Behörigheter på "lilla rosa lappen"

Startat av Bengt Jönsson, 22 september 2009, 20:20:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Blue

Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Taunusch

Citat från: groenis skrivet 24 september 2009, 15:22:52 PM
en gnällde över  att det inte fanns GPS i bilen jag vet inte hur han klarade kursen
för han visste inte hur man läste en kartbok.

Nu börjar det här bli ganska offtopic från trådens ursprungsämne.

Men en modern taxibil är utrustad med GPS. Dessutom är den utrustad med papperskartor och kartbok för de områden den trafikerar.

Sen är det klart att en motiverad och engagerad chaufför gör ett bättre jobb. Att Arbetsförmedlingen tvingar folk till branschen beror på att villkoren hos många taxiåkare är så dåliga att ingen söker sig dit frivilligt. Det är en oerhört viktig grej för branschen. Se till att chaufförerna kan jobba en avtalsenlig heltid och få ut avtalsenlig lön, och se till att chaufförerna trivs. Känns som en självklarhet men tyvärr är det inte så för många taxiåkare som låter sina chaufförer arbeta på enbart provisionlön som ger en timlön på kanske 60-70 kr/h. Man ska inte inbilla sig att man får bra personal med sådana villkor.

Jag och flera av mina kollegor brinner för vårt jobb. Vi älskar det vi gör och vill inte göra något annat. Det innebär inte på något sätt att vi skulle acceptera att arbeta för en dålig lön eller dåliga villkor i övrigt.

JDS

Citat från: Stefan skrivet 24 september 2009, 16:02:41 PM
Sen är det klart att en motiverad och engagerad chaufför gör ett bättre jobb. Att Arbetsförmedlingen tvingar folk till branschen beror på att villkoren hos många taxiåkare är så dåliga att ingen söker sig dit frivilligt. Det är en oerhört viktig grej för branschen. Se till att chaufförerna kan jobba en avtalsenlig heltid och få ut avtalsenlig lön, och se till att chaufförerna trivs. Känns som en självklarhet men tyvärr är det inte så för många taxiåkare som låter sina chaufförer arbeta på enbart provisionlön som ger en timlön på kanske 60-70 kr/h. Man ska inte inbilla sig att man får bra personal med sådana villkor.

Att taxibranschen plötsligt skulle rycka upp sig på detta sätt ser jag som lika sannolikt som att alla pizzerior plötsligt skulle börja likna vårdcentraler med ljusa, luftiga lokaler och kollektivavtalsanställda arbetstagare. Det är kanske snarare så att kunderna börjar se sig om efter andra sätt att transportera sig, eller för den delen slippa transportera sig? Kvar i kundkretsen blir de som saknar möjlighet att välja, eller som har försatt sitt omdöme ur funktion (alltså färdtjänstkunder och folk på väg hem från krogen). Och dem är det tydligen inte så noga med...

yngrot

A BE C DE  är så pass gammal att A fick jag på köpet E följde med när man tog busskort. Det hette att bussbolaget skulle lära en att köra med släp,,, Men som Lars Ö skrev så är E bra när husvagnen ska flyttas... Även C kom "gratis"  så var det förr   ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

latmasken

A BE CE DE och Taxi.
Men det är lite fusk i och med att jag är trafiklärare och EcoDriving instruktör också.
Men jag har kört budbil, lastbil, taxi och buss. Så jag är inte helt novis.
Motorcykel är inte min grej dock.

Det är härligast att gunga på längst fram i en buss! Synd att det lätt blir lite enformigt.

groenis

Hej Stefan
Visst håller jag med men inte i allt (vilket är polemikens grundsten)
Jag brukade låta mina nybörjare alltid köra utan GPS hur ska du annars lära dig hur kartan och verkligheten hänger ihop?
Sen arbetstid och lön det kan vi diskutera i evighet och det gäller alla brancher inte bara hos gladtokiga ratthållare ;D som vi alla är eller hur

Bengt
Att brinna för det vi gör är att komma hem och känna dagen funkade inga incidenter som störde det goda humöret som man har på morgonen, kollegor som lyser upp även den segaste dagen, som stöttar en när det känns för j***igt

Och därmed anser jag att vi går tillbaka till ursprungstråden om ni kommer ihåg den

/Lennart

Autotransit

Det  är lite synd att det ska kosta en smärre förmögenhet att ta körtkort idag, oavsett valör. Vi som är lite äldre kom nog i de flesta fall väldigt lindrigt undan tror jag.

När jag tog bilkörkortet så fick jag mc på köpet, trafikkortet tog jag i det militära och busskortet tog jag som vuxenutbildning. Så totalt har inte mina bokstäver kostat mig en enda krona, vilket jag är väldigt tacksam för. Men med tanke på att det militära knappt finns kvar idag, och vuxenutbildningarna mest verkar innehålla it-utbildningar och "finare" utbildningar så undrar jag hur de som är verkligt intresserade av chaufförsyrket ska komma lindrigare undan rent ekonomiskt.

/Stellan

Bengt Jönsson

Citat från: Autotransit skrivet 25 september 2009, 10:22:03 AM
Det  är lite synd att det ska kosta en smärre förmögenhet att ta körtkort idag, oavsett valör. Vi som är lite äldre kom nog i de flesta fall väldigt lindrigt undan tror jag.

När jag tog bilkörkortet så fick jag mc på köpet, trafikkortet tog jag i det militära och busskortet tog jag som vuxenutbildning. Så totalt har inte mina bokstäver kostat mig en enda krona, vilket jag är väldigt tacksam för. Men med tanke på att det militära knappt finns kvar idag, och vuxenutbildningarna mest verkar innehålla it-utbildningar och "finare" utbildningar så undrar jag hur de som är verkligt intresserade av chaufförsyrket ska komma lindrigare undan rent ekonomiskt.

/Stellan

Var det inte så också att C-behörigheten var "väldigt lätt" att få kompletterad ..
Vet att en del såg till att skaffa denna till sina AB innan det blev striktare någon gång på 80-talet
Och dessa människor är inte mer än ett par år äldre än jag som är sen 60-talist.. 8)

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 september 2009, 10:38:49 AM
Var det inte så också att C-behörigheten var "väldigt lätt" att få kompletterad ..
Vet att en del såg till att skaffa denna till sina AB innan det blev striktare någon gång på 80-talet
Och dessa människor är inte mer än ett par år äldre än jag som är sen 60-talist.. 8)

/B

Jo, det räckte i prinicp med att grannen intygade att du hade vana att köra lastbil av den typ som tidigare fick köras på B-körkort. Du kunde till och med få D-körkort "på köpet" men då krävdes i alla fall att arbetsgivaren dokumenterade att du hade god vana av att köra buss. Depåpersonal, som innan fick köra buss (dock ej med resenärer) på B-körkort, kunde t ex på så sätt få D i körkortet utan extra uppkörning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoTe

Citat från: Autotransit skrivet 25 september 2009, 10:22:03 AM
Det  är lite synd att det ska kosta en smärre förmögenhet att ta körtkort idag, oavsett valör. Vi som är lite äldre kom nog i de flesta fall väldigt lindrigt undan tror jag.

/Stellan

Jag har betalat mina kort själv och jag tycker det har varit värt varenda krona. 40-50 000kr är småpotatis mot vad körkorten kommer ge mig i lön i många år framöver.

Johnny E

/Johnny E - f d turistbussförare på Axelssons Turisttrafik i Västerås

Taunusch

Citat från: RoTe skrivet 25 september 2009, 17:46:00 PM
Jag har betalat mina kort själv och jag tycker det har varit värt varenda krona. 40-50 000kr är småpotatis mot vad körkorten kommer ge mig i lön i många år framöver.

Ja, det är egentligen inte särskilt mycket för en yrkesutbildning!  :)

bjalle

Skulle själv vilja komplettera med DE också....


AndersJ

* BE C* DE

Dessa behörigheterna fick jag med två uppkörningar: dels 1987-05-27 och 1990-01-04

/Anders
/Anders