta och kallas sedan 1999 för ERM2.

Detta har alltså blivit till EU:s växelkursmekanism. Genom ERM2 kan medlemsländer utanför valutaunionen knyta sina valutor till euron. Syftet här är alltså man genom att t.ex. jämna ut nationella växelkursvariationer kan öka den monetära stabiliteten och på så vis förbereda vägen för nya medlemmars anslutning till valutaunionen. Danmark är anslutet liksom Lettland och Litauen medan Sverige är lite av en anomali i sammanhanget då det är här vi inte är med. Vi har istället sällskap utanför ERM2 av Bulgarien, Polen, Rumänien, Storbritannien (som har formellt undantag), Tjeckien och Ungern.  

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman