Vad är forumet till för/vart hän är det på väg?

Startat av Lars Ödlund, 13 mars 2011, 13:30:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Broder Trucker

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 mars 2011, 17:00:19 PM
Är det föreningens syfte? Är du själv medlem?

Har du mandat att ensam avgöra vad som är föreningens syfte? Knappast, det är en fråga för styrelsen och medlemarna att tillsammans avgöra

Susanne

Det känns som att jag skulle kunna ligga i det spannet som Lars menar. Jag kan inget om bussar annat än att jag gillar att fota, lite hum om en buss har jag visserligen eftersom min man kört i 23 år. Jag kommenterar sällan inlägg. Jag lägger in bilder. Jag tillför med andra ord inte speciellt mycket.

Nico


Citat från: OSkar000 skrivet 13 mars 2011, 16:40:43 PMAtt många yngre (och teknikintresserade) medlemmar efterfrågar vissa former av modernisering och utveckling av forumet ser jag som fullt naturligt. Jag har varit med genom många års utveckling av ett av Sveriges största forum, SweClockers.com. Hade vi stått kvar i utvecklingen och behålligt sidan på samma sätt som den var år 2000 hade vi knappast haft över 160 000 användare idag.

Det känns som sagt lite även som en del har svårt att skilja mellan äpplen och päron när man gör sina jämförelser. Bussnack drivs alltså som klubbforum åt en liten ideell teknikhistorisk förening. Budget och insatser blir därefter. Forumet har ändå hållits öppet för att alla och inte bara för medlemmar i SvOf, men vill man att det ska bli något annat får man i så fall först inleda med att bli medlem i SvOf.

Alla ni som sedan vill ha utveckling på diverse håll, tja fixar ni samma budget som t.ex. SweClockers.com, som då är webbtidning i AB-form vars omsättning enligt årets siffror var 5 495 000 SEK, vinsten efter skatt var 2 138 000 SEK och de egna tillgångarna uppgick till 3 798 000 SEK. Att jämföra dem och deras forum med Bussnack och SvOf måste nog var och en inse blir mer än fel., men fine... jag ställer gärna min plats till förfogande om du kan göra om Bussnack på samma vis.








Citat från: Broder Trucker skrivet 13 mars 2011, 16:47:15 PMVem har sagt att det kommer att kosta föreningen något? Det har funnits flera som har erbjudits sig att fixa fram GRATIS chatt möjligheter, dessa skulle nog säkert erbjuda sig att sköta det också.

Möjligt att du kan hitta folk här som kan sköta t.ex. en eventuell chat, men fortfarande gäller att någon måste hålla koll över dem om den ska drivas under forumets paraply... och då är man tillbaka på detta med ett forum drivet av en liten ideell förening och dess begränsade ekonomiska resurser. Det vi däremot inte kommer undan är då sådana juridiska krav som finns på ansvarig utgivare som många högst gärna verkar vilja glömma bort hela tiden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

mil

Citat från: Susanne skrivet 13 mars 2011, 17:03:10 PM
Det känns som att jag skulle kunna ligga i det spannet som Lars menar. Jag kan inget om bussar annat än att jag gillar att fota, lite hum om en buss har jag visserligen eftersom min man kört i 23 år. Jag kommenterar sällan inlägg. Jag lägger in bilder. Jag tillför med andra ord inte speciellt mycket.


JO du tillför saker för en annan genom inläggen av bilder. De som jag känner som om lars menar är de som i varenda tråd skall skriva snygga bilder men inte lägger in något eller tillför andra saker. Det är det intrycket jag fått av vad han inriktar sig till

mil

Citat från: Broder Trucker skrivet 13 mars 2011, 17:02:51 PM
Har du mandat att ensam avgöra vad som är föreningens syfte? Knappast, det är en fråga för styrelsen och medlemarna att tillsammans avgöra

Vad jag såg så har Lars varit eller kanske är Suppleant i föreningen så han borde väl om något ha koll på föreningens syfte.

Susanne

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 mars 2011, 17:06:51 PM
Nej, då har du missuppfattat det hela.
Bilder och kommentarer till bilder är ju det som TILLFÖR forumet något.

Däremot inte rena godda yskskaft inlägg i rena texttrådar som bara är avsedda att öka på skribentens räknare.
och sådana inlägg kan jag verkligen INTE förknippa med dig
Tack Lars, då kan jag känna mig lugn.

mil

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 mars 2011, 17:10:03 PM
Jag har suttit i styrelsen fram till 2010 och även varit admin i forumet från 2004 till årsskiftet 2010/2011
Numera innehar jag ingen position i föreningen

OKej ja uppgifterna om vilka som sitter i styrelsen och dess positioner på hemsidan var ju ej riktigt uppdaterade då det står styrelsen för 2009 där ännu.


MEn det står ju faktiskt vad föreningens syftee är på första sidan på Svofs hemsida så jag anser din frågeställning här är berättigad. Nu tog jag mig friheten att kopiera in texten nedan hoppas det inte blir liv för det



Svenska Omnibusföreningen är en ideell förening för bussintresserade bildad i Stockholm 1976. Föreningen har till syfte att främja intresset för bussar och busstrafik, att bevara och iordningställa musealt intressanta bussar samt att utge publikationer om bussar och busstrafik

Broder Trucker

"Möjligt att du kan hitta folk här som kan sköta t.ex. en eventuell chat, men fortfarande gäller att någon måste hålla koll över dem om den ska drivas under forumets paraply... och då är man tillbaka på detta med ett forum drivet av en liten ideell förening och dess begränsade ekonomiska resurser. Det vi däremot inte kommer undan är då sådana juridiska krav som finns på ansvarig utgivare som många högst gärna verkar vilja glömma bort hela tiden. "

Absolut, håller med dig till 100%, men varför krångla till det i onödan. Om det någon här vill starta en chat, får den personen bli en betalande medlem i föreningen och stå tillsvars för styrelsen vid ev trassel, och denna någon får även bli ansvarig utgivar på chatten.
Jag har vid ett par tillfällen kontaktat Admin och sagt att jag vill tillföra något till sidan och föreningen och ställer gärna upp som moderator om det behovet finns, men inte ens fått ett svar... Alla kan inte bidra med mekaniskt kunnande och fixa med bussarna, men alla kan bidra med något. Vad säger att den enas bidrag är med värdefullt än den andra

Broder Trucker

Svenska Omnibusföreningen är en ideell förening för bussintresserade bildad i Stockholm 1976. Föreningen har till syfte att främja intresset för bussar och busstrafik, att bevara och iordningställa musealt intressanta bussar samt att utge publikationer om bussar och busstrafik

En del i att främja intresset kan ju betyda att en chat installeras så att man kan snacka bussar och på så sätt lära sig av varandra, att medlemar från norr till söder kan få lära sig mer genom live samtal än att skicka ett PM eller att skapa en tråd för varje fråga...

Nico


Jovisst, men fortfarande är det så att vi inte har de resurserna att vare sig installera eller hålla koll på diverse funktioner. Ingen av oss jobbar heltid med detta och visst skulle det i vissa lägen säkert vara bra med flera moderatorer, men det är inte alltid så enkelt som att utse nya. Där är det även en fördel ifall man även är medlem i SvOf (och således även har ett intresse för föreningen) och inte bara som deltagande medlem på forumet.

Flera moderatorer kräver även mycket mera för att få alla att dra åt samma håll internt samtidigt som någon måste axla den juridiska bördan med att vara ansvarig utgivare. Sen handlar det till stor del om att växa utan att förlora fokus. Riskerar man att förlora det, ja då fyller egentligen inte forumet alls det syfte för vilket det skapades och då kan man lika gärna släppa det helt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Broder Trucker skrivet 13 mars 2011, 17:15:02 PM
Absolut, håller med dig till 100%, men varför krångla till det i onödan. Om det någon här vill starta en chat, får den personen bli en betalande medlem i föreningen och stå tillsvars för styrelsen vid ev trassel, och denna någon får även bli ansvarig utgivar på chatten.

Det står ju vem som helst fritt att öppna en chatt om bussar. Att SvOf inte vill stå bakom en sådan låser ju inga dörrar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

OSkar000

Citat från: Nico skrivet 13 mars 2011, 17:03:41 PM
Det känns som sagt lite även som en del har svårt att skilja mellan äpplen och päron när man gör sina jämförelser. Bussnack drivs alltså som klubbforum åt en liten ideell teknikhistorisk förening. Budget och insatser blir därefter. Forumet har ändå hållits öppet för att alla och inte bara för medlemmar i SvOf, men vill man att det ska bli något annat får man i så fall först inleda med att bli medlem i SvOf.

Alla ni som sedan vill ha utveckling på diverse håll, tja fixar ni samma budget som t.ex. SweClockers.com, som då är webbtidning i AB-form vars omsättning enligt årets siffror var 5 495 000 SEK, vinsten efter skatt var 2 138 000 SEK och de egna tillgångarna uppgick till 3 798 000 SEK. Att jämföra dem och deras forum med Bussnack och SvOf måste nog var och en inse blir mer än fel., men fine... jag ställer gärna min plats till förfogande om du kan göra om Bussnack på samma vis.


Nu säger jag inte att man kan göra samma sak här, jag bara gav ett exempel på att forum som startar som en hobby kan utveckla sig till något väldigt stort. Vill minnas det var straxt över 1000 medlemmar när jag blev medlem. Observera att jag inte har något ekonomiskt intresse i SweClockers.com utan det mesta jag gör där görs av eget intresse.

