Huvudmeny

Nya Sedlar

Startat av homer, 06 april 2011, 10:52:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

idag kom riksbanken men besked om att samtliga sedlar ska bytas ut

Dag Hammarsköld kommer pryda de nya 1.000 kronorssedlarna

Birgit Nilsson kommer pryda de nya 500 kronorssedlarna. Naturmotivet på Birgit Nilssons sedel hämtas från hennes uppväxtmiljö i Skåne.

Ingmar Bergman hamnar på nya 200-kronors sedeln.

Greta Garbo får vi på våra nya 100-kronorsedlar och naturmotivet på denna sedel hämtas från Stockholm.

Evert Taube hamnar på de nya 50-kronors sedlarna

Astrid Lingren kommer pryda den nya tjugolappen och naturmotivet hämtas från Småland.



tycker personligen det är lite tråkigt att Gustav Wasa, Carl von Linné och Selma Lagerlöf försvinner.

Dessutom är de bara kulturpersoner, varför inga vetenskapsmän som Alfred Nobel?
Ingemar Bergman och Astrid Lindgren har ju knappt askan hunnit kallna på än även om jag i sig inte är emot dem så känns de ändå lite tidigt att sätta dem på sedlarna...

1896

Oroa dig inte, det blir snart Euro....  ;)

homer

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 april 2011, 11:12:31 AM
Oroa dig inte, det blir snart Euro....  ;)

då vet du nått som jag har missat

Krille

Saknar Raoul Wallenberg!
En av våra största hjältar genom tiderna.

/K

Ersa

Redan dags att byta ut motivet på 20- och 50-lappen? Verkar vara lite väl tidigt.
Dagens motiv kom väl ut så sent som 1992 respektive 1996?

Hans Fredriksson

Kulturpersonligheter är att ta i.
En statsman och resten underhållare.
Jag har lite svårt att acceptera underhållare och Dag Hammarskölds människosyn.
En bortglömd storsvensk Jonas Hesselman skulle jag föreslå.

HJP

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 april 2011, 11:12:31 AM
Oroa dig inte, det blir snart Euro....  ;)
****
Förhoppningsvis inte. Det handlar ju inte endast om att byta mynt och sedlar, utan att gå med i EMU. Det är något helt annat, och mycket större, men inte självklart bättre.

HJP

Jacob

Tycker att man ska ha kvar de som är på sedlarna idag. Sedan får man komma på någon att ha på 200-lappen.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

M

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 april 2011, 11:12:31 AM
Oroa dig inte, det blir snart Euro....  ;)

Då skulle det väl vara totalt bortkastat att införe nya innan Euron.?

Carl Eric

Jag är mycket glad över att Astrid Lindgren fick pryda den sedel som vi använder mest!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

1896

Citat från: M skrivet 06 april 2011, 15:19:19 PM
Då skulle det väl vara totalt bortkastat att införe nya innan Euron.?

Det är väl brukligt inom politiken, att man kastar bort pengar på en utredning, för att senare komma på att, så kan vi ju inte ha det. Skulle inte alls förvåna mig om vi får en ny folkomröstning om EMU lagom till dessa pengar tas i bruk.

Tommy H

För min del spelar det ingen större roll vem som pryder sedlarna, men det verkar vara helt ok kandidater de tagit fram.
Undrar vad själva processen att ta fram en ny sedel från skiss till färdig tryckpress egentligen kostar? Fyller sedlarna någon funktion i dagens samhälle?
Det är så oerhört sällan jag själv använder kontanter, har nog bara inträffat vid ett tiotal tillfällen de senast sju-åtta åren.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Cyklisten

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 april 2011, 11:12:31 AM
Oroa dig inte, det blir snart Euro....  ;)

Nej, snart blir det kontantfritt så man får beställa ett personligt VISA-kort (eller Kort på Kort som Swedbank kallar det för) med Astrid Lindgren på ;)

HJP

Citat från: Cyklisten skrivet 07 april 2011, 01:00:22 AM
Nej, snart blir det kontantfritt så man får beställa ett personligt VISA-kort (eller Kort på Kort som Swedbank kallar det för) med Astrid Lindgren på ;)
****
Inte alls så säkert. Hörde på programmet "Plånboken" i P1, att kontantbetalning ökar. Flera butiker vill inte ta kortbetalning. Det blir för dyrt, åtminstone för småsummor.

HJP

Peter L

Euro eller inte euro, oavett vilket behövs nya sedlar ganska snart p.g.a. säkerhetsskäl. De gamla är för enkla att kopiera tydligen. I samband med detta byte passar man också på att byta motiv, då blir bytet tydligare för alla. Sedan kan man alltid ha synpunkter på valet av motiv och en sak kan vi vara överens om: att vi tycker olika...  ;D