Huvudmeny

ALM940

Startat av Fredde, 19 oktober 2009, 14:36:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter L

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 21 oktober 2009, 13:00:22 PM
Den har boggie, och det behövs av två anledningar när du har en så lång buss.

2: Med en boggie med styrbar stödaxel blir det smidigare att ta sig fram än med en enkel bakaxel.


Är detta verkligen sant? En buss med enkel bakaxel är väl inte lika lång och brukar inte ha lika långt axelavstånd heller. En vanlig (kort) buss borde väl ändå vara smidigare än en boggie oavsett styrning på stödaxeln? Eller tänker jag helt fel nu?


Simon Bertilsson

Citat från: Peter L skrivet 21 oktober 2009, 13:51:38 PM
Är detta verkligen sant? En buss med enkel bakaxel är väl inte lika lång och brukar inte ha lika långt axelavstånd heller. En vanlig (kort) buss borde väl ändå vara smidigare än en boggie oavsett styrning på stödaxeln? Eller tänker jag helt fel nu?



Nu är det ju en rätt lång buss, vilket skulle medföra ett mycket långt överhäng eller en lång hjulbas. Ingetdera vore särskilt smidigt.

Peter L

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 21 oktober 2009, 15:17:43 PM
Nu är det ju en rätt lång buss, vilket skulle medföra ett mycket långt överhäng eller en lång hjulbas. Ingetdera vore särskilt smidigt.

Jovisst, men jag tror inte man bygger 15-meters bussar med enkel bakaxel. Den längsta enkel-axlade bussen jag rattat var 13,7 meter med 7 meter mellan axlarna (Linjebuss 3608). Detta motsvarar väl det vanliga axelavståndet på en boggie?

Ted Selander

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 20 oktober 2009, 16:08:43 PM
Helt rätt på båda påståendena.
Men jag kan vilt dementera några ytterligare boggiebussar till SL-området som blir röda - åtminstone i nuläget.


Kanske blir de folierade för heltäckande reklam?

/Ted

Ted Selander

Citat från: Peter L skrivet 21 oktober 2009, 15:48:08 PM
Jovisst, men jag tror inte man bygger 15-meters bussar med enkel bakaxel. Den längsta enkel-axlade bussen jag rattat var 13,7 meter med 7 meter mellan axlarna (Linjebuss 3608). Detta motsvarar väl det vanliga axelavståndet på en boggie?

De här är väl 13,7 m, av samma typ som Busslink har i innerstaden.

/Ted

Ulf Rådeström

Citat från: Ted S skrivet 23 oktober 2009, 18:56:07 PM
De här är väl 13,7 m, av samma typ som Busslink har i innerstaden.

/Ted

Svar ja!
Angående lack o färg vet jag inte något annat än vitt som visats - men det är ingen omöjlighet att helfoliera dom med reklam såklart.

Peter L

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 24 oktober 2009, 12:28:23 PM
Svar ja!
Angående lack o färg vet jag inte något annat än vitt som visats - men det är ingen omöjlighet att helfoliera dom med reklam såklart.

Där ser man, jag trodde de var lika långa som våra regionbussar. Ber om ursäkt för det!

lasse468

Detta är ersättningsbussar för tunnelbanan. Startar i o m att t-banan får ny entreprenör MTR. Bussarna ägs o drivs av Westinbuss

Johan Hansson

Citat från: lasse468 skrivet 29 oktober 2009, 09:24:14 AM
Detta är ersättningsbussar för tunnelbanan. Startar i o m att t-banan får ny entreprenör MTR. Bussarna ägs o drivs av Westinbuss
Skall Tunnelbanan renoveras upp?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

virtual1

Citat från: lasse468 skrivet 29 oktober 2009, 09:24:14 AM
Detta är ersättningsbussar för tunnelbanan. Startar i o m att t-banan får ny entreprenör MTR. Bussarna ägs o drivs av Westinbuss
] va? Fem? Bussar lär ju aldrig räcka att ersätta tbanan på något ersättningsplan, eller är det tänkt att westin ska börja komplettera övriga operatörer om behovet kommer finnas?

Ted Selander

Citat från: Johan Hansson skrivet 29 oktober 2009, 10:55:27 AM
Skall Tunnelbanan renoveras upp?

Nej, de fyra bussarna (en är i reserv) ska snabbt kunna rycka in vid akuta stopp. Vad som händer när de tagit slut är ännu höljt i dunkel.

/Ted


virtual1

Citat från: Ted S skrivet 29 oktober 2009, 17:23:36 PM
Nej, de fyra bussarna (en är i reserv) ska snabbt kunna rycka in vid akuta stopp. Vad som händer när de tagit slut är ännu höljt i dunkel.

/Ted

Men det räcker ju ingen vart! - ett tunnelbanetåg i rusningen rymmer ju ofantligt mycket fler folk än vad fem bussar sväljer, samt att blir det ett stopp är det ju fler än
ett tunnelbanetåg som påverkas, hur har man tänkt där?

Fredrik Gelin

Som Ted sade så är det inte klart i nuläget hur man tänkt lösa detta, men jag tror inte de hade tecknat ett så stort avtal utan att ha en plan för detta...
Det troligaste är nog att Westin anlitar andra bolag som underentreprenörer, men vi får vänta och se hur det blir helt enkelt.
//Fredrik

virtual1

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 oktober 2009, 07:54:28 AM
Som Ted sade så är det inte klart i nuläget hur man tänkt lösa detta, men jag tror inte de hade tecknat ett så stort avtal utan att ha en plan för detta...
Det troligaste är nog att Westin anlitar andra bolag som underentreprenörer, men vi får vänta och se hur det blir helt enkelt.
//Fredrik

Westin har ju andra bussar med som man kan ana att de kommer köra med isf också, fast nog måste de ta in andra bolag som underentrepenörer med kan man tänka ja...