Vad har vi för samhälle

Startat av 1896, 26 juni 2010, 19:32:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Jag skulle vilja påstå att både kontanter och kort har sina fördelar.

Att helt ta bort kontanter är dödsdömt, jag jobbar själv i butik och vet hur j***a jobbigt det är när kortsystemen kraschar, händer nån gång per år lokalt och kanske 1 gång / år Globalt(sverige). fördelen med lokalt är att vi har en bankomat i huset nu för tiden.

Men ska kontanter helt bort, ta då fan bort ONLINEkorten först, för dom är ännu värre.

Appropå Ersa's inlägg om 40 enkronor på bussen, för ~1-2 månader sedan kom en kund, stod i kön som vanligt, och handlade för ~1500:- hade en påse med blandade mynt, 0.50, 1 och 5 :- . 900:- totalt, tror de tog 12 minuter för henne och stoppa ner de i cash guarden :p
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

#16
Citat från: jocke skrivet 27 juni 2010, 23:02:33 PM
Jag skulle vilja påstå att både kontanter och kort har sina fördelar.

Att helt ta bort kontanter är dödsdömt, jag jobbar själv i butik och vet hur j***a jobbigt det är när kortsystemen kraschar, händer nån gång per år lokalt och kanske 1 gång / år Globalt(sverige). fördelen med lokalt är att vi har en bankomat i huset nu för tiden.

Men ska kontanter helt bort, ta då fan bort ONLINEkorten först, för dom är ännu värre.

Man ska självklart inte utesluta något betalmedel i butiker. Varesig kontanter eller kort. När båda lösningarna finns är störst andel kunder glada. Men biljettautomater (parkering, buss, tåg mm) ute på stan med chipläsare behöver ju inte ha myntinkast förutsatt att dessa idag klarar av att göra köp från onlinekort snabbt och smidigt.

Citat från: jocke skrivet 27 juni 2010, 23:02:33 PM
Appropå Ersa's inlägg om 40 enkronor på bussen, för ~1-2 månader sedan kom en kund, stod i kön som vanligt, och handlade för ~1500:- hade en påse med blandade mynt, 0.50, 1 och 5 :- . 900:- totalt, tror de tog 12 minuter för henne och stoppa ner de i cash guarden :p

Såg de i kön bakom glada ut?

Nico


Måste nog säga att trots att jag inte längre är någon ungdom (passerade ju det ruskiga 40-strecket för en dryg vecka sedan så nu har man Ågren... inte ;D) så håller jag snarast med Ante, Erik, Simon och Andersson m.fl. Är ytterst sällan jag har kontanter på mig i någon större omfattning och skulle jag råka ut för det så har bl.a. SE-Banken ofta ganska schyssta växlingsmaskiner före både mynt och sedlar.

När man sticker ut på stan och motsvarande så för jag över pengar till ett 'slaskbankkort' och skulle de pengarna händelsevis ta slut så kan man via en dator, en nalle eller en fast lur föra över mera från valfritt konto. Det enda som gäller är att hålla koder mm. i huvudet. Skulle man råka sumpa det aktuella bankkortet så är inte heller det hela världen även om det är aningen krångligare om man råkar vara utomlands.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Hagri

Citat från: 1896 skrivet 26 juni 2010, 19:32:45 PM
Gick till Banken häromdagen, och skulle växla en större summa pengar till större valörer, eftersom jag visste sedan tidigare, då jag gjort samma sak, att Banken ifråga vill att jag aviserar i förväg, så gjorde jag så, ringde och sa att den dagen, det klockslaget kommer jag, och fick svaret: - visst vi fixar det. När jag så kliver in på Banken visar det sig att man har en ny chef på kontoret, och man vill veta varifrån pengarna kommer. Då börjar man ju att undra vad vi lever i för samhälle, om jag som privat person ska bevisa att jag inte är kriminell, innan Banken vill befatta sig med mina pengar.

Visst vi är på väg mot ett kontantlöst samhälle, men den grundläggande ideén med en Bank, är väl ändå att handha pengar gentemot kunder.

