Angående bussfotografering...

Startat av Cordinot, 01 mars 2011, 17:57:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cordinot

Hej på er!

Hur kommer det sig att det är så väldigt dominerande när man fotograferar bussar att i stort sätt alla bilder är tagna framifrån?

Personligen så tycker jag själv att en profesionell bussfotograf tar bilder både framifrån, bakifrån och lite andra olika vinklar.

Att bussbilder tagna diagonalt där man ser fronten och dörrsidan dominerar är något jag har både reagerat och tänkt på ända sedan mitt kollektivtrafikintresse började för cirka 5 år sedan.

När jag själv fotograferar fordon över huvudtaget så är jag för det mesta mycket noggran med att både baken, fronten och sidorna kommer med på bilden. På så sätt så blir det lite mer variation, det tycker i alla fall jag själv.

Vad har ni bussnackare för tankar och åsikter om trenden med att bara en fotovinkel dominerar?

Hans Fredriksson

Det ligger en hel del i det du skriver. Orsaken tror jag är vi är inte några proffsfotografer. Inte jag i alla fall är kanske bäst att tillägga.
Att vara kreativ i sitt fotograferande är svårt och kräver talang.
Diskussioner om fotografering stannar vid det tekniska. Dvs kameraval och vilket objektiv som är bäst. Vilket är synd då detta bara en är en liten del av fotograferingskonsten.
Betraktaren av bilden har oftast ingen aning om att kameran kostar skjortan så krutet ska nog läggas på själva fotograferingen. Men den konsten går inte att köpa för pengar.
Kom att tänka på mötet mellan en författare och fotograf. Jag har alltid beundrat dina bilder säger författaten. Vad använder du för kamera? Och jag har tycker om det du skriver säger då fotografen. Vad använder du för skrivmaskin?

Susanne

Min första tanke är, måste allt vara så förbaskat perfekt..
Finns det någon proffsfotograf på denna sida?
Tror att de flesta har en hobby att fotografera och sen tror jag mycket väl att det tas flera bilder på en och samma buss men alla bilder visas inte här.

Att fotografera ska vara kul och inte ett måste i olika vinklar och vrår. Blir det ett måste så är det heller inte längre en roligt hobby.

Tommy H

Är inne på samma spår som Susanne.
Här på nätet så är det "standardvinkel 1A" som visas, dvs snett framifrån, men i det egna arkivet finns det nog oftast en mängd olika bilder i olika vinklar som togs vid samma tillfälle. Tycker det är märkligt att så fort någon lägger upp en bild som inte är tagen i "standardvinkeln" så är det någon som skriver något negativt...
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Staffan Sävenfjord

Fotograferar man en buss i rörelse - eller om man hellre vill säga i miljö - är det lämpligast att placera sig så att man tar bilden på högersidan snett framifrån. Det är då minsta risken för att det kommer något skymmande i vägen och bussföraren syns inte lika tydligt som om man tar bilden på vänster sida. En buss högersida är också mer typisk för bussen än vänstersidan.

För övrigt får man ta bussbilder hur man själv vill. Det finns ingen fastställd norm. Skall man visa bilden i Bussnack är det dock ett rimligt önskemål att man ser hela bussen och att inte ena sidan eller bakpartiet är avklippt. Det är också rimligt att bilderna är någorlunda skarpa om de visar en buss som rullar i dag. För historiska bilder och nyhetsbilder kan man ha lite lägre krav.

Står bussen stilla och man har möjlighet att gå runt och fotografera den kan man mycket väl ta den från alla fyra vinklarna: högersida snett framifrån, vänstersida snett framifrån, högersida snett bakifrån och vänstersida snett bakifrån. Gärna också en profilbild. Men hur ofta har man tillfälle till att fotografera en buss på det sättet?

Slutligen anser jag att många av fotograferna här är duktigare än flertalet yrkesfotografer när det gäller att fotografera bussar. De lägger också ner mer efterarbete på sina bilder så det finns ingen anledning att generellt se ned på dem som lägger in sina bilder här. Tvärtom kan vi vara stolta över att vi har så genomgående hög kvalitet på bilderna som publiceras här. Det går ju inte jämföra med en reklamfotograf som har en halv dag på sig för att fotografera en buss i alla möjliga vinklar och miljöer.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Jag måste nog hålla med Staffan om att det oftast blir dörrsidan eftersom det oftast enbart är den man någorlunda enkelt kan komma åt att fotografera utan att något är i vägen.

Det är ofta ren tur om man lyckas fota vänstersidan och ofta har man då ganska liten tid på sig. När jag exempelvis tog den här bilden i lördags var det redan en massa trafik på väg från båda håll så även om det handlade om en parkerad buss var det bara någon sekund eller så för att bestämma sig att göra ett försök mellan varje fordon som passerade mellan mig och bussen. Det är ju inte alltid det blir jättelyckat i de fallen.

Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Leo

Citat från: Cordinot skrivet 01 mars 2011, 17:57:12 PM
Hej på er!

Hur kommer det sig att det är så väldigt dominerande när man fotograferar bussar att i stort sätt alla bilder är tagna framifrån?

Personligen så tycker jag själv att en profesionell bussfotograf tar bilder både framifrån, bakifrån och lite andra olika vinklar.

Att bussbilder tagna diagonalt där man ser fronten och dörrsidan dominerar är något jag har både reagerat och tänkt på ända sedan mitt kollektivtrafikintresse började för cirka 5 år sedan.

När jag själv fotograferar fordon över huvudtaget så är jag för det mesta mycket noggran med att både baken, fronten och sidorna kommer med på bilden. På så sätt så blir det lite mer variation, det tycker i alla fall jag själv.

Vad har ni bussnackare för tankar och åsikter om trenden med att bara en fotovinkel dominerar?

Det är väl bara att börja att lägga ut bilder själv så har du iaf bidragit själv med andra vinklar.  ;)

Tommy E

Jag tycker att bussars baksidor är ganska ointressanta. För mig är det ungefär som bakhuvudet på en människa. Enligt mig har ansiktet mycket mer intressant information, detaljer osv.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

SimonB

Citat från: Susanne skrivet 01 mars 2011, 18:43:02 PM
Min första tanke är, måste allt vara så förbaskat perfekt..
Finns det någon proffsfotograf på denna sida?
Tror att de flesta har en hobby att fotografera och sen tror jag mycket väl att det tas flera bilder på en och samma buss men alla bilder visas inte här.

Att fotografera ska vara kul och inte ett måste i olika vinklar och vrår. Blir det ett måste så är det heller inte längre en roligt hobby.

Det är ju upp till varje individ. Vissa trivs med att ta bild efter bild i exakt samma vinkel på nästan likadana bussar. Andra gör det inte.

Jag fotar själv extremt sällan bussar, men desto oftare tåg (även om det blivit betydligt mer sällan på senare år). Hade min hobby enbart bestått i att fota i en och samma vinkel snett framifrån så hade jag blivit less mycket fort. För mig handlar min hobby om att utvecklas och hitta nya vägar och tillvägagångssätt. Därför har jag på sistone mer snöat in på att ta ögonblicksbilder i kollektivtrafiken, och även övriga stadsmiljöer där folk och natur får agera huvudmotiv.

Muk

Citat från: Tommy E skrivet 01 mars 2011, 20:27:12 PM
Jag tycker att bussars baksidor är ganska ointressanta. För mig är det ungefär som bakhuvudet på en människa. Enligt mig har ansiktet mycket mer intressant information, detaljer osv.

Jag håller med. Om baksidan är det enda jag har möjlighet att ta, så låter jag hellre bli att ta bilden. Däremot kan jag ta baksidan, OM jag har möjlighet att ta flera bilder.

----

I övrigt är det väl så att anledningen till att bilderna tas snett framifrån är att bussarna skall vara identifierbara för betraktaren. Reg.nr och inv.nr skall vara synliga. Att dörrsidan dominerar har att göra med att dörrkonfigurationen skall vara synlig. OM det nu är en typbild man är ute efter. Själv fotar jag helst bussar i trafik och det är inte lätt att vara innovativ i farten.  :)

Niclas Rosenius


   Som dom flesta har varit inne på redan så får man oftast mest info om bussen med en bild snett från höger fram.

   Men även bilder runt om är ju inte helt fel.

   Själv så tar jag speciellt bilder runt om på turistbussar, mest för dom har ju oftast en lacksättning som skiljer sig från individ till individ till skillnad från stads och linjebussar. Men en ovanlig modell och om den står still brukar kunna bli bilder i olika vinklar.

    Sen finns det flera fotografer här på BS som är i klass med proffsfotografer.

    //Niclas

virtual1

Jag tar gärna en bild snett framifrån från båda sidor om tiden tillåter, men annars föredrar jag absolut att ta framifrån med dörrsidan synlig - för mig är prio ett att dokumentera bussen, dvs. få med så mycket info om bussen som möjligt, prio två är att överhuvudtaget få en bussbild (om jag inte har bussen på bild tidigare då),  och då får vilken vinkel som helst funka bara jag hinner få den på bild! Har jag redan bussen på bild i alla möjliga vinklar är mitt sista prio att få till en bra, högklassig bild med gärna en annorlunda bakomvy, men sådant gör jag bara om tiden och platsen tillåter det!

Så för att sammanfatta: Först o främst katalogiserar jag, därefter kommer fotografen i mig fram =) - och jag kan tänka mig att fler resonerar som jag, och det är nog därför du ser så mycket av bussbilder typ 1A här på forumet!

the0fiskis

jag upplever det som många bara fotar för få alla invevider på bild..(inget negativt) lite samlings grej, andra fotar för skojs skull(jag blandanant), jag fotar ochså ofta i dörr sidan. men försöker hitta uda vinklar, uppefrån bland annat, och ofta med mijö runt omkring.

Jona

Själv är jag oftast som redan nämnts av andra, inne på och fota fina miljöbilder där en bussfan dyker upp och skymmer det jag ville fota....
Ridå.... nä men miljöbilder på en buss i sitt rätta element, vilket betyder, vill jag ha med ett hus i bilden så ställer jag mig så huset kommer med, men vilken sida av bussen man ser är mindre viktigt så länge fronten och en av sidorna syns mer eller mindre.

Även jag kan fota en dokumenterade bussbild enligt missionärer standard 37 graders vinkel. Eller springa för att få med en ofotad individ men det är oftast inte det viktigaste även om jag ibland fått rejält sug på och komplettera listan, t.ex Veolias dubbeldäckare på Norrlands och kustbussen osv....

Oftast väljer man bort baksidan på bussen för den precis som KONGO inte säger något. Den har ingen dest skylt som berättar vart bussen är på väg.
Gillade den som skrev att bussbakar är som bakhuvuden, ansiktet visar mer information. Det tycker jag var mycket klokt skrivet och måste nog klassas som trådens bästa kommentar.

Sammanfattning: För mig kommer miljön först och bussen på plats 2 i normalfallet.

/J
MVH Filosofen Jona

forthemoment

Jag tycker många som lägger upp sina bussfoton här är långt mycket duktigare än s.k. "proffsfotografer"
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal