Huvudmeny

Wasserboxer

Startat av Bengt Jönsson, 07 november 2010, 19:30:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Wasserboxer kallar "entusiasterna" de boxermotorer av VW:s tillverkning som i början på 80-talet fick ge upp den klassiska luftkylningen för att klara de allt strängare avgaskraven..  8)

Då "skrämde" man upp dessa gamla trotjänare i över 100 hästar även om man också passade på att borra upp dem från 1300 kubik till upp mot 2100 kubik.

Det "ultimata" vore då att montera in en av dessa uppborrade wasserboxrar i en vanlig VW typ 1 och sedan köra ut och "rejsa"..
:D ;D 8)

/B

fontheking5

Kände en som hade en sån motor i en VW pickup , efter 2 ras så skrotades bilen , har hört att denna motorn inte håller längre än 10 000 mil . Någon sade att dom brukade skära runt det miltalet .

BD

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 07 november 2010, 19:30:48 PM
Wasserboxer kallar "entusiasterna" de boxermotorer av VW:s tillverkning som i början på 80-talet fick ge upp den klassiska luftkylningen för att klara de allt strängare avgaskraven..  8)

Då "skrämde" man upp dessa gamla trotjänare i över 100 hästar även om man också passade på att borra upp dem från 1300 kubik till upp mot 2100 kubik.

Det "ultimata" vore då att montera in en av dessa uppborrade wasserboxrar i en vanlig VW typ 1 och sedan köra ut och "rejsa"..
:D ;D 8)

/B

I VW-bussar med vattenkyld motor kunde även Volvo B18-motorer monteras. Fanns ombyggnadssatser härför.

Bengt Jönsson

Citat från: fontheking5 skrivet 08 november 2010, 13:49:23 PM
Kände en som hade en sån motor i en VW pickup , efter 2 ras så skrotades bilen , har hört att denna motorn inte håller längre än 10 000 mil . Någon sade att dom brukade skära runt det miltalet .

ja, de lär ha haft stora problem med tätningen av vattenkylningen men så är ju motorn inte redan från början konstruerad för vattenkylning utan det är en senare påbyggnad.

/B