Angående bussfotografering...

Startat av Cordinot, 01 mars 2011, 17:57:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Detta är ju varken standard 1A eller proffsigt.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

mushkot


Jona

Mushot, din bild visar att även en baksidesbild kan vara helt underbart bra ibland. Tack för den.... /J
MVH Filosofen Jona

mushkot

Citat från: Jona skrivet 02 mars 2011, 11:13:00 AM
Mushot, din bild visar att även en baksidesbild kan vara helt underbart bra ibland. Tack för den.... /J
Man tackar och bockar! Kanske borde tvättat bussen först dock!  ;D

Tommy E

Citat från: Jona skrivet 01 mars 2011, 22:23:11 PM
Gillade den som skrev att bussbakar är som bakhuvuden, ansiktet visar mer information. Det tycker jag var mycket klokt skrivet och måste nog klassas som trådens bästa kommentar.

Det var mycket roligt att höra, man tackar! :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

the0fiskis

Citat från: forthemoment skrivet 01 mars 2011, 23:54:35 PM
Jag tycker många som lägger upp sina bussfoton här är långt mycket duktigare än s.k. "proffsfotografer"
vad annser du(Ni) som en proffsfotograf?

Hans Fredriksson

Jag hade med mig häromdagen en praktikant.
En 56-årig fd pressfotograf som blivit arbetslös och håller på att ta busskörkort.
Han berättade för mig att proffsfotografer finner man i studios.
I tidningsbranschen är det numera reporten som sköter fotograferandet. Vilket enl hans åsikt gör tidningarna har generellt dåliga foton då reporten är en "textmänniska" och redaktionerna består av "textmänniskor".
Så om man ska jämföra sina fotografier med proffs så få man helt enkelt titta i reklamaterial såsom broschyrer och dyl.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 03 mars 2011, 20:25:56 PM
Jag hade med mig häromdagen en praktikant.
En 56-årig fd pressfotograf som blivit arbetslös och håller på att ta busskörkort.
Han berättade för mig att proffsfotografer finner man i studios.
I tidningsbranschen är det numera reporten som sköter fotograferandet. Vilket enl hans åsikt gör tidningarna har generellt dåliga foton då reporten är en "textmänniska" och redaktionerna består av "textmänniskor".
Så om man ska jämföra sina fotografier med proffs så få man helt enkelt titta i reklamaterial såsom broschyrer och dyl.

Nåja, det finns ju pressfotografer kvar vid många tidningar även om det förväntas av en reporter också att kunna hantera en kamera. Dessutom finns det ju ett antal frilansande fotografer som är ute och fotograferar på fältet så att säga att en proffsfotograf jobbar i studio köper jag inte rakt av.

Sedan kan man ju alltid diskutera vad är en proffsfotograf. Bör ju rimligen vara någon som huvudsakligen livnär sig på att fotografera. Precis som att alla heltidsanställda bussförare inte nödvändigtvis är skickligare än den som kör buss som en fritidssyssla är det också med fotografer. En fritidsfotograf (oavsett om han/hon säljer bilder eller inte) kan vara skickligare än en proffsfotograf.

Det viktiga för vår del är att slå fast att många av bilderna i Bussnack håller en mycket hög kvalitet. Och att ett proffs inte nödvändigtvis skulle göra det bättre.







Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Leif D

Vi får nog trösta gänget här med lite kul bilder då...

Börjar väl med princip 1A...

Linjebuss 0264 vi Norrköpings busstation. Foto Leif D.


Linjebuss 0314 på Nygatan i Norrköping. Foto Leif D.


Linjebuss 0365 på Skepparegatan i Norrköping. Foto Leif D.


Linjebuss 0652 vid Bankgatan i Lund. Foto Leif D.

Övergår till annan princip...


Linjebuss 0652 vid Bankgatan i Lund. Foto Leif D.


Linjebuss 0153 på bussmässa 1978. Foto Leif D.



Linjebuss 0371 vid Botulfsplatsen i Lund. Foto Leif D.


Linjebuss 0701 på Norrköpings busstation. Foto Leif D.


Provbuss BKZ100 Sc BR112AL Jonckheere i Nyköping. Foto Leif D.



Linjebuss 0711 på Heden i Göteborg. Foto Leif D.


Linjebuss 0874 påStortorget i Ängelsholm. Foto Leif D.

Mer Linjebussbilder finns här Linjebuss på Bildparkeringen
Mina 13428 bilder på nätet finns här Min bildparkering på nätet

Dessa bilder är verkligen inga proffsbilder, däremot väldigt roliga att ha numera...  Scannade diabilder tagna med Olympus OM2, främst under 1980-talet.
Hälsningar från Leif D
;-)

Fredrik Klint

Kul bilder, Leif!

Linjebuss 0701 fotade jag också i Norrköping, juli eller augusti 1990. En av mina första bussbilder, jag hade inte ens fyllt 13. Då hade jag ingen aning om att det var samma vagn som varit provbuss i Stockholm; H29 4554.