Vad har vi för samhälle

Startat av 1896, 26 juni 2010, 19:32:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Gick till Banken häromdagen, och skulle växla en större summa pengar till större valörer, eftersom jag visste sedan tidigare, då jag gjort samma sak, att Banken ifråga vill att jag aviserar i förväg, så gjorde jag så, ringde och sa att den dagen, det klockslaget kommer jag, och fick svaret: - visst vi fixar det. När jag så kliver in på Banken visar det sig att man har en ny chef på kontoret, och man vill veta varifrån pengarna kommer. Då börjar man ju att undra vad vi lever i för samhälle, om jag som privat person ska bevisa att jag inte är kriminell, innan Banken vill befatta sig med mina pengar.

Visst vi är på väg mot ett kontantlöst samhälle, men den grundläggande ideén med en Bank, är väl ändå att handha pengar gentemot kunder.

Ersa

Kort sagt: Vi lever i ett samhälle där bankerna brottas med rån och penningtvätt och då måste agera mot detta. Automater som växlade sedlar plockas bort då man kunde hitta fullt med lila sedlar färgade efter färgampuller under värdetransportrån i dem vid tömmning. Forex har bra flerspråkiga broschyrer där de förklarar att de enligt lag måste efterfråga varifrån pengarna härstammar, och varför.

Kontanter leder till både planerade rån och spontanstölder helt enkelt. Tråkigt men sant.

Ante

Precis som Ersa säger så måste banken förstå hela transaktionen till hur du fått pengarna, allt enligt lagen om penningtvätt.

Det har egentligen ingenting som helst att göra med att banken misstänker dig som kriminell utan snarare att man genom fasta rutiner försöker se till att inga pengar kan tvättas genom banksystemet, vilket jag anser är helt rätt väg att gå. Säkerligen fick du även lämna fram legitimation, som dessutom kanske UV-lystes och gjordes ytterligare kontroller på för att kontrollera giltlighet, när pengarna skulle lämnas in.

1896

Jaja, men vill vi verkligen ha ett sådant samhälle ? Kan man inte hitta bättre sätt att hindra kriminell verksamhet, än att det ska drabba vanligt folk ?

- Jag fick inte växla pengarna !

Ante

Citat från: 1896 skrivet 27 juni 2010, 15:34:51 PM
Jaja, men vill vi verkligen ha ett sådant samhälle ? Kan man inte hitta bättre sätt att hindra kriminell verksamhet, än att det ska drabba vanligt folk ?

- Jag fick inte växla pengarna !

Då måste det ju berott på att du inte kunnat uppvisa varifrån pengarna kommer. Problemet är ju att de som kommer och tvättar pengarna också ser ut som vanligt folk, därav att alla måste omfattas av de hårda kontrollerna.

Jag ser hellre lite högre nivå på kontrollerna, och eventuellt lite mer besvär, än att Sverige blir en plats där folk tvättar pengar för att man lätt kan få in dem i systemet och därmed undergräver det finansiella systemet i grunden då ingen kan reglera penganivån. Har pengarna väl kommit in är det ju oftast för sent att stoppa.

1896

Tycker mest synd om ungdomar, som tvingas att växa upp i ett samhälle där man vrider på självklarheter.

Jag fick veta att man "tillhandahåller inte den tjänsten."

SimonB

Citat från: 1896 skrivet 27 juni 2010, 18:42:32 PM
Tycker mest synd om ungdomar, som tvingas att växa upp i ett samhälle där man vrider på självklarheter.

Jag fick veta att man "tillhandahåller inte den tjänsten."

För dagens ungdomar blir kontanter allt mindre en självklarhet. Alltfler transaktioner görs elektroniskt, tack och lov.

svenerik eklund

Citat från: SimonB skrivet 27 juni 2010, 18:50:15 PM
För dagens ungdomar blir kontanter allt mindre en självklarhet. Alltfler transaktioner görs elektroniskt, tack och lov.


Visst är det underbart att behöva storhandla och kortterminalerna är sönder eller inte får kontakt med huvudterminalen.
Kontanter behövs.

Björn Forslund

Jag får också emellanåt större summor i kontanter att strula med. Brukar då girera in motsvarande, sedan används kontanterna i den lokala livsmedelsbutiken vid veckohandlandet, och kassörskan får det tvivelaktiga nöjet att mata in horder av skrynkliga 20:or i pengamaskinen. En påse "grus" brukar samtidigt matas in, så det gäller att välja rätt tidpunkt för att inte orsaka onödigt köande och mummel... ;D

Ante

Citat från: 1896 skrivet 27 juni 2010, 18:42:32 PM
Tycker mest synd om ungdomar, som tvingas att växa upp i ett samhälle där man vrider på självklarheter.

Jag måste nog säga att jag snarare tycker synd om de som växt upp tidigare och inte hade möjlighet att betala med kort osv. utan istället var hänvisade till att ständigt ha kontanter med sig. :) Likaså bankkontor, livsmedelsaffärer osv.osv. som ständigt hade stora mängder kontanter hos sig, något som minskat drastiskt idag.

Självklart ska världen och så också dess självklarheter förändras, och det gör det också oftast till det bättre.

Ersa

Citat från: SimonB skrivet 27 juni 2010, 18:50:15 PM
För dagens ungdomar blir kontanter allt mindre en självklarhet. Alltfler transaktioner görs elektroniskt, tack och lov.

Dagens ungdomar (iaf jag) blir lätt irriterade när de försöker köpa en parkeringsbiljett eller förköpa en bussbiljett från en automat och då läser att automaten inte tar kort, utan endast mynt. Butiker som inte tar kort brukar det inte bli några köp från, hur nära en bankomat än finns.

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 27 juni 2010, 21:44:09 PM
Dagens ungdomar (iaf jag) blir lätt irriterade när de försöker köpa en parkeringsbiljett eller förköpa en bussbiljett från en automat och då läser att automaten inte tar kort, utan endast mynt. Butiker som inte tar kort brukar det inte bli några köp från, hur nära en bankomat än finns.

Medhåll!


svenerik eklund

Stackars stackars ungdomar som inte kan hantera kontanter.

Det finns risk för baciller från andra människor som hanterat mynten.

Stackars framtid med dessa ungdomar.  :'(

Ersa

Citat från: svenerik eklund skrivet 27 juni 2010, 22:25:10 PM
Stackars stackars ungdomar som inte kan hantera kontanter.
Det finns risk för baciller från andra människor som hanterat mynten.
Stackars framtid med dessa ungdomar.  :'(

"Kan" kan nan ju, och nog finns vana. Kontanter har man ju hanterat från man blev ung vuxen, och i 10 år efteråt, tills allt mer började ske elektroniskt. "Banken via Internet" kom som tjänst på dåvarande Föreningssparbanken några år efter att jag skaffat egen lägenhet, och därmed öppnades en ny värld. Den gamla världen där mynt och sedlar krävdes överallt, och där alla postkontor och banker stängde kl 15:00 minns jag mycket väl, och den vill jag inte tillbaka till.

Jag tog ut pengar på en bankomat häromveckan, då min nya favoritfrisör beklagligt nog inte tar kort. Väl framme vid bankomaten efter att ha köat i 3-4 minuter försökte jag minnas när jag använde en bankomat senast. Måste ha varit i Rimbo 2006, då den elektroniska utvecklingen med kort inte riktigt nått fram till Roslagen än idag. ;)