SL/6456 Luftfartsverket (lNU GODKÄND HUSBUSS)

Startat av mickebuss, 24 mars 2011, 22:11:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mickebuss

Läste någonstans att Kvarne hade fått sin buss sönderslagen :(
Hur gick de fick ni tag på rutor?

Ersa

Citat från: mickebuss skrivet 22 juli 2011, 22:13:52 PM
Läste någonstans att Kvarne hade fått sin buss sönderslagen :(
Hur gick de fick ni tag på rutor?

Var uppe och tittade på den idag. klo**er på vänstersidan som jag inte haft tid att ta itu med ännu, samt alla rutor utom tre på vänster sida sönderkastade. Dock bara den yttre av dubbelglasen, så det är ingen panik. Men det vore ju bra att byta ut de flesta av dem innan nästa besiktning våren 2013.

Numera står den dock mera skyddad ute i en mindre by, på bakgården av en verkstad där den har sällskap av en annan buss, samt en stor MC-klubb. 8)

mickebuss

Ja med en mc-klubb i närheten så borde den få vara i fred ;D
Hittade en gubbe i skåne som har skrotat ett par H42:or , alltså ett par gamla
flygbussar med boggie och han har lite rutor ståendes så om ni fixar mått
så kan jag kolla om något passar.

Ersa

Citat från: mickebuss skrivet 22 juli 2011, 22:30:14 PM
Ja med en mc-klubb i närheten så borde den få vara i fred ;D
Hittade en gubbe i skåne som har skrotat ett par H42:or , alltså ett par gamla
flygbussar med boggie och han har lite rutor ståendes så om ni fixar mått
så kan jag kolla om något passar.

Vore underbart om vi hittar några matchningar! Jag åker upp och tar måtten nån gång nästa vecka. :)

mickebuss

De kan du göra , ska göra ett besök i början på augusti i skåne.
Verkar vara svårt att få tag på delar i Hölö till så gamla bussar man får
nog åka till Estland och leta :)

Jan Sjöberg

Jag hämtade 100 tals nya rutor på olika Swebusgarage runt om i landet till äldre bussar för några år sedan
Har ganska många kvar ... kom med mått så kollar jag om det finns några som stämmer...
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Kvarne

Citat från: mickebuss skrivet 22 juli 2011, 22:45:21 PM
De kan du göra , ska göra ett besök i början på augusti i skåne.
Verkar vara svårt att få tag på delar i Hölö till så gamla bussar man får
nog åka till Estland och leta :)


Hur går det med (hus)bussen...? Har ombyggnad påbörjats...? Om du rensar ut bussen å har saker som ska slängas så tveka inte att höra av dig till mig eller Ersa... :) Även om det för dig kanske bara är skitsaker kan det vara guldis för mig/oss... :P
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ersa

Citat från: mickebuss skrivet 22 juli 2011, 22:45:21 PM
De kan du göra , ska göra ett besök i början på augusti i skåne.
Verkar vara svårt att få tag på delar i Hölö till så gamla bussar man får
nog åka till Estland och leta :)

Hölö är redan dammsuget, och dammugspåsen är tömd bak i ledvagnen! ;)

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 22 juli 2011, 23:34:03 PM
Jag hämtade 100 tals nya rutor på olika Swebusgarage runt om i landet till äldre bussar för några år sedan
Har ganska många kvar ... kom med mått så kollar jag om det finns några som stämmer...

Väldigt snällt! :)

Peter Rost

Citat från: Ersa skrivet 22 juli 2011, 22:21:59 PM
Var uppe och tittade på den idag. klo**er på vänstersidan som jag inte haft tid att ta itu med ännu, samt alla rutor utom tre på vänster sida sönderkastade. Dock bara den yttre av dubbelglasen, så det är ingen panik. Men det vore ju bra att byta ut de flesta av dem innan nästa besiktning våren 2013.

Numera står den dock mera skyddad ute i en mindre by, på bakgården av en verkstad där den har sällskap av en annan buss, samt en stor MC-klubb. 8)

Djävla idioter som ängnar sig åt den sortens "aktiviteter", klo**er och sabotage! Hoppas det ordnar upp sig med bussen. :) Hur många är ni som engegerar er i "pärlan"?

/Peter


Ersa

Citat från: Peter Rost skrivet 23 juli 2011, 00:08:37 AM
Dj***a idioter som ängnar sig åt den sortens "aktiviteter", klo**er och sabotage! Hoppas det ordnar upp sig med bussen. :) Hur många är ni som engegerar er i "pärlan"?