Citat från: Nico skrivet 13 mars 2011, 17:03:41 PM

Möjligt att du kan hitta folk här som kan sköta t.ex. en eventuell chat, men fortfarande gäller att någon måste hålla koll över dem om den ska drivas under forumets paraply... och då är man tillbaka på detta med ett forum drivet av en liten ideell förening och dess begränsade ekonomiska resurser. Det vi däremot inte kommer undan är då sådana juridiska krav som finns på ansvarig utgivare som många högst gärna verkar vilja glömma bort hela tiden.


Nån form av ansvarig utgivare behövs knappast för en irc-kanal. Dygnetruntbevakning behövs knappast heller. Spårar det ur när operatörerna inte är närvarande så får det göra det eftersom det som har hänt det har hänt. Eventuella tomtar och troll brukar sortera ut sig själva ganska snabbt. Enda sammankopplingen med forumet/SVOF som behövs är egentligen att man härifrån på ett eller annat sätt hänvisar till den, antingen officiellt eller väldigt inofficiellt. Reglerna sätter man till enklast möjliga, allmänt folkvett och trevligt uppträdande. Sen får det diskuteras allt från vilken färg på SL-bussarna som är snyggast eller vart bästa stället att ta en lunch i väntan på bussen är.

Susanne

För egen del är jag inte intresserad av chatt eller någon sådan funktion. Är heller inte med i Facebook och kommer hålla mig så långt bort som möjlig därifrån. :D

Niclas Wennerlid

Jag verkar tydligen tillhöra den lilla skara som faktiskt håller med Lars Ödlund.

Min upplevelse av hur Buss-snack har utvecklats är inte positiv, många skräpinlägg utan egentligt innehåll och en låg nivå på diskussionerna.

Forumets underavdelningar blir fler och fler. Jag har iofs inte något emot många av inläggen i underavdelningarna men det här är ett bussforum och vill man nu fotografera sjutton personbilar och ett rött paraply finns det säker ett forum för det ändamålet. Här kan jag också uppleva att man samlar postningar i många fall.

Jag uppskattar också de personer som postar inlägg under ens riktiga namn men tycker inte att det måste vara ett krav.
Jag kan respektera att andra har en annan känsla för att använda ett alias, speciellt då man riskerar påtryckningar från sin arbetsgivare för sina åsikter. Detta bör dock inte förväxlas med att man använder Buss-snack som en klagomur mot arbetsgivaren (eller andra företag) för de problemen får man lösa på annat sätt.
Så länga administratörerna har koll på vem som står bakom aliaset är det ok för mig.

Tyvärr är jag inte lika benägen att skriva inlägg längre som jag var förr och jag sållar mycket hårt vad jag läser för inlägg. Det har varit alldeles för många skräpinlägg där författaren inte har kunnat ta någon kritik alls och därmed hotat om att sluta fotografera eller skriva osv.

Jag är inte avundsjuk på administratörerna på forumet som måste in och läsa allt för att kunna hålla nivån bra. Tyvärr kan detta resultera i lite hårda åtgärder ibland men för varje gång de släpper på toleransen blir det svårare att styra upp nästa urspårade diskussion.

Det var mina tankar för nu.

// Niclas

Nico


Citat från: OSkar000 skrivet 13 mars 2011, 17:39:18 PMNån form av ansvarig utgivare behövs knappast för en irc-kanal. Dygnetruntbevakning behövs knappast heller. Spårar det ur när operatörerna inte är närvarande så får det göra det eftersom det som har hänt det har hänt.
Enda sammankopplingen med forumet/SVOF som behövs är egentligen att man härifrån på ett eller annat sätt hänvisar till den, antingen officiellt eller väldigt inofficiellt.

Frågan är ändå om din tanke håller juridiskt, det verkar mera vara antaganden än fakta som ligger till grund för tanken om att en irc-kanal osv. inte behöver en ansvarig utgivare? Ligger en chat under SvOf/Bussnack så hamnar den per automatik under samma regler som gäller för forumet i stort, dvs. detta om lagen (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor och de krav som då ställs i form av ansvarig utgivare etc.

Annars är det som sagt som Staffan påpekade, dvs. att SvOf inte har några monopol på detta utan det står alla fritt att skapa egna chattar, bloggar, forum etc. om bussar eller annat.


Citat från: OSkar000 skrivet 13 mars 2011, 17:39:18 PM
Nu säger jag inte att man kan göra samma sak här, jag bara gav ett exempel på att forum som startar som en hobby kan utveckla sig till något väldigt stort. Vill minnas det var straxt över 1000 medlemmar när jag blev medlem. Observera att jag inte har något ekonomiskt intresse i SweClockers.com utan det mesta jag gör där görs av eget intresse.

Vad gäller SweClockers mm. så ville jag mest visa på att så kapitalstarka forumägare knappast är jämförbara med SvOf. Vad gäller utveckling av hobbyverksamhet så kan man kanske i detta läge fråga sig om det forumet/den sidan fortfarande har samma inriktning som när det startade?

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman