Servicebuss i Sandhult i mars 1991

Startat av Staffan Sävenfjord, 17 mars 2011, 19:44:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

År 1991 började Borås Lokaltrafik på Älvsborgstrafikens uppdrag att köra servicebussar även i de tidigare kranskommunerna till Borås. En regnig morgon gav jag mig ut för att dokumentera den som gick i Sandhult och därmed också till Sandared och Hedared. Denna Ontario hade något högre standard än de som gick inne i stan. Dessutom var den Älvsborgs-lackerad till skillnad från de andra som hade BL-lack. Den som vill kan ju jämföra bensinpriset med dagens.

PCB490:








Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Knut

Ford Fiesta og audi 100 Avant fikk du med også  :D
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

yngrot

Den var inte mer utrustad än övriga Ontario den sakna till och med värmeutsläpp mot förargolv vilket inte var så trevligt vintertid.. "uupen" som körde den frös en del..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

#3
Citat från: yngrot skrivet 18 mars 2011, 00:54:45 AM
Den var inte mer utrustad än övriga Ontario den sakna till och med värmeutsläpp mot förargolv vilket inte var så trevligt vintertid.. "uupen" som körde den frös en del..

Det är möjligt att jag förväxlar med 717. Den var i alla fall något mer ombonad i passagerarutrymmet med bland annat lite bättre stolar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Mitt minne som är som det är  men det minns inte att någon var "lyxigare"  I vilket fall är det skönt dessa är borta.. ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 18 mars 2011, 09:34:24 AM
Mitt minne som är som det är  men det minns inte att någon var "lyxigare"  I vilket fall är det skönt dessa är borta.. ;)

På 717 har jag bild av interiören så där är det ingen tvekan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Ok du får gärna visa den interiörbilden så kanske mitt minne vaknar  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 18 mars 2011, 10:43:19 AM
Ok du får gärna visa den interiörbilden så kanske mitt minne vaknar  ;D

Kommer här:

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 mars 2011, 19:44:16 PM
Den som vill kan ju jämföra bensinpriset med dagens.

Om man för enkelhetens skull räknar med att bensinpriset är det dubbla idag, då kan man ju fundera på hur biljettpriserna för kollektivtrafiken utvecklat sig sedan dess som jämförelse.

Jag får för mig att periodkort för Borås tätortszon kostade någonstans strax över 200 kr när jag började köpa sådana 1994, vet inte riktigt hur det var 1991 men troligtvis strax under 200 kr. Men det periodkortet gällde dock inte ända ut till Sandhult. Idag kostar periodkort för Borås tätortszon 410 kr men nu är tätortszonen större och sträcker sig ut till Sandhult. Dvs den som använder kollektivtrafik inom Borås tätort har fått ungefär samma relativa prisökning som bensinpriset. Däremot vet jag inte riktigt hur stor skillnaden är för en som pendlar Sandhult-Borås, bara att prisskillnaden för periodkortet då mot nu är mycket mindre eftersom det tidigare behövdes periodkort för fler zoner.

Tack för bilderna förresten!   :)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Rickson

De där bussarna minns man ju, konstiga skapelser..undrar vad det var för motor i dem? Hur kom det sig att dessa bussar hamnade här egentligen, nordamerikanska bussar har ju aldrig varit speciellt vanliga här?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Rickson skrivet 20 mars 2011, 11:32:58 AM
De där bussarna minns man ju, konstiga skapelser..undrar vad det var för motor i dem? Hur kom det sig att dessa bussar hamnade här egentligen, nordamerikanska bussar har ju aldrig varit speciellt vanliga här?

Finns lite om detta här
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=38497.0

Man ville alltså ha en buss med lågt och slätt golv som alternativ till Neoplan Unibus. DAB Silkeborg kom inte förrän sommaren 1991.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Rickson

Där ser man, utförlig information :)

yngrot

Trevligt med interiörbilden Staffan men så vitt jag kan se är den lik alla Ontario invändigt möjligen att alla inte hade gråfiltmatta upptill  men annars så verkar de lika
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 20 mars 2011, 16:11:16 PM
Trevligt med interiörbilden Staffan men så vitt jag kan se är den lik alla Ontario invändigt möjligen att alla inte hade gråfiltmatta upptill  men annars så verkar de lika

Stolarna skiljer sig. Tyvärr syns inte taket på "stadsversionen" här men jag har inget minne av att det fanns matta där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Rickson

Jag tycker sidofönstren ser farligt lika ut de som satt på Scania 112 och 113-bussarna. Kolla gummilisten och rundningen i hörnorna. För övrigt verkar det som inredningen byggdes i Sverige, de ser ju inte speciellt nordamerikanska ut invändigt. Nån som vet hur det låg till?