VW Passat som polisbil

Startat av bussgrabben, 26 april 2010, 21:34:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussgrabben

I helgen passerade jag en för mig mycket ovanlig syn, en VW Passat i full polismålning och blåljusramp på taket. Senare såg jag även bilen på bild i VK.

http://vk.se/uploaded/image/2010/4/24/alven_468.jpg

Har Passat börjat bli vanliga inom poliskåren? Hur som helst är det kul med lite variation mot alla Volvo och Saab.

the0fiskis

VW är populära som folkbussar
det vad jag vet två VW personbilar hoss polisen i sverige
letar länk till den andra

S Svensson

Troligen har det inte köps några SAAB på länge.

Vad gäller civila polisbilar så påstods häromdagen att bromsar och fjädring inte håller. Dessa civila bilar är inte specifierade för polisändamål. Jag minns att vissa år skulle det sparas och även utryckningsfordon köptes i "vanlig" specning. Detta innebär klenar bromsar och fjädring i regel. Dessutom standard generator.

Simon

Citat från: the0fiskis skrivet 26 april 2010, 21:44:18 PM
VW är populära som folkbussar
det vad jag vet två VW personbilar hoss polisen i sverige
letar länk till den andra

Det finns betydligt fler målade VW Passat än bara två stycken. VW Passat har funnits i olika versioner som målad polisbil sedan början av 90-talet så det är ingen nyhet.

Bildexempel 1
Bildexempel 2
Bildexempel 3

Citat från: S Svensson skrivet 26 april 2010, 21:46:49 PM
Troligen har det inte köps några SAAB på länge.

? Det finns en hel del Saab 9-5 Kombi av årsmodell 2010 som målade polisbilar så det påståendet stämmer inte.

the0fiskis

jag var lite otydlig
"jag menade vad jag vet finns i tjänst i dag"

Simon

Citat från: the0fiskis skrivet 27 april 2010, 17:55:13 PM
jag var lite otydlig
"jag menade vad jag vet finns i tjänst i dag"

Svaret blir dock samma, det finns fler än två målade VW Passat i aktiv tjänst i nuläget. På rak arm kommer jag på fyra stycken, troligen finns det fler.