SJ, Inget för "vanligt" folk...

Startat av Henrik Palmqvist, 01 november 2010, 19:00:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Palmqvist

Åkte tåg från  Alvesta till Stockholm den 29 oktober.

Priset för denna resan slutade på 1353 :- inkl moms  Visserligen 1:a klass, men fanns inga andra platser.  2:a klass kostade ca 1100:- några timmar innan, men de platserna hann att ta slut innan jag skulle åka.

Tycker att prissättningen är helt fel.   Är ju billigare att åka bil ToR än att åka tåg....    Är man 2 st så kostar det ju en förmögenhet att resa med SJ.

Jag har inget emot att åka tåg, och ska man tänka miljövänligt så är ju tåget det bästa alternativet.  Men privat så har jag inte råd att åka tåg.

Ett annat exempel.  Jag skulle åka hem från Göteborg till Stockholm en fredag.  SJ:s X2000 2 klass skulle gå på 1100:- ungefär, inkl moms.
SAS skulle ha 333:- inkl moms för samma sträcka, samma tidpunk, och då med en restid betydligt snabbare än tåget. 

Ska inte vanligt folk (och mindre företag) ha råd att åka med SJ numera? 

Behöver jag säga att tåget den 29/10 var 27 minuter sent till Stockholm dessutom....

/ Henrik

Peter Elmheden

Håller med dig helt o hållet.
Flög själv ToR Skavsta - Marseilles för några veckor sedan 515 kronor
inklusive alla skatter. Är det jämförbart?

SimonB

Det låter som att du bokade sent, och som att det var en attraktiv avgång. Ju tidigare du bokar, desto billigare blir det. SJ's priser styrs av tillgång och efterfrågan, och uppenbarligen blir tågen fullsatta med nuvarande prissättning.
De gånger jag har varit på väg att åka upp till Sthlm från Skåne, så har tåget lönat sig. Till flygbiljetten tillkommer transporter till/från flygplatsen, och själva flygbiljetten är sällan billigare än 500 kr.

Vad som behövs är mer konkurrens på spåren. Så länge SJ inte har någon allvarlig konkurrent, så kommer priserna inte att sjunka. SJ är bolagiserat och måste därför gå med egen vinst. Förhoppningsvis kan Veolia ge SJ en rejäl match, nu när persontrafiken helt och hållet avreglerats.

Knut

Sist vecka Oslo - Stockholm T-R 654 SEK. Inget at klaga på. 1. klass InterCity
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Björn Lövdahl

Citat från: SimonB skrivet 01 november 2010, 21:36:41 PM
Det låter som att du bokade sent, och som att det var en attraktiv avgång. Ju tidigare du bokar, desto billigare blir det. SJ's priser styrs av tillgång och efterfrågan, och uppenbarligen blir tågen fullsatta med nuvarande prissättning.
De gånger jag har varit på väg att åka upp till Sthlm från Skåne, så har tåget lönat sig. Till flygbiljetten tillkommer transporter till/från flygplatsen, och själva flygbiljetten är sällan billigare än 500 kr.

Vad som behövs är mer konkurrens på spåren. Så länge SJ inte har någon allvarlig konkurrent, så kommer priserna inte att sjunka. SJ är bolagiserat och måste därför gå med egen vinst. Förhoppningsvis kan Veolia ge SJ en rejäl match, nu när persontrafiken helt och hållet avreglerats.

Du vet Simon, i våra jobb kan man inte boka tidigt. I det här fallet skulle ju Henrik ta sig hem efter att ha lämnat över bilen till chefen sin, och det är omöjligt att veta när man är var förstår du.
Men jag håller med Henrik till 110%
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Karsten

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 01 november 2010, 22:02:17 PM
Du vet Simon, i våra jobb kan man inte boka tidigt. I det här fallet skulle ju Henrik ta sig hem efter att ha lämnat över bilen till chefen sin, och det är omöjligt att veta när man är var förstår du.
Men jag håller med Henrik till 110%

Eh, betalar man själv för sina arbetsresor?

SimonB

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 01 november 2010, 22:02:17 PM
Du vet Simon, i våra jobb kan man inte boka tidigt. I det här fallet skulle ju Henrik ta sig hem efter att ha lämnat över bilen till chefen sin, och det är omöjligt att veta när man är var förstår du.
Men jag håller med Henrik till 110%

Mitt inlägg var snarare menat som ren information än argumenterande. ;)
Men om vi ändå ska argumentera, så kan jag säga att jag gärna betalar några hundra extra för att få ta tåget hellre än flyget. Tåget är smidigt att ta, och går från en station belägen centralt. För att flyga måste man ta sig ut till flygplatsen (med en flygbuss eller tåg som kostar flera gånger mer än vanlig kollektivtrafik), och sen ska man gå genom säkerhetskontrollen för att sedan vänta på boarding...
Bara på transporterna till/från flygplatsen har du sparat in 2-400 kronor på att ta tåget istället.

Citat från: Karsten skrivet 01 november 2010, 22:04:19 PM
Eh, betalar man själv för sina arbetsresor?

Som jag har förstått det, så var det en resa från arbetet, och inte en tjänsteresa.

Björn Lövdahl

Citat från: Karsten skrivet 01 november 2010, 22:04:19 PM
Eh, betalar man själv för sina arbetsresor?

Detta var en resa efter avslutat arbete, men minns jag rätt så betalade åkaren resan, men fortfarande är någon intresserad av prislappen, och dessutom finns det ju folk som betalar resor själv som vill åka;)
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Björn Lövdahl

Citat från: SimonB skrivet 01 november 2010, 22:37:44 PM
Mitt inlägg var snarare menat som ren information än argumenterande. ;)
Men om vi ändå ska argumentera, så kan jag säga att jag gärna betalar några hundra extra för att få ta tåget hellre än flyget. Tåget är smidigt att ta, och går från en station belägen centralt. För att flyga måste man ta sig ut till flygplatsen (med en flygbuss eller tåg som kostar flera gånger mer än vanlig kollektivtrafik), och sen ska man gå genom säkerhetskontrollen för att sedan vänta på boarding...
Bara på transporterna till/från flygplatsen har du sparat in 2-400 kronor på att ta tåget istället.

Som jag har förstått det, så var det en resa från arbetet, och inte en tjänsteresa.

Jo det förstår jag också att du menar informativt.
Några hundra kan man betala ja, men inte 1000 kr mer för tåg än flyg. Skulle de så kosta 500 kr att ta dig t/f flygplatsen så har du ju fortfarande tjänat 500 spänn
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

SimonB

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 01 november 2010, 22:52:12 PM
Jo det förstår jag också att du menar informativt.
Några hundra kan man betala ja, men inte 1000 kr mer för tåg än flyg. Skulle de så kosta 500 kr att ta dig t/f flygplatsen så har du ju fortfarande tjänat 500 spänn

Nej, där hade jag också troligtvis valt flyget. Nu brukar dock inte prisskillnaden vara så stor. Henrik lär ha haft en hel del otur och hamnat på en rätt attraktiv avgång, och dessutom bokat rätt sent. De gånger jag jämfört flyg vs tåg, har tåget vunnit på prisfronten.

jocke

Att det är attraktiva avgångar är bara ett j***a bullshit. Gävle - Stockholm. X2000 hela denna veckan(mellan 10 och 17), Enkel biljett, inte under 900:- (Och enda upp till 1250:- som mest). Hela den perioden är knappast attraktiv. Detta är även en UNGDOM (-26) jag kollat på. Det är fan inte okej.

Sas ska ha 493:- för enkel resa, lägg på 120:- + 120:- för transport till flygplatsen och tillbaka. Då är du uppe i 740:-, dvs 160:- billigare än den billigaste biljetten och nästan 500:- billigare än den dyraste.

Det är inget annat än ocker
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ingwar Åfeldt

Citat från: jocke skrivet 01 november 2010, 23:09:43 PM
Att det är attraktiva avgångar är bara ett j***a bullshit. Gävle - Stockholm. X2000 hela denna veckan(mellan 10 och 17), Enkel biljett, inte under 900:- (Och enda upp till 1250:- som mest). Hela den perioden är knappast attraktiv. Detta är även en UNGDOM (-26) jag kollat på. Det är fan inte okej.

Sas ska ha 493:- för enkel resa, lägg på 120:- + 120:- för transport till flygplatsen och tillbaka. Då är du uppe i 740:-, dvs 160:- billigare än den billigaste biljetten och nästan 500:- billigare än den dyraste.

Det är inget annat än ocker

Du får prata med dine politiker som ålagt SJ att gå med vinst. Alltså tar SJ ut så mycket man kan liksom andra affärsrörelser gör. Köper du tågbiljett i god tid kan du få verkligt billiga biljetter.

M v h
Ingwar

jocke

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 01 november 2010, 23:18:35 PM
Du får prata med dine politiker som ålagt SJ att gå med vinst. Alltså tar SJ ut så mycket man kan liksom andra affärsrörelser gör. Köper du tågbiljett i god tid kan du få verkligt billiga biljetter.

M v h
Ingwar

Alla andra affärsrörelser tar knappast ut så mycket man kan, det kallas konkurans. Vi kan ta de bästa exemplet av alla, Matmarknaden. Ica Maxi, Willys, Coop Forum och City Gross. Alla ger dig de du vill ha till väldigt olika priser.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 november 2010, 23:21:17 PM
Kan nog bero på att det är skollov nu :-)

Möjligt, men det är de ju på flyget med :-)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ingwar Åfeldt

Citat från: jocke skrivet 01 november 2010, 23:28:39 PM
Alla andra affärsrörelser tar knappast ut så mycket man kan, det kallas konkurans. Vi kan ta de bästa exemplet av alla, Matmarknaden. Ica Maxi, Willys, Coop Forum och City Gross. Alla ger dig de du vill ha till väldigt olika priser.

Möjligt, men det är de ju på flyget med :-)

Som affärsdrivande företag tar naturligtvis man ut så mycket man kan. När man har hård konkurrens så kan man inte ta ut så mycket som när konkurrensen är mindre men man tar alltid ut så mycket man kan. SJ har ju inte så mycket konkurrens på spåret ännu men man har konkurrens från flyg, buss och bil. SJ skall alltså betala sin egen verksamhet och är dessutom ålagda att betala in en summa (en viss procent av aktiekapitalet) till staten, alltså tar man ut så mycket man kan.

M v h
Ingwar

Staffan Sävenfjord

#14
Citat från: jocke skrivet 01 november 2010, 23:09:43 PM
Att det är attraktiva avgångar är bara ett j***a bullshit. Gävle - Stockholm. X2000 hela denna veckan(mellan 10 och 17), Enkel biljett, inte under 900:- (Och enda upp till 1250:- som mest). Hela den perioden är knappast attraktiv. Detta är även en UNGDOM (-26) jag kollat på. Det är fan inte okej.



Men det är inte bullshit att Henrik åkte med ett tåg som var fullbokat trots priserna.

Dessutom är det helt fel det du skriver. I morgon hittar jag biljetter på X2000 för 374 kronor. Och på regionaltåg (X40 dubbeldäckare) för 244 kronor. Det finns inte en enda biljett i 2 klass som är ens i närheten av dina fantasisiffror. Och ingen i första klass som kostar över 814 kronor.

Dina inlägg blir inte bättre eller rättare för att du använder svordomar.  >:(
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)