Böter för att hindra trafik i vänsterfilen.

Startat av Mikael Lövgren, 16 januari 2010, 21:55:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Lövgren

Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

RoTe

Helt rätt! Såna där låtsaspoliser som tror dom har rätt att stänga av vägen ska helt klart bötfällas!

Ersa



Jag vet inte riktigt vart jag står i denna fråga, då jag aldrig råkat ut för problemet. I Mälardalen och främst runt Stockholm har det inte varit så många vägarbeten under hösten, och i vanliga trafikstockningar är det ju annars mer tvärtom. Dvs att det först och främst blir kö i vänsterfilen på tvåfiliga motorvägar, samt i vänster- och mittenfilen på trefiliga motorvägar. Detta då ytterst få privatbilister vill köra i högerfilen, trots att den är tom eller flyter på i samma takt. Hittills har jag aldrig hört talas om nån som fått böter för att ha kört om andra trafikanter på höger sida, men det beror väl på att blockeraren i mittenfilen får en lapp först?
Helt klart är att jag numera aldrig blinkar åt en bilist i mittenfilen. Jag gjorde det en enda gång varvid bilisten vräkte sig ut i vänsterfilen för att nästan krocka med en taxi som kom i 150 blås. :o

I småstäderna runtom Mälaren verkar man inte ha förstått blixtlåsprincipen alls, och jag har varit nära några sammanstötningar i Nyköping innan jag lärde sig att man runt Mälardalen inte alls har koll på samma "Stockholmsregler"  som ironiskt nog många norrlänningar har. ::) Fram för fler skyltar som förklarar blixtlåsprincipen!

Mölle-Mats

#4
Citat från: Ersa skrivet 16 januari 2010, 22:38:36 PM
... och mittenfilen på trefiliga motorvägar. Detta då ytterst få privatbilister vill köra i högerfilen ...

I småstäderna runtom Mälaren verkar man inte ha förstått blixtlåsprincipen alls, och jag har varit nära några sammanstötningar i Nyköping innan jag lärde sig att man runt Mälardalen inte alls har koll på samma "Stockholmsregler"  som ironiskt nog många norrlänningar har. ::) Fram för fler skyltar som förklarar blixtlåsprincipen!
Jag har kört åtskilliga mil i såväl Stockholmstrakten som i Skåne (både i rikets tredje stad som i Hälsingborg) - och slås då fr a av följande två ialttagelser:

- Högerfilen verkar bara existera som en slags extra påfartsfil - närapå ingen kör i den. Varför!?! Är bilisterna rädda för att de vilda rostblommorna i vägkanten ska hoppa upp och bita deras bilar?  :P

- Blixtlåsprincipen fungerar alltid alldeles utmärkt i Stockholmstrafiken - men så snart man lämnar tullarna och de närmaste två-tre milen därutanför så verkar den vara ett fullständigt okänt begrepp. I Malmö t ex hjälper det inte ens att skylta med uppmaningen att tillämpa den - där gäller strikt "ondan - häur kommer jau!!!"  >:(

Bodde ett gäng år i Södertälje och där var trafiksituationen rätt speciell. På morgnar och sena eftermiddagar så dominerade Stockholms-pendlarna och blixtlåsprincip mm fungerade utmärkt trots att tempot var högt. Men mitt på dagen, när bara den "äkta" lokalbefolkningen fanns på gatorna, påminde det hela mera om förhållandena i Malmö ...

By the way så gläder det mig att höra att den där lastbilschaffisen som hindrade trafiken genom att blockera vänsterfilen blev bötfälld - det där är ett s-tans oskick som bara bidrar till att köerna blir längre och det tar längre tid för alla (för att inte tala om dem som skulle ha svängt av på avfarten innan vägbygget, men nu blir sittande i "kösvansen" i onödan p g a att nån "ärthjärna" blockerar halva vägen längre fram)! Heder åt den MC-trafikpolisen!!!

