15 år har gått sedan Estonia.....

Startat av Kvarne, 28 september 2009, 04:55:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

Inatt är det 15 år sedan katastrofen var ett faktum på Östersjön.

Trots dessa 15 år har vi inte fått reda på vad som egentligen hände den där natten. Det finns många teorier som cirkulerar.
Vissa misstänker att färjan blev sänkt då den innehöll någon form av vapenlast(eller liknande) medans andra, däribland det officiella Sverige, anser att det var den mycket hårda sjön och dess väder som bidrog till att fartyget gick under.

Än idag kräver flera anhöriga till de som följde med Estonia under ytan att man åter ska göra dykningar för att få reda på sanningen. Frågan är dock om det någonsin kommer gå att hitta den verkliga orsaken till denna katastrof. Var det en ren å skär olycka? Eller blev hon sänkt?
Varför agerade myndigheterna på det märkliga sättet som de gjort?

Vad som är sant är dock att M/S Estonia tog med sig 852 människoliv i Östersjön. Estonia kommer alltid att finnas i våra minnen och är en av de stora händelser som man kommer minnas vad man gjorde när nyheten kom ut på morgonen dagen efter.

Själv minns jag att jag var i skolan och vi samlades klassvis för att prata om vad som hänt. Det visade sig att större delen av personalen på skolan egentligen skulle varit med på M/S Estonia men avbokat i sista stund. Vi tittade på nyheterna och pratade om det hela den efterföljande dagen minns jag.

Vad gjorde ni den där dagen? Vad är era minnen?

Tankarna går till offren å deras anhöriga!  :(
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Clabbe

Jag körde skolbarn, med min MB 410. Kan på metern peka ut vart jag var i trakterna av Frykåsen, kl 06,34 när Tomas Tengby berättade på radion, vad som hänt.

Staffan Sävenfjord

Jo, den dagen minns man ju. För mig blev det en extra chock eftersom min dåvarande särbo och jag firat min 50-årsdag på just Estonia exakt ett halvår tidigare.
Min särbo ringde också på morgonen och berättade att hennes kusins man hade varit med ombord och först på kvällen fick vi veta att han klarade sig oskadd. Det var andra gången på kort tid som hans liv räddades. Han körde långtradare och skulle också varit med på den polska färjan Jan Heweliusz natten då hon förliste. En punktering gjorde dock att han kom för sent till incheckningen och därför inte fick åka med. Räddad på mållinjen så att säga.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christer K

Vi pratade om detta på jobbet på morgonen, dels för en hade en person i släkten som åkte med. Och dels för man kört på Finland med buss och då åkt med fartyget som då gick under Viking Line under namnet Viking Sally.
Mer om fartyget på denna länken.
http://www.faktaomfartyg.se/viking_sally_1980.htm


/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Kvarne

Kunde inte skrivit det bättre själv Lars!

Eftersom att de flesta hade, som du skriver, bekanta eller bekantas bekanta ombord så kom denna stora tragedi oss väldigt nära inpå.
Andra nationella trauman är ju så klart 11 September 2001 samt 11 September när Anna Lindh blev bragd om livet.

Jag vet inte vad jag tycker egentligen...jag kan förstå de anhöriga som vill ha svar på vad som hände, men samtidigt kan jag ställa mig frågand till och tycka att det kanske är bäst att låta skeppet och dess själar få vila i fred där nere. Utan dykningar å utan bärgning.

Jag tror nog som du också att det knappast var en enda orsak som bidrog till katastrofen utan flera faktorer tillsammans ledde till tragedin.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep