GM lägger ner SAAB

Startat av Fredde, 18 december 2009, 15:09:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

#30
Citat från: RoTe skrivet 21 december 2009, 01:59:11 AM
Spelar det egentligen någon roll? 9-5 köptes nästan uteslutande av företag som tjänstebilar.

Saab har varit duktiga på att tillverka bilar som ingen behöver. Jag menar, varför göra en kombi när Volvo gjorde succe redan med amazonen?
Det Saab borde gjort var att tillverka bilar folket behövde, inte tillverka bilar en liten skara människor ville ha.

Det har alltid funnits många idéer på Saab, men GM ville ju ha ett lyxmärke och då gick det som det gick. Att tillverka en småbil i form av en "ny V4" som VW gjorde med sin bubbla, samt alla utvecklingar av Golfen och Polon var tyvärr aldrig riktigt aktuellt för GM trots att behovet fanns redan under andra hälften av 90-talet. En ny liten V4 som har en 1,0-litersmotor med fulltrycksturbo som arbetar över hela varvtalsregistret skulle kunna vara både en rolig leksak och en billig stadsbil. Man tillverkar den naturligtvis både som sedan, kombi och skåpbil. Kanske man rentav kunde uppfinna ett nytt slags "frihjul" till den? :)

Jag är helnöjd med min 9-5 som var tjänstebil hos Green Cargo som ung. Jag tror inte att jag kört en härligare stabilare vinterbil någonsin, och just nu tror jag att min nästa bil blir en av de 9-3 kombibilar som är nya idag. När de eldrivna 9-3:orna kommer ut i handeln om några veckor ska jag absolut försöka provköra en av dem.

Är det nånting man ska köpa idag så är det en begagnad Saab. Alla återförsäljare och verkstäder fortsätter serva Saab, och reservdelar kommer att tillverkas så länge det finns efterfrågan. Trots att alla nybilsgarantier finns kvar enligt löfte från GM leder dock gemene mans skepsis till ett bedrövligt lågt andrahandsvärde där du kan hitta en "nästan ny" bil med en massa utrustning för en löjligt låg summa. Det innebär att en ny Saab tyvärr inte är någon hit. Men har den 5-8 år på nacken så... tja, eller som en vän svarade i ett mail efter att jag skickade en länk till annonsen för min nuvarande bil: "Köpköpköpköpköpköpköpköpköpköpköpköpkööööp!"

RoTe

Saab har dock haft ett ganska allvarligt motorproblem på 00-talet. Oilsludge... Inte så billigt att åtgärda när det gått för långt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Ax skrivet 21 december 2009, 00:52:19 AM
Nja har läst att flera olika har gett bud också.


Ja, det är helt riktigt att uppgifter om detta dök upp senare i går kväll. Det tycks dock bara vara Spyker-budet som på allvar diskuteras. Fast å andra sidan sker väl inte allt inför öppen ridå.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon Bertilsson

Citat från: Ersa skrivet 21 december 2009, 02:39:16 AM
Det har alltid funnits många idéer på Saab, men GM ville ju ha ett lyxmärke och då gick det som det gick. Att tillverka en småbil i form av en "ny V4" som VW gjorde med sin bubbla, samt alla utvecklingar av Golfen och Polon var tyvärr aldrig riktigt aktuellt för GM trots att behovet fanns redan under andra hälften av 90-talet. En ny liten V4 som har en 1,0-litersmotor med fulltrycksturbo som arbetar över hela varvtalsregistret skulle kunna vara både en rolig leksak och en billig stadsbil. Man tillverkar den naturligtvis både som sedan, kombi och skåpbil. Kanske man rentav kunde uppfinna ett nytt slags "frihjul" till den? :)

Jag är helnöjd med min 9-5 som var tjänstebil hos Green Cargo som ung. Jag tror inte att jag kört en härligare stabilare vinterbil någonsin, och just nu tror jag att min nästa bil blir en av de 9-3 kombibilar som är nya idag. När de eldrivna 9-3:orna kommer ut i handeln om några veckor ska jag absolut försöka provköra en av dem.

Är det nånting man ska köpa idag så är det en begagnad Saab. Alla återförsäljare och verkstäder fortsätter serva Saab, och reservdelar kommer att tillverkas så länge det finns efterfrågan. Trots att alla nybilsgarantier finns kvar enligt löfte från GM leder dock gemene mans skepsis till ett bedrövligt lågt andrahandsvärde där du kan hitta en "nästan ny" bil med en massa utrustning för en löjligt låg summa. Det innebär att en ny Saab tyvärr inte är någon hit. Men har den 5-8 år på nacken så... tja, eller som en vän svarade i ett mail efter att jag skickade en länk till annonsen för min nuvarande bil: "Köpköpköpköpköpköpköpköpköpköpköpköpkööööp!"

Ja, det är inte utan att det lockar att uppgradera från min 9-3 årsm 00 till en nyare 9-5 eller 9-3. :)

Ersa

"Det finns hur mycket bra saker som Saab helt enkelt varit först med, som Direct Ignition, bilbälten som standard (1958), dubbla bromskretsar (1963), turbo i produktionsbilar, placering av tändnyckel ur vägen för knäna vid kollision, pollenfilter (1978), Saab Trionic, o.s.v. Listan kan göras 5-10 ggr så lång, som först med spolare och torkare på strålkastarna, APC osv. Och man kanske vill nämna Talladega i listan? Eller säkraste bil under större delen av 2000-talet och under senare halvan #2, med en 10 år gammal model. T.o.m. en gammal 9000 från -85 slår medelbilen typ 2006 med 30% i säkerhet."

Ur en kommentar till en artikel i DN.
http://www.dn.se/ekonomi/analytiker-saab-ar-bara-lite-design-1.1006482

MissScania

Citat från: Tomas Fransson skrivet 18 december 2009, 22:48:43 PM
Mycket tragiskt... har en 900 -95 (liknar 9-3).

Mera som blir arbetslösa då kanske då Trollhättan slå igen.

Blir reservdelarna dyra... går bilen upp i värde ??

Trollhättan är Dödsdömd om saab verlikgen läggs ner... 

Staffan Sävenfjord

Citat från: MissScania skrivet 22 december 2009, 19:00:44 PM
Trollhättan är Dödsdömd om saab verlikgen läggs ner... 

Inte alls. Det gäller bara att ha lite framtidstro. När den svenska textil- och konfektionsindustrin i princip lades ned drabbade det Borås hårdare än vad Saabs eventuella nedläggning kommer att drabba Trollhättan. Inte dog Borås för det utan det kom snart nya företagsetableringar som tog till vara den höga kompetens som fanns bland dem som blivit friställda. Det kommer det att göra i Trollhättan också, tro mig! 
För att ta ett till Trollhättan mer närliggande exempel har vi Uddevalla. Inte dog den staden när först varvsindustrin och sedan biltillverkningen lades ned.
Trollhättan har dessutom bra förutsättningar: högskola, snart klar dubbelspårig järnväg som innebär restid till Göteborg på 35-40 minuter och likaså motorväg till Göteborg. Detta skall vara klart i december 2012.
Dessutom är det bättre att Saab läggs ned under ordnade former och troligen under ett par års process än att någon kapitalstark från Ryssland går in och gör dunderkonkurs och tar med sig allt värdefullt. Då kan man verkligen tala om kris. Jag säger inte att Spyker är ett sådant företag men det möjligheten finns.
Trollhättan ligger i Västergötland och skulle nu staden gå under på grund av stans nedläggning så är det mycket unikt för västgötar. Det heter ju att om man sätter en smålänning på en sten i havet så reder han sig. Sätter man en västgöte bredvid så puttar han smålänningen i vattnet. Det är folk från helt andra landsdelar som skriker på bidrag om de sätts på en sten i havet.
Det blir en omställning - stundtals svår - men med lite j***ar anamma i kommunstyret så skall detta klara sig.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hans Fredriksson

Västvärlden har hållit sina valutor starka till konsumenternas stora glädje och samtidigt exporterat jobben till låglöneländerna till kapitalisternas stora glädje.
Sysselsättningen i tillverkningsindustri i västvärlden är i fritt fall.
Nu när arbetstillfällerna är utlokaliserade så börjar resan mot fattigdom först för medelklassen och senare även delar av överklassen.
http://www.detsannasverige.com

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 22 december 2009, 20:48:36 PM
Västvärlden har hållit sina valutor starka till konsumenternas stora glädje och samtidigt exporterat jobben till låglöneländerna till kapitalisternas stora glädje.
Sysselsättningen i tillverkningsindustri i västvärlden är i fritt fall.
Nu när arbetstillfällerna är utlokaliserade så börjar resan mot fattigdom först för medelklassen och senare även delar av överklassen.
http://www.detsannasverige.com


Har du bättre belägg för denna teori än den där hemsidan, som verkar vara hopsnickrad för att sälja en bok?
Ända sedan de gamla grekerna - och förmodligen längre än så - har folk trott att deras generation är den sista och att de kommer att få svälta ihjäl på sin ålderdom i den mån de då redan inte omkommit i krig eller naturkatastrofer.
Jag säger som AGA-fyrens uppfinnare Gustav Dahlén: Var optimist. Det som skadat denna värld mest är den svartsyn som präglar alltför många människor.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon A

Som den Saab- frälsta tok jag är hoppas jag ju på att Saab överlever men samtidigt tror jag mycket på det Staffan säger. En nedlägning under kontrollerade former är nog bättre än att det ska bli helt fel för Spyker och ändå tvingas lägga ner
(om det nu blir så). Men tills dess kan jag ju bara fortsätta att vårda min 900C sedan, -87: a ömt(har det byggts en snyggare bil?).
Med sina 13 500 mil på mätaren kanske den blir värd mycket om en 10-20 år :D Fast då har förmodligen milen ökats på en del ::)

//Simon

Uffe D

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 22 december 2009, 20:48:36 PM
Västvärlden har hållit sina valutor starka till konsumenternas stora glädje och samtidigt exporterat jobben till låglöneländerna till kapitalisternas stora glädje.
Sysselsättningen i tillverkningsindustri i västvärlden är i fritt fall.
Nu när arbetstillfällerna är utlokaliserade så börjar resan mot fattigdom först för medelklassen och senare även delar av överklassen.
http://www.detsannasverige.com


Vad har länken med detta att göra?

Simon Bertilsson

Citat från: Uffe D skrivet 23 december 2009, 00:36:19 AM
Vad har länken med detta att göra?

Ingenting alls faktiskt.
Rent allmänt vad gäller den sidan, så verkar det som att de försöker döda någon slags myt om det vackra Sverige. De lyckas sådär...
Det är klart att där var några deppiga bilder på platser i förfall, men oftast visade de helt vanliga platser och byggnader i gott skick.

Hans Fredriksson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2009, 22:25:52 PM
Har du bättre belägg för denna teori än den där hemsidan, som verkar vara hopsnickrad för att sälja en bok?
Ända sedan de gamla grekerna - och förmodligen längre än så - har folk trott att deras generation är den sista och att de kommer att få svälta ihjäl på sin ålderdom i den mån de då redan inte omkommit i krig eller naturkatastrofer.
Jag säger som AGA-fyrens uppfinnare Gustav Dahlén: Var optimist. Det som skadat denna värld mest är den svartsyn som präglar alltför många människor.



Belägg och belägg, strukturomvandlingen från tillverknings- till tjänstesamhälle är väl inte dolt. Vilket i siffror har fört med sig högre levnadsstandard vad gäller högre lön och lägre priser.
Men omställningen svider och kommer att svida även framåt i tiden för den som blir drabbad av uppsägning.
Om det är bra eller dåligt beror på vem man frågar.
Texten och länken har inget samband.
Nu tror jag inte Trollhättan bli ngn ödebygd om SAAB lägger ned.

Uffe D

Citat från: Hans Melange skrivet 23 december 2009, 01:02:59 AM
Ingenting alls faktiskt.
Rent allmänt vad gäller den sidan, så verkar det som att de försöker döda någon slags myt om det vackra Sverige. De lyckas sådär...
Det är klart att där var några deppiga bilder på platser i förfall, men oftast visade de helt vanliga platser och byggnader i gott skick.

Jag blev ganska förvånad när jag hittade Götene i listan över orter som skulle vara i förfall. Eftersom jag är uppväxt där och är där ófta så håller jag inte med. Men det hör ju inte till ämnet så det kanske vi ska lämna därhän.

Hans Fredriksson

Citat från: Uffe D skrivet 23 december 2009, 16:46:28 PM
Jag blev ganska förvånad när jag hittade Götene i listan över orter som skulle vara i förfall. Eftersom jag är uppväxt där och är där ófta så håller jag inte med. Men det hör ju inte till ämnet så det kanske vi ska lämna därhän.

Nej, du ska inte vara förvånad. Sidan "Det sanna Sverige" visar det man vill visa. Alltså inte det som visas i turistbroschyrer. Välstånd likaväl som förfall hittar man i alla svenska bygder beroende på vilka kvarter man traskar runt i.