Måndagen blir spännande

Startat av MrX, 21 februari 2010, 21:37:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 februari 2010, 23:13:38 PM
Får man verkligen göra såhär? Slänga av passagerarna ett par mil från ändstationen, och vända tåget? Strunta i att folk får stå o vänta en okänd tid i kyla, detta bara för att tågnummernissar och märklinister i trafikledningen inte fattat att de transporterar folk, och inte bara "kör tåg". Är S-Tåg lämpade att bedriva persontrafik?
Personalen ombord fick ta emot många fula ord..

Är du alldeles säker i din analys? Det verkar inte solklart att tåget fungerade helt korrekt, särskilt eftersom det kom en buss. Om man bara hade tänkt vända för att köra in lite tid så borde ni väl ha kunnat åka med tillbaka till Västerhaninge så att ni slapp stå i kylan. Jag tycker också att det börjar bli lite tröttsamt med frågor som "Är bolaget XYZ lämpat för denna uppgift?" Spelar roll, de har kontraktet och kommer att få behålla det avtalstiden ut, och vid nästa upphandling slipper man dem inte bara för att de skötte uppdraget dåligt innan, om de nu gjorde det. Dessutom lär sättet att tänka leva kvar; Tunnelbanan sköts t ex av nästan exakt samma chefer idag som för några år sedan trots att man under högtidliga former bytt ut operatören...

Björn Forslund

Det gick alldeles utmärkt att köra tillbaks tåget mot Vhe med passagerare. Tåget inväntade t o m avgångstid, och många valde att åka tillbaks till Vhe då man inte kom någonstans ute i skogen. Det går knappt att komma fram med en stor buss på de smala vägarna.
Jag är j-vligt trött på dumheter som att vända tåg godtyckligt för att komma i fas med tidtabellen. Det har skett många gånger, men då oftast i Ösmo där det finns bussar som ansluter.

Och jag har ingen lust att åka tillbaks till Västerhaninge när jag bor åt andra hållet! Inte efter att redan ha suttit nästan en timme på ett stillastående tåg med obefintlig info.

Du har nog rätt i att det är samma figurer som bytt arbetsgivare bara. Dags för en större utrensning och insättande av folk med simultankapacitet, kreativitet och förståelse för att kunden ska transporteras dit tåget ska gå, inte kastas av halvvägs.

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 februari 2010, 23:43:18 PM
Det gick alldeles utmärkt att köra tillbaks tåget mot Vhe med passagerare. Tåget inväntade t o m avgångstid, och många valde att åka tillbaks till Vhe då man inte kom någonstans ute i skogen. Det går knappt att komma fram med en stor buss på de smala vägarna.
Jag är j-vligt trött på dumheter som att vända tåg godtyckligt för att komma i fas med tidtabellen. Det har skett många gånger, men då oftast i Ösmo där det finns bussar som ansluter.

Och jag har ingen lust att åka tillbaks till Västerhaninge när jag bor åt andra hållet! Inte efter att redan ha suttit nästan en timme på ett stillastående tåg med obefintlig info.

Vad är det med dig, du verkar oproportionellt arg. Dels hittar du på en massa som du inte alls har täckning för (bl a "arrogant tågnummernisse") och dels klagar du över kylan samtidigt som du vägrar använda den möjlighet till att sitta i värmen som du uppenbarligen varit medveten om. Om det mot förmodan ligger något i det du säger så går det helt förlorat bland otidigheterna, tillbaka till ritbordet!

Björn Forslund

Du kanske själv är en av nummernissarna som får din lön oavsett om tåget går eller står? Vi som kommer försent till jobbet varje dag får jobba in tiden. Din attityd tyder på det, uppebarligen hör du till dem som "kör tåg", och inte har insett att tåget inte körs som ett självändamål, utan är till bara för en sak, i detta fall att transportera folk.

Oproportionerligt arg? Du tycker att det är OK att en resa ska ta en timme extra varje dag, i varje riktning?

