Volvo vs. Mercedes Benz i f.d. Östtyskland

Startat av Bengt Jönsson, 13 september 2009, 09:33:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Citat från: BMJ skrivet 08 september 2009, 19:07:47 PM
Landet heter väl fortfarande Bundes Republik Deutschland? Utan att göra anspråk på att vara någon Tysklandskännare av rang vill jag ändå minnas att det som hände när DDR:s existens upphörde (3/10-90) var att landet uppgick i förbundsrepubliken.

Fordon från Västtyskland hade "D" som nationalitetsbeteckning, medan de få Östtyska fordonen, företrädelsevis Trabanter, hade "DDR" bak på kofångaren.


Förutom partipolitruk-"eliten" vilka till stor del bodde i "Volvograd" och körde omkring i företrädesvis bilar av fabrikat Volvo!
;D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvograd

Mercedes hade varit alltför stickande i ögonen på "vanligt fôlk" i forna DDR

/B

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 13 september 2009, 09:33:48 AM

Förutom partipolitruk-"eliten" vilka till stor del bodde i "Volvograd" och körde omkring i företrädesvis bilar av fabrikat Volvo!
;D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvograd

Mercedes hade varit alltför stickande i ögonen på "vanligt fôlk" i forna DDR

/B

Sverige och svenska produkter kunde ibland passa som en sorts "nödlösning" ibland när DDR och även en del andra dåvarande öststater ville köpa västliga produkter. För DDR var det mer eller mindre tabu att köpa in produkter från det dåvarande Västtyskland. Men ibland insåg man att man själva hade begränsningar och inte kunde bygga det som man ville ha. Produkter från väst ansågs då nödvändiga att köpa in. Men produkter från just Västtyskland ville man till varje pris undvika. Storbritannien eller Frankrike var ungefär lika illa och USA ville man inte ens tänka på. Men också länder som t ex Italien eller Nederländerna låg illa till där. Då var Sverige en bra "nödlösning". Sverige tillverkade produkter av västlig typ, landet fungerade som ett västeuropeiskt land. Men riktigt väst var Sverige ändå inte. Sverige hade en sorts mellanposition i Europa även om man inom Sverige gärna framhöll att man tillhörde väst. Men denna mellan position mellan öst och väst gjorde att Sverige kunde accepteras. Från Sverige kunde man köpa produkter av samma slag som de som tillverkades i Västtyskland. Men det som var bra för DDR var att det var produkter som liknade västtyska utan att vara tillverkade i ett äkta västland

Så därför hade Honecker och andra höjdare i DDR Volvo för att ha bilar som var jämförbara med Mercedes. Fernsehturm i det dåvarande Östberlin var en stolthet för DDR. Tornet byggdes med svensktillverkade hissar. Fler liknande exempel finns :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico


Denna tråd har knoppats av från 'Vägforum' och tråden »Många nya trafikregler i Tyskland (BRD)«. Länk dit återfinns nedan...

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=27696.new#new
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

avenue

Aha, då fick det sin förklaring att när Mac Gyver eller gänget i Mission Impossible skulle åka till nått land i östeuropa i lösa nått knepigt fall alltid fick tampas med poliser och politker i Volvo 160 eller ännu värre i en 260. Alltid undrat varför Volvo var så populär i dom filmerna...

Bengt Jönsson

Citat från: Stefan Zavarko skrivet 15 september 2009, 02:26:05 AM
Aha, då fick det sin förklaring att när Mac Gyver eller gänget i Mission Impossible skulle åka till nått land i östeuropa i lösa nått knepigt fall alltid fick tampas med poliser och politker i Volvo 160 eller ännu värre i en 260. Alltid undrat varför Volvo var så populär i dom filmerna...


Annars var det väl MB 600 Pullman som "gällde" för de riktigt oblyga byråkratkamraterna i öst.
En annan pendang till Volvo i DDR är de Volvo 142 och 144 som exporterades till Nord-Korea på 70-talet och som svenska exportkreditnämnden visst ännu inte fått betalt för.

Men när G.P besökte N-K som statsminister så plockade visst 600-Pullman vagnarna fram ur sina malpåsar.
För visst är MB 600 Pullman fortfarande den ultimata STATSLIMOUSINEN (höll på att skriva diktatorlimousinen)
8) ;D

/B