Måndagen blir spännande

Startat av MrX, 21 februari 2010, 21:37:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrX

Igår satt jag snöreserv i elva timmar, det var en hel del att göra. En bilist ställde till det ordentligt för mig s¨å jag fastnade i en uppförsbacke, efter en kvart var jag loss och på väg igen. Att sedan åka hem med buss och tvärbanan var en utmaning utöver det vanliga. Tvärbanan vände vid Mårtensdal pga växelfel vid Sickla Udde, dit jag så klart skulle. Tunnelbanan gick var 15e minut, också det ett äventyr. Ja hem kom jag till sist, bara 35 minuter senare än vanligt. Jag börjar oroa mig för morgondagen, mina kolleger litar jag på och SL brukar sköta sig bra. Vad jag däremot oroar mig för är att jag inte ska kunna ta mig till skolan alls imorgon. Ja det kan bli spännande, jag skulle gärna vara med och jobba imorgon, när det blir så här kan det vara hur kul som helst att jobba.

Följande ligger upp på SLs hemsida: http://sl.se/Templates/Article.aspx?id=15694 Jag misstänker att läget är likartat på många platser i landet. Hur kommer det gå för kollektivtrafiken i landet imorgon? Blir det en av de tuffaste dagarna för kollektivtrafiken det här årtusendet? Vad tror ni?

the0fiskis

sen undrar jag hur dom sätter en sån redan nu
bussar det vet vi
Saltsjöbanan, mycket begränsad trafik vad inbär detta?

lil-sis

Kanske för att få folk att tänka till redan nu.

Björn Forslund

Pendeltågen var totalkass redan redan nu trots entimmestrafik på Nynäsbanan. Tåget kom inte, trots två minuters försening på displayen, sedan släcktes allt diskret ner. Ingen info till de väntande. Bara att skjutsa tjejen till Örby med bilen efter 20 min väntan på ett obefintligt fiktivt tåg. SL får betala på resegarantin. Infon är lika usel (obefintlig)  som vanligt.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 februari 2010, 23:23:25 PM
Infon är lika usel (obefintlig)  som vanligt.

Just informationen (eller snarare frånvaron av den) är något som de flesta är verkar vara mest missnöjda med.

jocke

I gävle har vi hur mycket snö som helst ändå går bussarna utan förseningar, utom de vanliga förseningarna som beror på för tighta tidtabeller. Men annars vare smärtfritt idag och igår(läs lördag o söndag)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

buskörare

Citat från: jocke skrivet 22 februari 2010, 02:08:27 AM
I gävle har vi hur mycket snö som helst ändå går bussarna utan förseningar, utom de vanliga förseningarna som beror på för tighta tidtabeller. Men annars vare smärtfritt idag och igår(läs lördag o söndag)

Bussarna har inga jätteproblem här heller. Det som försenar bussarna här i Stockholm är att vi har mycket mer trafik än Gävle. Det  orsakar köer som leder till förseningar, samt på vissa ställen att plogbilarna inte plogat hållplatserna vilket krånglar till det lite. Samt just nu att tunnelbanekrånglet orsakar en högre belastning på busstrafiken.

MrX

Det jag kan tycka är så tråkigt är alla klagomål. Jag vet inte hur många gånger jag hört att på 50, 60 och 70 talen fungerade det minsann. Jag funderar bara på intensiteten i trafiken på den tiden. Idag är det fler bilar på våra vägar, fler tåg på spåren och framförallt mer folk som ska åka med de kollektiva systemen. Jag får inte ihop det, var det verkligen bättre förr, det tror jag inte på. Under min 22 levnadsår har jag har aldrig upplevt lika mycket snö och att det inte ska påverka kollektivtrafiken för att det gjorde det minsann inte förr är ju direkt löjligt.

Som någon påpekade så är det oftast bristen på information som är problemet. Med information kan man enkelt välja en alternativ resväg eller ta en senare buss. Med en smartphone i fickan kan man enkelt konsultera sl.se, men hur många har en sån i fickan? Så hur löser man det? Digitala skyltar på varje hållplats eller en ökad självbevarelsedrift hos trafikanterna?

MrX

Och nu går det inte att komma åt sl.se...

Ersa

#9
Jag är rätt fascinerad över att folk och även journalister gnäller på SJ AB i en sån omfattning, med tanke på att SJ AB är en trafikutövare och inte ett statligt verk. Vad Banverket är verkar folk ha lika svårt att förstå sig på, som att Umebon ska behöva förstå sig på vad Länstrafiken är. Istället ser man spår, växlar och vägar som något som trafikutövaren ska lösa. Det har ju redan skett en viss förvirring i en del kommentarer på nätet när folk fortfarande försöker skylla nutida förseningar i tunnelbanan på Connex/Veolia.

Rikets infrastrukturministerium verkar tycka att det hela går att lösa genom att avreglera mera, och låta ett gäng andra tågföretag köra på alla banor. Jag undrar hur svensken då ska klara av att hitta information, när de idag inte har en aning om vilket bussbolag de ska resa med från Cityterminalen på den avreglerade bussmarknaden, trots att de har en biljett. Svensken i gemen verkar vara väldigt beroende av ett statligt järnvägsföretag samt alla länshuvudman för att klara sig, och slippa ta så mycket eget ansvar.

Andreas

Citat från: MrX skrivet 22 februari 2010, 08:16:24 AM
Och nu går det inte att komma åt sl.se...

Jag har lyckats komma åt SL, nu verkar iaf pendeltrafiken och roslagsbanan (som verkade stå helt stilla igår) vara någorlunda igång igen, fast med få avgångar etc. T-banans gröna linje, som har klarat sig ganska bra tidigare, är helt inställd från Gullmarsplan och söderut, samt från Thorildsplan och resten av vägen västerut, m.a.o. i princip bara stationerna under mark (med undantag då för slutstationerna) som trafikeras. Röda linjen verkar bara ha trafik från Liljeholmen och norrut mot stan och vidare mot Ropsten resp. Mörby. Ni som kör bussar i framförallt SL-trafiken idag, så önskar jag ett stort lycka till! Det verkar bli en ganska tuff dag.

Nu nämnde jag inte lokalbanorna kallade dvs. Nockeby-, Lidingö-, Tvär- och Saltsjöbanan, men det verkar vara relativt låg trafik på de banorna också, men som jag såg nu, så verkar Nockeby - och Lidingöbanan rulla som de skall. Vi får väl se hur det ändras senare under dan.

Det verkar ha lättat på vissa håll idag, men har samtidigt dragits in ännu mer på andra håll.

Andreas

För mig verkar det dock se positivt ut, eftersom jag åker med gröna linjen på den korta sträcka som är under jord. :P

Ersa

Citat från: MrX skrivet 22 februari 2010, 08:09:27 AM
Som någon påpekade så är det oftast bristen på information som är problemet. Med information kan man enkelt välja en alternativ resväg eller ta en senare buss. Med en smartphone i fickan kan man enkelt konsultera sl.se, men hur många har en sån i fickan? Så hur löser man det? Digitala skyltar på varje hållplats eller en ökad självbevarelsedrift hos trafikanterna?

Någon ökad självbevarelsedrift hos trafikanter? I Sverige? Nej du, enligt traditionen är det ju statens och landstingets ansvar att informera om och lösa allt i minsta detalj. Att behöva tänka eller leta information själv är väl diskriminerande/kränkande mot resenären idag? Kan det vara gamla traditioner med all dåvarande statlig styrd verksamhet som hänger kvar och gör folk oförmögna att tänka själva? Det är en öppen fråga. Själv vet jag inte.

Ersa

Citat från: Andreas skrivet 22 februari 2010, 09:03:13 AM
Nu nämnde jag inte lokalbanorna kallade dvs. Nockeby-, Lidingö-, Tvär- och Saltsjöbanan, men det verkar vara relativt låg trafik på de banorna också, men som jag såg nu, så verkar Nockeby - och Lidingöbanan rulla som de skall. Vi får väl se hur det ändras senare under dan.

Tvärbanan, Nockebybanan och Roslagsbanan var man ju ute och snöröjde igår med uppåt 100 år gamla fordon enligt inlägg och bloggar som tipsats om i andra trådar. Inte för att klanka ner på dessa trotjänare som klarar av sitt jobb bra, men har man aldrig funderat på att köpa in lite nyare snöröjningsfordon att använda i första hand? Sen kan man ju även i framtiden fortsätta ta in 100-åringarna som reserver när de nya fordonen havererat... ;)

Björn Forslund

Lite rapport om morgonen på Nynäsbanan:
Som man kunde misstänka låg tågtrafiken nere, men busslinje 35 rullade för fullt. Så det blev buss till Vhe, där resan kunde fortsätta med ett försenat Kungsängentåg. 20 min försening allt som allt, inte så farligt.

Däremot är bristen på relevant info katastrofal. SMS-tjänsten fungerar godtyckligt och vid större stopp är det oftast "locket på" känns det som. Att displayerna på stationerna visar fejkade tider som ofta bara flyttas fram vartefter, det vet man ju sedan tidigare. Vet man från början allt inget fungerar kan man ju betälla taxi i god tid, och vänta hemma tills bilen kommer.