Nico


Citat från: Mölle-Mats skrivet 17 januari 2010, 00:41:41 AM- Högerfilen verkar bara existera som en slags extra påfartsfil - närapå ingen kör i den. Varför!?! Är bilisterna rädda för att de vilda rostblommorna i vägkanten ska hoppa upp och bita deras bilar?  :P

Ett aber är väl att trots att höger körfält då är huvudkörfält så har man ofta dille på att låta högerfilen helt plötsligt försvinna och mynna ut i en avfart. Hade varit bättre att göra så att man kunde lita på att högerfilen/huvudkörbanan alltid finns kvar och att det istället är omkörningsfilen längst till vänster som får gå upp i mittfilen osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

SimonB

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 16 januari 2010, 21:56:43 PM
Har poliserna inget annat för sig?

Det här är verkligen en bra sak att lägga krutet på! Privatpoliser som bara tänker på sig själv, struntar i sina medtrafikanter förtjänar det.

Citat från: Mölle-Mats skrivet 17 januari 2010, 00:41:41 AM
By the way så gläder det mig att höra att den där lastbilschaffisen som hindrade trafiken genom att blockera vänsterfilen blev bötfälld - det där är ett s-tans oskick som bara bidrar till att köerna blir längre och det tar längre tid för alla (för att inte tala om dem som skulle ha svängt av på avfarten innan vägbygget, men nu blir sittande i "kösvansen" i onödan p g a att nån "ärthjärna" blockerar halva vägen längre fram)! Heder åt den MC-trafikpolisen!!!

Just så är det, men det tänker inte folk på när de argumenterar för detta beteende.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 17 januari 2010, 02:23:28 AM
Ett aber är väl att trots att höger körfält då är huvudkörfält så har man ofta dille på att låta högerfilen helt plötsligt försvinna och mynna ut i en avfart. Hade varit bättre att göra så att man kunde lita på att högerfilen/huvudkörbanan alltid finns kvar och att det istället är omkörningsfilen längst till vänster som får gå upp i mittfilen osv.

Visst, men detta är ju uppskyltat 1-2 km i förväg. Trots detta ser man många köra på i högerfilen, och passera under 3-4 st blåa skyltar som indikerar att deras fil ska bli en avfart... för att i sista sekund vräka ut bilen högerut över heldragna linjer eller spärrområden när de väl inser vad som är på gång.

Problemet är dock inte dessa bilister, utan de vana arbetspendlare som ligger i vänster- eller mittenfilen till sista sekund, för att sedan korsa 2-3 filer i ett svep för att ta sig av motorvägen. Detta sker på allt fler olika avfarter (bl.a. E4 norrgående Järva Krog, E4 norrgårnde Arlanda, E18 norrgående Rosenkälla) och innebär att bilist A bara måste köra om bilist B, trots att A ska svänga av om 50-100 meter medan B ska fortsätta rakt fram i god fart i högerfilen.
Sådant blir jag alldeles tokig av att se, och jag tycker att varenda en av dem förtjänar att missa sin avfart, då de aldrig kan gå in till höger i någorlunda tid.

Björn Lövdahl

Citat från: SimonB skrivet 17 januari 2010, 03:35:31 AM
Det här är verkligen en bra sak att lägga krutet på! Privatpoliser som bara tänker på sig själv, struntar i sina medtrafikanter förtjänar det.

Men det är ju som vanligt, bättre att lägga krutet på "snabba pengar" än att lösa värre brott.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Nico


Citat från: Ersa skrivet 17 januari 2010, 05:02:22 AMVisst, men detta är ju uppskyltat 1-2 km i förväg. Trots detta ser man många köra på i högerfilen, och passera under 3-4 st blåa skyltar som indikerar att deras fil ska bli en avfart... för att i sista sekund vräka ut bilen högerut över heldragna linjer eller spärrområden när de väl inser vad som är på gång.

Problemet är dock inte dessa bilister, utan de vana arbetspendlare som ligger i vänster- eller mittenfilen till sista sekund, för att sedan korsa 2-3 filer i ett svep för att ta sig av motorvägen. Detta sker på allt fler olika avfarter (bl.a. E4 norrgående Järva Krog, E4 norrgårnde Arlanda, E18 norrgående Rosenkälla) och innebär att bilist A bara måste köra om bilist B, trots att A ska svänga av om 50-100 meter medan B ska fortsätta rakt fram i god fart i högerfilen.
Sådant blir jag alldeles tokig av att se, och jag tycker att varenda en av dem förtjänar att missa sin avfart, då de aldrig kan gå in till höger i någorlunda tid.

Håller med dig fullt ut i dina beskrivningar och att även detta beteende gärna får beivras. Kruxet är väl dock att man kan undra vad som föranlett detta beteende från början? Där tror jag min förklaring inte ligger så långt ifrån då folk slutat tänka själva och då blir det sådana här lösningar som uppstår.

Ett annat följdfenomen (vilket  i sig irriterar mig) är de som rullar på en flerfilig väg och som istället för att lägga sig i en tom högerfil istället direkt glider ut i vänster- eller mittfil. Enda fördelen med en tom högerfil är som de sade på FAC när man gick linjeutbildningen där en gång... att håll er i högerfilen så länge ni kan för där är det tomt och då klarar ni lätt av att hålla tidtabellen.




Citat från: Björn Lövdahl skrivet 17 januari 2010, 10:19:31 AM
Men det är ju som vanligt, bättre att lägga krutet på "snabba pengar" än att lösa värre brott.

Jag tycker absolut inte att man ska ta för lätt på det här för detta är något som kostar samhället stora pengar i form av längre kötider, ökad risk för olyckor = dyra rehabiliteringar mm. Med andra ord så ska man inte se detta 'privatpoliseri' som något lätt eller oskyldigt utan att blockera övrig trafik kan nog räknas som ett ganska tungt lagövertramp. Sen har vi ju olika inriktningar hos polisen och jag personligen tycker att det är utmärkt att trafikpolisen agerar i fall som detta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

UglyJazz

En kö som rullar sakta, rör sig totalt sett forare än en kö som tvingas stoppa för mr Pelle Flyttapådighärkommerjagsomskiteriallaandraträngamig.

Jag förstår agerandet, eftersom det är något helt annat att dra igång ett 50/60-tons tradarekipage, till skillnad från en MaxCi eller en B9:a automat.
Tvingas tradaren bromsa, står hela kön i den halva minut det tar att komma upp i 20 km/h igen...

Det är synd att det har blivit en så stor affär av detta eftersom det grundläggande problemet ju egentligen är att den som absolut ska om ytterligare några stycken "inte visar hänsyn till sina medtrafikanter och därmed bidrar till ett bättre flyt i trafiken".

I Tyskland är inte detta ett problem av samma storlek, eftersom folk där är mer vana vid köer.

Min kontenta är att om alla personbilister kunde se helhetsbilden, så skulle vi slippa detta framöver, men det är åt h-e när folk ska vara privatpolis också, men där är inte yrkesfolket värst.

Vem har inte försökt köra om en gubbe i keps som gasar när man kommer med buss eller lastbil..?

Polisen tänker rätt, men har tagit fel kille...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

groenis

De behöver inte ha keps
Har råkat ut för många som håller en lägre hastighet än min vilka jag då kör om när de upptäcker
en bussida på utsidan om sig och börjar panikgasa i de lägena så får de allt jag har i heljus väg länge.
De som är värst är de som envisas köra om innan avfart för att sen svänga av där slutar mina bromsar fungera jag åker dit på att ha kört i bakifrån och de åker dit på vårdslös körning.

/Lennart

SimonB

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 17 januari 2010, 10:19:31 AM
Men det är ju som vanligt, bättre att lägga krutet på "snabba pengar" än att lösa värre brott.

Det här är något som de facto stör människor något enormt, och som är tämligen enkelt att komma åt. Det är klart att man ska ta tag i saken.

Björn Lövdahl

Citat från: SimonB skrivet 17 januari 2010, 14:36:15 PM
Det här är något som de facto stör människor något enormt, och som är tämligen enkelt att komma åt. Det är klart att man ska ta tag i saken.

:-X :-X
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

svenerik eklund

En stilla undran?

Hade diskussionen varit / sett likadan ut om det varit en "bussförare" som hade blivit bötfälld??

Jag stör mig inte på att en lastbil sänker hastigheten vid ett vägarbete, jag stör mig däremot på kostymnissen i MB /BMWn som kör 130km/h i höger fil för att sedan till varje pris tränga sig in i kön.