Persontrafik 87 i Malmö del 5: Volvospecial 1

Startat av Staffan Sävenfjord, 06 januari 2010, 16:27:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tomr

CitatOch så en Wiima till Billingens Trafik AB. När Swebus köpte detta 1996 fick bussen numret 5378. Den återvände sedan till tillverkningslandet och blev för cirka tio år sedan Pohjolan Matka 56. Eftersom ingen vet hur gammal en Wiima kan bli kanske den rentav rullar där fortfarande. Enligt SBH är regnumret JEO-745.
Letade i finska register på JEO-745 och B10M chnr 015185 men fick inget napp. Kanske den har blivit såld vidare mot öster? Däremot lever den kvar i Volvos register med registernummer LSY291, SWEDEN.  

Ulf Rådeström

Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 januari 2010, 18:35:14 PM
Enligt mina anteckningar levererades de två Scania/van Hool i januari 1987 och de två Scania/Ajokki i februari 1987. Bilden kan då kanske vara tagen i februari 1987.
Likaså levererades de två Volvo/van Hool också i januari 1987. De två Volvo/Säffle levrerades i juli 1987. När de två Ikarus-bussarna kom har jag ingen anteckning om.
Samtliga dessa boggibussar (nr 531-540) köptes 1986 (=med 1986 års pengar för bussinköp), även om leveranserna gled över på 1987. Bussarna var avsedda för den nya expressbusstrafik som påbörjades i Örebro län i augusti 1987. De bussar som kom tidigare användes som beställningsbussar fram till augusti, vilket gällde van Hool- och Ajokki-bussarna. Säffle-bussarna kom lagom till trafikstarten, medan jag vill minnas att Ikarusbussarna kom något senare under hösten.
Tyvärr har jag inga reg.datum för bussarna mer än för Ikarusbussen 536 som registrerades 1987-11-03. En titt på Svensk Busshistoria visar dock att de flesta bussarna registrerades i november 1987, vilket verkar lite väl sent på året med tanke på trafikstarten i augusti. Kanske kan Du Ulf reda ut vad som gäller? Kan det vara så att det har blivit skrivfel på månad 01 och 11??


Hej!
Kollar i ett utrag jag har på bussbeståndet i Sverige från bilregistret 1999, och regdatumen för alla bussarna stämmer med vad jag lagt in på SBH.
537-538 1987-11-09
639 1987-03-16
540 1987-03-04

Inge Løvoll

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2010, 16:27:04 PM

Länsbussarna i Örebro köpte några bussar med Ikarus-kaross. Eller "Ikarost" som folkhumorn kallade dem. Denna fick dock hyfsat lång livstid - 13,5 år. Blev sedan Näckrosbuss 4263 och Linjebuss 4263. I den senare skepnaden blev den dock inte gammal.



Dette karosseriet er det vakreste Ikarus noen gang har bygget! Lekkert!!  :D ;D
Mvh Inge Løvoll

S Svensson

Citat från: 1896 skrivet 07 januari 2010, 10:03:10 AM
Vart hade Swebus 3006 stationerad ? Och vad gick den i för trafik ?
I och med att röd express infördes och delvis ersatte linje 330 Stenungsund-Göteborg så insattes en liten linje som körde samma linjesträckning som linje 330 runt Stenungsund.
Det hade beställts en ny Säffle men den hann inte tillverkas så SJ/Swebus fick denna buss som egentligen skulle fått nr 3000 men som Olle L ändrade till 3006. 3000 blev vH med fåtöljer.
Säffle 3006 hamnade en period i Tanum som färdtjänstbuss och har också gått i Lerum ett tag. Alltså i Tanum när den riktiga Säffle kom.

S Svensson

Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2010, 00:33:08 AM
Men hade Swebus 1022 dörrställning 2+2+1?

Som mycket riktigt Staffan skriver så kom den till Wasatrafik. Jag skulle vilja påstå att den t o m var beställd av Wasatrafik men skulle gå kvar hos Volvo Bussar AB som Demo 1/2 -1 år. Så gjorde även Van Hoolen 460.
Jag vet inte vart Wasatrafik tänkt sig denna med de körde ju tätortstrafik åt SL. Även om nu SL ofta har dörr 1-1-1.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 13 mars 2010, 23:07:58 PM
I och med att röd express infördes och delvis ersatte linje 330 Stenungsund-Göteborg så insattes en liten linje som körde samma linjesträckning som linje 330 runt Stenungsund.
Det hade beställts en ny Säffle men den hann inte tillverkas så SJ/Swebus fick denna buss som egentligen skulle fått nr 3000 men som Olle L ändrade till 3006. 3000 blev vH med fåtöljer.
Säffle 3006 hamnade en period i Tanum som färdtjänstbuss och har också gått i Lerum ett tag. Alltså i Tanum när den riktiga Säffle kom.

3000 fick till och med skinnfåtöljer. Den användes som tågbuss mellan Sundsvall och Uppsala och väl även Stockholm-Eskilstuna när Svealandsbanan byggdes.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

#36
Citat från: S Svensson skrivet 13 mars 2010, 23:11:58 PM
Som mycket riktigt Staffan skriver så kom den till Wasatrafik. Jag skulle vilja påstå att den t o m var beställd av Wasatrafik men skulle gå kvar hos Volvo Bussar AB som Demo 1/2 -1 år. Så gjorde även Van Hoolen 460.
Jag vet inte vart Wasatrafik tänkt sig denna med de körde ju tätortstrafik åt SL. Även om nu SL ofta har dörr 1-1-1.

Nej, den var inte beställd av Wasatrafik utan köptes när man hade behov av ytterligare en buss som ett alternativ till att köpa in begagnat. Den användes först på främst linje 810 men kom sedan att köra transfer åt Silja Line. Den tätortstrafik åt SL som Wasatrafik körde gällde antingen mindre bussar eller tillfälliga inhopp vid förarbrist. Däremot körde de förutom 810-an också regionaltrafik åt SL på Värmdö.

SL hade för övrigt vid den här tiden övergått till dörr 2-2-1 på innerstadsbussarna när de beställde nya.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bisquit

Hur länge rulla Ikarus-bussarna i Örebro län!? Visst fick den sed mera turistbusslack! Hos Näckrosbuss!

LeMKL

3006 gick i Munkedal hos Swebus på linje 834 (Valbo ryr) 98/99, ersattes sedan av 3148 som i sin tur ersattes av 3766.

S Svensson

Denna buss 3006 har alltså varit i Stenungsund,Tanum,Munkedal,Lerum, Alingsås - fler ställen. Utrustad med handikapplift.Därav att den var i Tanum för Tanumstrand resande.