Huvudmeny

Svininfluensa.

Startat av Möllers, 12 november 2009, 18:38:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

stora mellösa

Här blir det vaccination då man låg på sjukhus då riksgrupperna vaccinerades så är man sen, Astmatiker samt nyopererad med näringsbrist en bra kompination

Clabbe

Jag tillhör riskgrupper, så jag fick mitt stick för två veckor sedan. Ingen biverkan alls. Senaste bullentin talar om att det räcker med en dos, så till veckan blir det den "vanliga" vaccinationen.

Grabben fick sin på gymnasiet förra torsdagen, men han fick lite feber o ont i armen på fredag morgon. Så han tog tidig helg, men på em piggnade han till. Lördag var han på sin praktikgård och arbetade.

Clabbe

Citat från: stora mellösa skrivet 12 november 2009, 21:47:32 PM
Här blir det vaccination då man låg på sjukhus då riksgrupperna vaccinerades så är man sen, Astmatiker samt nyopererad med näringsbrist en bra kompination

Mitt råd: Ring "din" distrikssköterska vid nästa telefontid, så ordnar de det säkert.

stora mellösa

Citat från: Clabbe skrivet 12 november 2009, 21:50:55 PM
Mitt råd: Ring "din" distrikssköterska vid nästa telefontid, så ordnar de det säkert.

Vaccinet är tyvärr slut så det blir nästa vecka här där man bor men skall dit för näringsprutor på måndag så de får ordna det då om det ej blir sjukan innan då man svimmar var o varannan timme.

Peter Rost

Citat från: Mattias Möller. skrivet 12 november 2009, 21:46:33 PM
Det jag har tänkt på hur blir man smittat då av det då  ???
drabbas hårdast är väl alla åldrar bli smittat vet jag har hört hoppas det är borta till efter julen till våren Svininfluensa så man kan vara lungt.

Antar att det är lite individuellt hur, så att säga hårt man drabbas.

/Peter

Möllers

Sen tycker jag dom har snackat om det mycket nu om svinsjukan börja bli trött höra det nu blir togi snart  :(

Björn Ax

Jag kommer vaccinera mig när det erbjuds.

Mest för andra personer som inte har bra immunförsvar.

Jag gillar inte heller sprutor men jag tar den ändå.

Ingwar Åfeldt

Lite färsk statistik härifrån (USA) om svinflunsan. De senaste 6 månaderna har ca 4.000 människor i USA avlidit till följd av svinflunsan. Den stora skillnaden mellan vanlig flunsa och svinflunsan är att av vanlig flunsa finns dödsoffren till 90% bland människor som är 65 år gamla eller äldre. För svinflunsan är det tvärtom, 90% av de avlidna var under 65 år gamla.

Ersa

Ja, det var väl 3 veckor sedan nu. Inte har jag tid att vara sjuk när jag kan jobba. Är i man i närheten av "rätt" vårdcentral där man riskerar att slänga överblivna sprutor efter stängning är det inte så noga med "köer". En öppen dos håller ju bara i max 24 timmar, och har man inte använt upp den måste den slängas.

groenis

Tillhör riskgruppen diabetiker men har ännu inte blivit erbjuden någon spruta
får nog vänta till nästa pandemi Wild Hog Flu som brukar komma till våren ;D

/lennart

Kristian

Jag ska inte ta någon fläskflunsespruta, jag avskyr sprutor och nålar i alla former. Dessutom har jag kanske redan varit sjuk, jag låg hemma en vecka med värk, feber och illamående i september.

Clabbe

Citat från: groenis skrivet 13 november 2009, 07:56:20 AM
Tillhör riskgruppen diabetiker men har ännu inte blivit erbjuden någon spruta
får nog vänta till nästa pandemi Wild Hog Flu som brukar komma till våren ;D

/lennart

Här i Värmland har vi i riskgrupperna kallats via annons i länspressen, och informationen uppdateras på landstingets hemsida.

Staffan Sävenfjord

Det är klart att jag skall vaccinera mig mot svininfluensan men här i Borås lär det dröja ytterligare några veckor innan vi som är äldre och inte tillhör någon prioriterad grupp kan få den.
Jag har förståelse för att vaccinet inte räcker så att alla kan få den med en gång men jag har ingen förståelse för dem som tränger sig före i kön, antingen de bluffar eller är politiker.
Jag drabbades 1957, när jag var 13 år gammal, av asiaten. Det är en av 1900-talets tre svåra influensapandemier (de andra är spanska sjukan och Hongkonginfluensan) och krävde mellan 1 och 4 miljoner döda över hela världen. Jag var mycket sjuk då och vill inte vara med om något liknande en gång till. Kan det motverkas med en spruta så är det inte mycket att tveka om. Även om jag säkert kommer att få ont av sprutan och kanske också lite feber.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bm1113

Japp har tagit jag med då man är inom riskgruppen och inte känt något

sen tycker jag varför tjansa när man har möjlighet att kanske slippa den ;) vill häldre vara ute och fota en att ligga inne och vara sjuk ;) sen pratas de ju att de kommer att komma i flera våger och redan börjat en andra våg i mexico mm

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 13 november 2009, 05:08:42 AM
Lite färsk statistik härifrån (USA) om svinflunsan. De senaste 6 månaderna har ca 4.000 människor i USA avlidit till följd av svinflunsan. Den stora skillnaden mellan vanlig flunsa och svinflunsan är att av vanlig flunsa finns dödsoffren till 90% bland människor som är 65 år gamla eller äldre. För svinflunsan är det tvärtom, 90% av de avlidna var under 65 år gamla.
****
Det är väl ungefär samma bild här.
Kan säga till alla som tvekar p.g.a. själva sprutan, att det knappt kändes någonting, att ta den. Kan inte ens kalla det för stick.
I cirka tre dagar var jag lite öm, runt injektionsstället. Ungefär som när man tar på ett ömmande blåmärke - ingenting att tala om. Det verkar dock vara högst individuellt, hur man reagerar. Vissa blir sjuka, andra känner ingenting.
Har man inga medicinska skäl, fobier eller annat, så tycker jag att man bör vaccinera sig.
Generellt sett, tror jag att man mår bäst av att vara vaccinerad.

HJP