Än så länge bara majoritetsägaren Kvarne och jag som är minoritetsägare samt har kontakt med hyresvärden. En halvnördig kollega har uttryckt visst intresse att få vara med, men annars går det långsamt. Många husbilsmänniskor är nyfikna, men få vill vara med i ett "märkligt" projekt där bussen ska behållas i nuvarande linjeskick (samt få SL67-lack när ekonomin tillåter).

Det bästa vore om ägandet och driften kunde skötas av en liten förening med öppen ekonomi för delägarna/medlemmarna. Men det viktigaste är väl ändå att man har gott om kontakter så att man kan hålla bussen vid liv och åka på utflykter runtom länet utan att behöva lägga ner hutlösa summor på delar och vanlig service.

mickebuss

Jo ombyggnaden har gått bra numera sitter de kök,sängar och soffor i bussen.
Är väl inte klar på långa vägar än men går i alla fall att använda till camping.
Vi var ute ett gäng förra helgen och campade i den och de blev en succe bland folk :)
Va gäller delar Kvarne så är det bara stolar och element som plockats ut.
Min tanke är inte att förstöra bussen så inga rutor eller dörrar ska läggas igen som man
brukar se samt förarplatsen ska behållas orginal.
Har massa bilder på bygget men fattar inte hur man lägger upp dom så
jag får ta hjälp av en vän med de.

Mvh. MickeBuss stolt ledbuss ägare ;D

Kvarne

Citat från: mickebuss skrivet 23 juli 2011, 11:17:50 AM
Jo ombyggnaden har gått bra numera sitter de kök,sängar och soffor i bussen.
Är väl inte klar på långa vägar än men går i alla fall att använda till camping.
Vi var ute ett gäng förra helgen och campade i den och de blev en succe bland folk :)
Va gäller delar Kvarne så är det bara stolar och element som plockats ut.
Min tanke är inte att förstöra bussen så inga rutor eller dörrar ska läggas igen som man
brukar se samt förarplatsen ska behållas orginal.
Har massa bilder på bygget men fattar inte hur man lägger upp dom så
jag får ta hjälp av en vän med de.

Mvh. MickeBuss stolt ledbuss ägare ;D

Okej! Trevligt! Jag gillar starkt att du resonerar som så att du inte vill förstöra bussen å därmed vill behålla rutor, dörrar å förarplats!  :)

Vad är tanken med stolarna...? Dynorna?

Om du vill kan du maila bilderna till mig så kan jag lägga upp dem via mitt hemsideutrymme...Skicka PM isåfall!  :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

mickebuss

Nä det ser sällan bra ut tycker jag när man håller på att täcka dörrar och rutor med stora plåtar o så.
Men de kommer bli toning på en del rutor sen vid sängarna tejpas det svart så om man vill så går det att återställa
bussen som den har varit.
Vet faktiskt inte vad som händer med stolarna. Har 29 stycken vogel stolar stående i en lada :)
Är du bara intresserad av dynorna? Får hjälp med bilderna idag så under eftermiddagen kommer ni att
få se hur det ser ut.

torrentjohan

Citat från: mickebuss skrivet 22 juli 2011, 22:05:30 PM
Hej alla buss älskare!!!!

Nu är bussen ny besiktad och omregistrerad till husbil , alltså PB2.  ;D
Gick igenom både reg.bes och vanlig kontroll besiktning med blankt papper så
nu blir de camping :)
Tänkte uppdatera sidan med lite bygg bilder om intresse finns.

Mvh. MickeBuss

Vore av stort intresse  :)

Kvarne

Citat från: mickebuss skrivet 23 juli 2011, 12:07:43 PM
Nä det ser sällan bra ut tycker jag när man håller på att täcka dörrar och rutor med stora plåtar o så.
Men de kommer bli toning på en del rutor sen vid sängarna tejpas det svart så om man vill så går det att återställa
bussen som den har varit.
Vet faktiskt inte vad som händer med stolarna. Har 29 stycken vogel stolar stående i en lada :)
Är du bara intresserad av dynorna? Får hjälp med bilderna idag så under eftermiddagen kommer ni att
få se hur det ser ut.

Låter bra...Hm..egentligen både dynor å ramar...problemet är platsbrist...men intresse finns minst sagt...mig veterligen är dessa av samma typ som i 6431..
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep