Huvudmeny

SvOf aktiviteter

Startat av Björn Forslund, 14 mars 2011, 11:49:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: Karsten skrivet 15 mars 2011, 21:54:43 PM
Precis! Det ena utesluter ju inte det andra. :)

Jag tror också vi ska vara lite försiktiga med att klaga på att de få som ängar en stor del av sin fritid åt dessa verksamheter inte också hinner vara up to date med informationstekniken (eller hinner utnyttja den). Om någon känner att de har en snabb och enkel lösning på informationsbiten inom Svof så tror jag inte styrelsen ställer sig negativ till att denne använder denna lösning för att informera om föreningens aktiviteter.

Exakt. Vi som är aktiva hinner inte hålla på med att göra en massa annat också. Vi har heltidsjobb, familjer, hus, djur, andra hobbies och tiden räcker inte till. Många av oss har dessutom flera funktioner inom föreningen. Syftet är främst att det ska vara kul, inte bli en belastning.
Men följ gärna denna tråd i "Ordet är fritt". De som är SvOf medlemmar får dessutom mera info genom medlemstidningen. Så är ni intresserade blir ni medlemmar, och gärna aktiva.
Vad gäller utfärder får ni kolla hemsidan www.omnibuss.se

KG

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 mars 2011, 08:43:32 AM
Exakt. Vi som är aktiva hinner inte hålla på med att göra en massa annat också. Vi har heltidsjobb, familjer, hus, djur, andra hobbies och tiden räcker inte till. Många av oss har dessutom flera funktioner inom föreningen. Syftet är främst att det ska vara kul, inte bli en belastning.
Men följ gärna denna tråd i "Ordet är fritt". De som är SvOf medlemmar får dessutom mera info genom medlemstidningen. Så är ni intresserade blir ni medlemmar, och gärna aktiva.
Vad gäller utfärder får ni kolla hemsidan www.omnibuss.se


Alltså måste ni ha fler aktiva, så ni slipper jobba ihjäl er och dessutom få in lite nytt blod i föreningen. Jag gissar att föreningens medlemmar stämmer överens med medelåldern på bussförare över lag?
Kanske dags att tänka på hur man marknadsför sig hos de yngre? Jag har fått uppfattningen om att det finns många yngre här som har bussar som intresse. Visst, dom saknar säkert busskort, men riva växthus klarar dom nog av...

Björn Forslund

Jodå, det finns flera yngre förmågor också. En ska visst komma o hjälpa till i helgen...
Problemet är att alla är så upptagna med Facebookande, spelande och chattande numera att de knappast hinner göra något IRL.

Vad gäller medelålder på bussförare kontra föreningens aktiva så är det inte så många av oss som har det som heltidsyrke. En del har kört förut, men det är nog mest ett stort intresse för äldre fordon som gäller. Flera av oss har egna veteranbilar och dito lastbilar också. Vi diskuterar lika gärna Opel Kadett från -62, eller Volvo Snabbe lastbilar.

Danne B.

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 mars 2011, 10:51:48 AM
Jodå, det finns flera yngre förmågor också. En ska visst komma o hjälpa till i helgen...
Problemet är att alla är så upptagna med Facebookande, spelande och chattande numera att de knappast hinner göra något IRL.

Men... Om nu behovet finns(?) och förslag på lösningar kommer fram, men bemöts med att "föreningen inte har tid med detta" (t.ex. RSS osv.), känns det som att något är lite fel i tankesättet!?

Kanske måste man offra lite av den tid man i vanliga fall lägger på sina bussar under en övergångsperiod och använda den tiden till att anpassa föreningen för framtiden (nutiden?)...? Alltså helt enkelt offra lite nutid för en framtida investering som i sin tur kanske ger mer intäkter i form av medlemsavgifter samt även (kanske det viktigaste egentligen?) i form av kunskap och arbetsvilja?

//Danne

PS. Min fråga om mail-utskick på förra sidan förblev av en eller annan anledning obesvarad...

Björn Forslund

Citat från: Danne B. skrivet 16 mars 2011, 16:39:57 PM
Men... Om nu behovet finns(?) och förslag på lösningar kommer fram, men bemöts med att "föreningen inte har tid med detta" (t.ex. RSS osv.), känns det som att något är lite fel i tankesättet!?

Kanske måste man offra lite av den tid man i vanliga fall lägger på sina bussar under en övergångsperiod och använda den tiden till att anpassa föreningen för framtiden (nutiden?)...? Alltså helt enkelt offra lite nutid för en framtida investering som i sin tur kanske ger mer intäkter i form av medlemsavgifter samt även (kanske det viktigaste egentligen?) i form av kunskap och arbetsvilja?

//Danne

PS. Min fråga om mail-utskick på förra sidan förblev av en eller annan anledning obesvarad...

Det är frågan om att de som är inte är medlemmar i SvOf får lov att visa lite mera intresse först. Det är bara att gå in på hemsidan och kolla. De som är medlemmar i SvOf får info direkt i brevlådan via snigelposten.
Jag har själv ingen aning om hur man syndikerar och fixar RSS-flöden och ingen annan har erbjudit sig att fixa sådant.
Du är välkommen att som medlem i SvOf ansvara för den detaljen.



Björn Forslund

Minsann...fast RSS är väl mest för att prenumerera och snabbt få senaste nyheterna i en enkel textform....känns lite överspelat nu när Iphone och Androiderna tar över. Nu kollar man ju Bussnack i Iphonen på tåget hem...

Danne B.

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 mars 2011, 20:28:58 PM
Det är frågan om att de som är inte är medlemmar i SvOf får lov att visa lite mera intresse först. Det är bara att gå in på hemsidan och kolla. De som är medlemmar i SvOf får info direkt i brevlådan via snigelposten.
Jag har själv ingen aning om hur man syndikerar och fixar RSS-flöden och ingen annan har erbjudit sig att fixa sådant.
Du är välkommen att som medlem i SvOf ansvara för den detaljen.

Tyvärr har jag ingen som helst kunskap om RSS utan det var mer ett allmänt exempel på ny teknik som verkar efterfrågas! Själv klarar jag mig bra utan det, men utgår inte därför automatiskt från att alla andra också gör det!

Nåväl... Det är er förening och ni gör förstås precis som ni behagar med den! Men jag tror det är lite farligt för "tillväxten" att inte ständigt leta nya sätt att locka medlemmar!

Några saker jag tänkt på...

Att bara helt enkelt med jämna mellanrum ha en träff eller liknande där medlemmarna får komma förbi och kika på bussarna och kanske skruva lite med dom! Så´nt skapar gemenskap, lockar sannolikt nya medlemmar genom t.ex. bilder och text efteråt på forumet, är dessutom bra för bussarna förstås och uppskattas sannolikt av medlemmarna också!

Vet inte hur många som håller med, men jag personligen deltar hellre i lite fler korta "träffas, ha kul, skruva buss, titta på föreningens bussar och kanske tillochmed köra en sväng"-träffar än några få utflykter som upptar en hel dag! Kanske skulle man ha en "stående" dag i månaden när folk ses?

Finns dessutom säkert många här som mer än gärna skulle vilja (mot t.ex. självkostnadspris för diesel m.m.) få ta en kortare sväng bakom ratten på en eller flera av era bussar utan att för det ge sig ut på abonnemangskörningar!

Bussintresse kan ju vara allt från att fota hela serier av likadana bussar till att faktiskt vara intresserad av tekniken i en buss eller tillochmed att köra dom!

Som sagt... Det var bara lite tankar och håller ingen med mig så må det väl vara hänt, men då har jag iaf försökt...! :)

//Danne

Björn Forslund

Men vi har träffar och utfärder. Vi har mekdagar. Alla som är medlemmar i SvOf får info, och de som är intresserade hittar kontaktuppgifterna på hemsidan.
Problemet verkar vara att Bussnack lever sitt eget liv, och besökarna kopplar inte det till föreningen bakom.
De som vill köra buss hänger lämpligen med på våra utfärder. Då finns det tillfälle att ta ratten (givetvis under förutsättning att man är behörig).

Vad gäller RSS så finns tydligen den funktionen sedan länge, men hur många som utnyttjar den har jag ingen aning om.

/Björn

yngrot

Är väl kanske bra denna tråden dök upp behövs lite mer reklam . Vore bra om detta ger fler medlemmar  .. Härvidlag får jag erkänna att jag inte än är medlem.. men det kan ber på att man inte per automatik kopplar ihop Buss snack med SvOf.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Forslund

#24
Aktivitetsrapport:

För den stora skara som följer denna tråd kommer nu rapport om våra senaste vedermödor.

Tidningsutskick!
Vår förening är ännu hanterbar vad gäller medlemstidningen, så denna skickar vi ut genom ett antal medlemmars insatser.
Först skriver/plockar redaktionsgruppen ihop en välmatad tidning som efter diverse bollande i PDF-form oss emellan slutligen bränns på CD och lämnas till trycket.
Samtidigt finputsar Klubbmästaren sitt program för vårens och höstens utfärder, vilket går till vår bilageansvarige Arne som gör en snygg bilaga i PDF-format.
Medlemsregistratorn trycker ut adressetiketter och kassören fixar fram frimärken, kuvert mm som behövs för utskicket.
En medlem hämtar tidningen på trycket, och alla ingående komponenter sammanstrålar till en punkt, där sedan ett par medlemmar ägnar några timmar åt att plocka ner tidning med bilaga samt medlemskort för 2011 (till de som betalt) alt inbetalningskort (till de som glömt betala). Vi fikar och tar några mackor i halvtid. Biblioteken ska ha sina pliktexemplar. Andra föreningar som vi har utbyte med ska ha sina exemplar. Frimärken går åt rullvis, stämpeln "B Föreningsbrev" dunkar rytmiskt.
Till sist är allt klart, och buntarna av nummer 1 /2011 faller tungt ner i den blå och den gula lådan. Vi känner en stor tillfredsställelse över att ytterligare ett nummer gått iväg till medlemmarna runt om i landet.

Bli medlem så kommer Färdskrivaren till dig också! Vill du hjälpa till med att skriva i tidningen, eller skicka ut den så är det också välkommet.

Danne B.

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 mars 2011, 08:44:49 AM
Men vi har träffar och utfärder. Vi har mekdagar. Alla som är medlemmar i SvOf får info, och de som är intresserade hittar kontaktuppgifterna på hemsidan.
Problemet verkar vara att Bussnack lever sitt eget liv, och besökarna kopplar inte det till föreningen bakom.
De som vill köra buss hänger lämpligen med på våra utfärder. Då finns det tillfälle att ta ratten (givetvis under förutsättning att man är behörig).

Vad gäller RSS så finns tydligen den funktionen sedan länge, men hur många som utnyttjar den har jag ingen aning om.

/Björn

Okej! Det låter ju bra! Men det verkar väl iaf ändå lite som att det inte bara är jag som upplever saker och ting på det här viset! Så frågan är då, ska ni eller vi göra nå´nting åt det?

Alltså... Ska vi forumsbesökare/medlemmar "skärpa till oss" och helt enkelt lära oss leta på rätt ställe, eller ska ni helt enkelt hitta nya lösningar att få ut informationen? T.ex. genom forumet... :)

Allmän fråga: Hur ofta och hur många gånger per år ungefär sker dessa träffar som jag efterlyser här ovan?

//Danne

Björn Forslund

Mek/arbets/bussflyttar-träffar har vi redan haft flera, vi brukar träffas ett gäng efter överenskommelse men officiellt blir det 4-5 i mars-april. Sedan blir det en utfärd i april och två i maj.
Info om utfärderna kommer inom kort på hemsidan.
Deltagande i flera tungrallyn planeras också, iaf Smålandsrundan och Tunga Rallyt Åkarsvängen.
Tunga Väst finns också förslag om. En buss ska dessutom köras till Småland denna månad.

Danne B.

#27
Citat från: Björn Forslund skrivet 17 mars 2011, 15:39:19 PM
Mek/arbets/bussflyttar-träffar har vi redan haft flera, vi brukar träffas ett gäng efter överenskommelse men officiellt blir det 4-5 i mars-april. Sedan blir det en utfärd i april och två i maj.
Info om utfärderna kommer inom kort på hemsidan.
Deltagande i flera tungrallyn planeras också, iaf Smålandsrundan och Tunga Rallyt Åkarsvängen.
Tunga Väst finns också förslag om. En buss ska dessutom köras till Småland denna månad.

Det är ju alldeles utmärkt! :) Nu gäller det bara att denna info verkligen når ut till folk, både medlemmar och folk som funderar på att bli det!

Och då kanske på fler sätt än: "Titta på hemsidan!" ;)

//Danne

Peter Rost

#28
Sen har föreningen ibland en del trevliga spontan helger efter överenskommelse som jag själv var med i under den gångna hösten. Då vi var cirka fyra/fem medlemmar som deltog i mekande, samt fikapaus och kolla på bussbilder, med mera.

/Peter

Danne B.

Citat från: Peter Rost skrivet 17 mars 2011, 23:48:53 PM
Sen har föreningen ibland en del trevliga spontan helger efter överenskommelse som jag själv var med i under den gångna hösten. Då vi var cirka fyra/fem medlemmar som deltog i mekande, samt fikapaus och kolla på bussbilder, med mera.

/Peter

Just så´nt som jag efterlyste tidigare i tråden... Hur annonseras dessa ut?

//Danne