Det är inget konstigt med lagen. Meningen är att den skall försvåra att pengar från brottslighet kommer in i systemet. Pengar skall inte genom olika kedjor av transaktioner i banksystemet kunna förvandlas från svarta till vita.
En lag med samma syfte finns från årsskiftet för butikshandeln där det blivit krav på kassaregister som är svårare att fuska med och manipulera. Det kan även kosta 10.000 kronor för ett företag att inte lämna kvitt till en kund.
Pengar från ekonomisk brottslighet snedvrider konkurrensen och är ett hot mot seriösa företag.

1896

Tycker ändå att det är urusel service när det inte går att växla pengar på ett bankkontor.

Och om Polisen skjuter ifrån sig ansvaret för att hindra kriminell verksamhet vart är då samhället på väg ?

Om instanser som hanterar pengar ska tvingas att införa säkerhets system för att hindra kriminell verksamhet, då har man ju någonstans redan accepterat att den existerar, och då har man väl redan i det läget gjort fel.

Blir faktiskt förbannad när jag blir ifrågasatt på ett bankkontor, jag är kund, och har ett ärende, och jag ska bli bemött därefter. Allt annat är oförskämt.

Ersa

Citat från: 1896 skrivet 28 juni 2010, 18:59:57 PM
Blir faktiskt förbannad när jag blir ifrågasatt på ett bankkontor, jag är kund, och har ett ärende, och jag ska bli bemött därefter. Allt annat är oförskämt.

Företagets regler uppifrån är ju trots allt regler som måste lydas. (Befehl ist befehl! ;))
Men man kan trots (eller pga) reglerna bry sig om att vänligt förklara varför rutinerna nu är ändrade. Att inte ta emot kontenter pga olika regler är en sak. Att få kunden att känna sig ovälkommen och dåligt behandlad är en helt annan sak, och ska inte förekomma.

1896

Om man har problem med kriminalitet, på vilken nivå det vara månde, så får man väl lösa det, men det ska inte drabba mig som kund.

Ante

Citat från: 1896 skrivet 28 juni 2010, 18:59:57 PM
Om instanser som hanterar pengar ska tvingas att införa säkerhets system för att hindra kriminell verksamhet, då har man ju någonstans redan accepterat att den existerar, och då har man väl redan i det läget gjort fel.

Förstår inte riktigt vad du menar? Menar du att bankerna på något sätt bara har accepterat att det finns kriminell verksamhet inom finansvärlden då man har kontroller på detta sätt, för det inser du nog själv att så knappast är fallet. Snarare tvärtom då man försöker motverka aktiviteten.

Citat från: 1896 skrivet 28 juni 2010, 18:59:57 PM
Blir faktiskt förbannad när jag blir ifrågasatt på ett bankkontor, jag är kund, och har ett ärende, och jag ska bli bemött därefter. Allt annat är oförskämt.

Även de som tvättar pengarna och ägnar sig åt kriminell verksamhet är ju kunder och har ett ärende :) Därav att kontrollerna måste omfatta alla oavsett region eller kundstorlek.

Bengt Jönsson

Sannolikheten att man köper mer och dyrare varor är större om man enbart betalar med kort än med kontanter i plånboken.  Är kontanterna i plånboken så ÄR pengarna slut och man kan inte köpa något mer.

Om man istället betalar med kort så är det som att alltid gå omkring med typ 10000:- i plånboken (eller vad nu kreditgränsen på betalkortet är) och hur många är det som dagligdags för det.  Hur många är det heller inte som har två olika kredit-/betalkort i sin plånbok?

De enda som vinner på detta är handeln och BNP och det anses ju vara positivt.
8) 8)

Förra sommaren blev mitt betalkort (ICA Master Card) "skimmat" och "vips" försvann 10000:- i Kanada och 5000:- i Malaysia.
:o :o :o

/B

Ersa

Hur stor kreditgräns man har på kortet samt hur mycket pengar man väljer att ha på kortkontot är ju upp till en själv att bestämma. Jag har sällan stora summor på privatkontot som är kopplat till mitt bankkort. Kreditgränsen på kortet som är kopplat till detta konto har jag valt att hålla låg, och alla stora pengar finns på mitt sparkonto dit inga kort är kopplade.

SimonB

Citat från: 1896 skrivet 28 juni 2010, 19:11:18 PM
Om man har problem med kriminalitet, på vilken nivå det vara månde, så får man väl lösa det, men det ska inte drabba mig som kund.

Om du vet hur det ska gå till så tror jag att polisen är mycket intresserade av att anställa dig. Hör av dig till dem! ;)