Menar du att man ska sitta i värmen i ett tåg på väg åt fel håll? Det är visserligen kul med tåg som rör sig, men jag vill hem oavsett. Dessutom försökte jag få tag på en en taxi, men var svårt pga många strandsatta resenärer.
Hade bara tåget tagit sig till Ösmo hade allt varit så mycket enklare!

Nico


Citat från: JDS skrivet 23 februari 2010, 11:05:39 AM
Tja, tunnelbanetrafiken och innerstadsbussarna är kanske denna basala funktion ur SL:s synpunkt?

Nja, bara det är någorlunda snöröjt så kan man upprätthålla någon form av reguljär busstrafik. Hade nog gått på de flesta ställen nu oxå om inte så många tagit bilarna för att t-banan mm. inte klarar minusgrader. Som det var nu så fick bussarna på många håll vackert sitta och köa med bilarna... även om många verkar tro att bussarna kan göra som man gjorde i filmen 'Repmånad'.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Fast det finns bra många SL-busslinjesträckor som ställs in så fort det snöar. Minst lika frustrerande, men folk verkar ha större förståelse för att busslinjer ställs in pga vinterproblem än när spårtrafiken hindras av liknande problem.

Nico


Citat från: Karsten skrivet 24 februari 2010, 00:47:28 AMFast det finns bra många SL-busslinjesträckor som ställs in så fort det snöar. Minst lika frustrerande, men folk verkar ha större förståelse för att busslinjer ställs in pga vinterproblem än när spårtrafiken hindras av liknande problem.

Nja, håller inte med dig där för du jämför faktiskt äpplen och päron i det här fallet. Visst kan enstaka busslinjer ställas in, men det rör sig då oftast om enskilda delar av ytterlinjerna vilka då i sig utgör en ganska ringa del av det totala bussnätet. Det handlar inte heller om att massiva delar av bussnätet i Storstockholm slås ut i flera dagar vilket faktiskt är fallet denna gång med spårtrafiken. Det finns för övrigt bra mycket mer bilväg än spår att rensa. Går man i land med det, och således får igång fungerande trafik på en kortare tid än vad spårtrafiken förmår få undan sin snö, så är det nog oxå förståeligt att folk har lite mera sympati för att vägtrafiken ibland inte kommer fram. Inte heller brukar man på bussfronten fortfarande hålla på att få igång basala funktioner två, tre dagar efter att snöfallet upphörde.

För min del får jag i alla fall intrycket att resursbristen på järnvägssidan verkar vara betydande och att frågan verkar vara grymt negligerad för vädret är knappast extremt även om det är nog så bistert för stunden. Som grädde på moset verkar det ju vara även infrastrukturella problem för även om bussarna har svårt att komma fram om det inte är snöröjt så slås normalt inte fordonen själva ut av kylan. I järnvägens fall verkar det dock ha varit allt från växlar som fallerar, kontaktledningar som går av vidare till strömförsörjning och bromsar på fordonen som fallerar osv. och det känns inte riktigt stabilt. Min kritik är dock fortfarande inte riktad mot personalen utan mot de som skött kravspecifikationer och hanterat ekonomin i många fall. Detta gäller även de landstingspolitiker som är ansvariga... vilket i sin tur däremot även bussarna drabbas av i form av t.ex. dumheter som lågentrévagnar etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 februari 2010, 23:43:18 PM

Jag är j-vligt trött på dumheter som att vända tåg godtyckligt för att komma i fas med tidtabellen. Det har skett många gånger, men då oftast i Ösmo där det finns bussar som ansluter.


Vid trafikstörningar skall strävas efter att så få resenärer som möjligt drabbas och vidtas lämpliga åtgärder så att det blir så. Att vända tåget i Segersäng kan ju dock inte betraktas som en lämplig åtgärd om det inte finns något annat tåg strax bakom eller bussar på plats. I det här fallet hade naturligtvis tåget bort få gå till Ösmo för att vändas där. 
Nu kan det ju dock ha varit så att tåget bara kunde i nöddrift åt det hållet medan det fungerade bra åt andra hållet. Att ge sig ut på linjen med ett tåg som bara kan köras i nöddrift är inget att rekommendera. Det kan snart sluta i totalstopp. Det kan också ha varit så att det var hinder på linjen Segersäng-Ösmo som gjorde att man valde att vända här.
Så utan att ha hela bilden skall man nog inte döma alltför hårt. Jag minns själv när jag blev uthängd i Postvagnen för att jag låtit två TiB-tåg byta resenärer med varann på en ödestation utan plattform i Dalarna. Idiotiskt och okunnigt skrevs det. Hade vederbörande tagit reda på vad som hände så hade han fått veta att växlarna hade låst sig, så det gick inte att köra vidare men väl återvända i den riktning resepektive tåg förekommit. Banverkets trafikledning ville sätta in bussar och jag fick använda hela min övertalningsförmåga för att förklara att det var både lättare och gick snabbare att låta de båda tågsätten byta passagerare med varann. Men vad fick jag för det. Klander och nidskriverier. (Jag var inte orsak till växelfelet.)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Karsten skrivet 24 februari 2010, 00:47:28 AM
Fast det finns bra många SL-busslinjesträckor som ställs in så fort det snöar. Minst lika frustrerande, men folk verkar ha större förståelse för att busslinjer ställs in pga vinterproblem än när spårtrafiken hindras av liknande problem.


Två gånger har min buss 783 uteblivit denna vinter. Det är MYCKET sällan jämfört med pendeltågstrafiken som går på kryckor året runt, och kollapsar totalt när det blir en riktig vinter.

Att det blir störningar i trafiken när det kommer mycket snö är något man får leva med. Men att störningarna fortsätter även när det gått flera dagar utan att ny snö fallit, då är något fundamentalt fel.

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2010, 08:50:00 AM
Vid trafikstörningar skall strävas efter att så få resenärer som möjligt drabbas och vidtas lämpliga åtgärder så att det blir så. Att vända tåget i Segersäng kan ju dock inte betraktas som en lämplig åtgärd om det inte finns något annat tåg strax bakom eller bussar på plats. I det här fallet hade naturligtvis tåget bort få gå till Ösmo för att vändas där. 
Nu kan det ju dock ha varit så att tåget bara kunde i nöddrift åt det hållet medan det fungerade bra åt andra hållet. Att ge sig ut på linjen med ett tåg som bara kan köras i nöddrift är inget att rekommendera. Det kan snart sluta i totalstopp. Det kan också ha varit så att det var hinder på linjen Segersäng-Ösmo som gjorde att man valde att vända här.
Så utan att ha hela bilden skall man nog inte döma alltför hårt. Jag minns själv när jag blev uthängd i Postvagnen för att jag låtit två TiB-tåg byta resenärer med varann på en ödestation utan plattform i Dalarna. Idiotiskt och okunnigt skrevs det. Hade vederbörande tagit reda på vad som hände så hade han fått veta att växlarna hade låst sig, så det gick inte att köra vidare men väl återvända i den riktning resepektive tåg förekommit. Banverkets trafikledning ville sätta in bussar och jag fick använda hela min övertalningsförmåga för att förklara att det var både lättare och gick snabbare att låta de båda tågsätten byta passagerare med varann. Men vad fick jag för det. Klander och nidskriverier. (Jag var inte orsak till växelfelet.)



Det var tågledningen som ville vända tåget. det var inte linjen som var problemet, utan en fastbromsning som man fick loss. Bromsarna är väl desamma oavsett riktning?
Tågpersonalen ville fortsätta, men fick inte för trafikledningen. Tåget avgick efter tidtabell, men åt andra hållet kl 19.49 har jag för mig.
Trafikströmmen gick ju mot Nynäs, så till vilken nytta kan man undra?

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 februari 2010, 00:05:46 AM
Du kanske själv är en av nummernissarna som får din lön oavsett om tåget går eller står? Vi som kommer försent till jobbet varje dag får jobba in tiden. Din attityd tyder på det, uppebarligen hör du till dem som "kör tåg", och inte har insett att tåget inte körs som ett självändamål, utan är till bara för en sak, i detta fall att transportera folk.

Säg mig, vad är det som får dig att tro det? Enbart det faktum att jag säger emot dig kan knappast räcka för att dra dessa slutsatser.

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 februari 2010, 00:05:46 AM
Oproportionerligt arg? Du tycker att det är OK att en resa ska ta en timme extra varje dag, i varje riktning?
Menar du att man ska sitta i värmen i ett tåg på väg åt fel håll? Det är visserligen kul med tåg som rör sig, men jag vill hem oavsett. Dessutom försökte jag få tag på en en taxi, men var svårt pga många strandsatta resenärer.
Hade bara tåget tagit sig till Ösmo hade allt varit så mycket enklare!

För dig ja! Det är inte alls klarlagt här att det överhuvudtaget hade varit något alternativ att köra dit. Jag tycker att det är lite barnsligt av dig att skrika högljutt över att att allt är fel samtidigt som du är helt obenägen att bjuda till lite själv. Jag skulle förstå dig om du sade att du inte vågade åka med åt fel håll för att du var rädd för att du då skulle missa nästa tåg åt rätt håll vid något möte någonstans, men det har du inte ens försökt att säga. Jag tycker mera att det känns som om du sätter dig på tvären för att skapa så stora problem som möjligt att klaga över.

Björn Forslund

Citat från: JDS skrivet 24 februari 2010, 09:10:57 AM
Säg mig, vad är det som får dig att tro det? Enbart det faktum att jag säger emot dig kan knappast räcka för att dra dessa slutsatser.

För dig ja! Det är inte alls klarlagt här att det överhuvudtaget hade varit något alternativ att köra dit. Jag tycker att det är lite barnsligt av dig att skrika högljutt över att att allt är fel samtidigt som du är helt obenägen att bjuda till lite själv. Jag skulle förstå dig om du sade att du inte vågade åka med åt fel håll för att du var rädd för att du då skulle missa nästa tåg åt rätt håll vid något möte någonstans, men det har du inte ens försökt att säga. Jag tycker mera att det känns som om du sätter dig på tvären för att skapa så stora problem som möjligt att klaga över.

Bjuda till? Det gör man genom att stå i kyla dag ut och dag in och hålla käften? Vänta på tåg som ej kommer, eller vänds innan destinationen?  Åka tåg åt fel håll? Spendera en oviss tid i Vhe? Nä du, det är genom att folk klagar som det så småningom händer något.
Din attityd är nog det som skadar järnvägstrafiken mest. Lida och hålla käften?
Det finns uppenbarligen vissa som inte bör hålla på med tåg i större skala än 1:87.

Björn Forslund

#42
Citat från: JDS skrivet 24 februari 2010, 09:10:57 AM
Säg mig, vad är det som får dig att tro det? Enbart det faktum att jag säger emot dig kan knappast räcka för att dra dessa slutsatser.

För dig ja! Det är inte alls klarlagt här att det överhuvudtaget hade varit något alternativ att köra dit. Jag tycker att det är lite barnsligt av dig att skrika högljutt över att att allt är fel samtidigt som du är helt obenägen att bjuda till lite själv. Jag skulle förstå dig om du sade att du inte vågade åka med åt fel håll för att du var rädd för att du då skulle missa nästa tåg åt rätt håll vid något möte någonstans, men det har du inte ens försökt att säga. Jag tycker mera att det känns som om du sätter dig på tvären för att skapa så stora problem som möjligt att klaga över.

Den allvise JDS är visst expert på omgivningarna på Södertörn? "För mig, ja".....Hade tåget tagit sig till Ösmo hade alla kommit vidare utan större problem. Många skulle just dit.  Bussar 858 och 783 går därifrån, med möjlighet att nå alla stationer utom Gröndalsviken, och tar bara ca 10 minuter till Nynäshamn.  Det går en buss 19:15, och en 19:40, inga bekymmer att vänta den tiden, och dessutom ett någorlunda varmt utrymme att vänta i.
Tror du att det bara är jag som åker med tåget mot Nynäs? Du verkar ha minst sagt dimmiga begrepp om trafiken på Nynäsbanan, och tror att det här bara är någon enstaka grej?

Det kan hända att jag inte har hela bilden klar för mig, angående vad som hände igår, men jag utgår från den info jag fick av tågpersonalen. Du, däremot, var inte på plats, och vet ju uppenbarligen inget alls, utan ska bara käfta emot, som vanligt.

Karsten

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 februari 2010, 08:56:51 AM

Två gånger har min buss 783 uteblivit denna vinter. Det är MYCKET sällan jämfört med pendeltågstrafiken som går på kryckor året runt, och kollapsar totalt när det blir en riktig vinter.

Att det blir störningar i trafiken när det kommer mycket snö är något man får leva med. Men att störningarna fortsätter även när det gått flera dagar utan att ny snö fallit, då är något fundamentalt fel.

Jag håller med dig att Nynäsbanan inte fungerat tillfredsställande på mycket lång tid. Det jag vill påtala är dock att vissa delar av busstrafiken ständigt lider av dålig trafik vintertid.

Karsten

Citat från: Nico skrivet 24 februari 2010, 01:17:25 AM
Nja, håller inte med dig där för du jämför faktiskt äpplen och päron i det här fallet. Visst kan enstaka busslinjer ställas in, men det rör sig då oftast om enskilda delar av ytterlinjerna vilka då i sig utgör en ganska ringa del av det totala bussnätet. Det handlar inte heller om att massiva delar av bussnätet i Storstockholm slås ut i flera dagar vilket faktiskt är fallet denna gång med spårtrafiken. Det finns för övrigt bra mycket mer bilväg än spår att rensa. Går man i land med det, och således får igång fungerande trafik på en kortare tid än vad spårtrafiken förmår få undan sin snö, så är det nog oxå förståeligt att folk har lite mera sympati för att vägtrafiken ibland inte kommer fram. Inte heller brukar man på bussfronten fortfarande hålla på att få igång basala funktioner två, tre dagar efter att snöfallet upphörde.

För min del får jag i alla fall intrycket att resursbristen på järnvägssidan verkar vara betydande och att frågan verkar vara grymt negligerad för vädret är knappast extremt även om det är nog så bistert för stunden. Som grädde på moset verkar det ju vara även infrastrukturella problem för även om bussarna har svårt att komma fram om det inte är snöröjt så slås normalt inte fordonen själva ut av kylan. I järnvägens fall verkar det dock ha varit allt från växlar som fallerar, kontaktledningar som går av vidare till strömförsörjning och bromsar på fordonen som fallerar osv. och det känns inte riktigt stabilt. Min kritik är dock fortfarande inte riktad mot personalen utan mot de som skött kravspecifikationer och hanterat ekonomin i många fall. Detta gäller även de landstingspolitiker som är ansvariga... vilket i sin tur däremot även bussarna drabbas av i form av t.ex. dumheter som lågentrévagnar etc.


Det jag ville komma åt är att det varje vinter ställs in trafik på vissa sträckor när det snöar. Om det beror på dålig väghållning eller att man prompt ska kunna köra alla möjliga och omöjliga busstyper på "svåra" vägar ´är väl en smaksak. I Nacka/Värmdö är det i stort sett rutin att ställa in trafiken till bl.a. Duvnäs utskog, Talludden, Hasseludden, Mörtviken, Fågelvik och Ramsdalen när det snöar. Det är ju helt rätt eftersom det inte går att ta sig fram, men det är ändå ett problem att "bussen aldrig går när det snöar".

Vad gäller spårtrafikens situation nu håller jag helt med att den inte är acceptabel. Anledningarna är många och är oftast en följd av "beslut långt uppifrån", som kanske får som följd att avtalade snöröjningsarbeten inte utförs. På RB har t.ex. inte en enda växel skottats ur som avtalat sedan snön föll i december, klart som korvspad att det går (mer) åt skogen när det kommer mycket mer snö.