Servicebuss i Sandhult i mars 1991

Startat av Staffan Sävenfjord, 17 mars 2011, 19:44:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

#15
Citat från: Rickson skrivet 20 mars 2011, 21:28:43 PM
Vore kul o se en bild på förarplatsen.. Intressant att dessa gick att registrera här utan problem för annars är det ju så mkt krångel med tunga fordon från nordamerika, iaf är det så vad gäller lastbilar. Nån som vet om det rullar några Orion än? Nån som vet vad det var för motor i dem? Nån som kanske vet hur de var att köra?

Det närmaste du kommer, lär ska vara om det står nån på nån bakgård och skräpar.

Var iaf V8:or.

Svettigt, man satt ju på motorn, torkararmarna drevs av tryckluft, något Scania hade för då 20 år sedan. Helljuset var en knapp på golvet man skulle trampa på.  ::)

yngrot

Ontariobussar kom tomma till Sverige ..

De som rulla i Borås hade inte matta i taket.. 

fanns både diesel och bensindrivna ingen av dem var nått vidare att köra hög ljudnivå värst på diesel och väldigt varmt ovanpå motorn.. trång förarplats och var man lång fick man huka sig för att se ut genom vindrutan..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Rickson

Jaha tack för svaren. Det låter inte som de var nån höjdare att köra direkt, men det hade jag väl inte trott heller. Det enda som tilltalar mig är de typiskt amerikanska framlysena men resten av bussen verkar ju vara rätt okänsligt tillyxad av ett gäng avdankade industridesigners.

Förutom slagprovet lär bromsarna, eller rättare sagt den svenska byråkratin kring bromsar, vara något som strulat genom åren när det försökts att regga vissa tunga fordon från nordamerika. Vad exakt det då varit frågan om låter jag vara osagt just nu men EN sista fråga väcktes dock: Hade bussarna tryckluftsbromsar?

yngrot

Nej de var klumpiga att köra med väldigt stor vändradie behövde mer plats än en B10M ..   Bromsen var tryckluft och ventiler gjorde att man kunde få till ett rätt lustigt ljud när man visste hur man skulle trampa på bromsen.. :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mathias Rickman

staffan var det en av dessa som hamnade i uppsala har ett svagt minne av att jag har sett någon i pappas bildsamling