Bygg din egen lastbil

Startat av Remain, 09 september 2009, 15:27:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bm1113

här kommer några fler ;)



har jag gjort 2st Maskintransporter :)

dels ett 5axlat Dunderbygge  på Scania R480 med daghytt har valt hytten och 6an för att hålla vikten låg vill ju kunna lasta :D





sen en Actros 8x4 med Nooteboom 4axlad Trailer hade valt en VM Trailer eller dylikt avbröstbar om jag hittat :D



Möllers

mycket trevligt tråd skoj att nu slutar inte måla lastbilar har en själv på gång en Scania kan vara klar om en timme typ.

pierrew

#47
Denna krävde lite tid att göra ;D

Inspirerad av både Thurhagen och Compass bilarna.  
Jag kallar min: Tre nyanser av blått.  :P

Remain

vilka fina välbyggda bilar du har gjort pierrew!  :)

fontheking5

Volvo NH12 Bysala Åkeri ingen trailer på grund av att jag inte fick bort den vita kanten längst ner under släpet i paint .

fontheking5

Scania 113 Streamline , blev rätt så bra till slut , löste problemen med släpen senare som tur var .  :)


fontheking5

Fina bilar Jonas , Möller och pierrew :)

fontheking5

Volvo F16 HIT j heebink bv Holland . Från början var detta en 2 axlad trailer bil som fick ramen utbytt och skåp på satt och släp påkopplat . Blev riktigt nöjd med denna bilen .  :)

Original bilen :
http://www.via64.net/FORO/Volvo_F-10_EUROTROTTER_01.jpg


bjalle

Citat från: jonas a skrivet 22 september 2009, 10:49:13 AM
Peter Wouters läckra Scania 142a.



Och farbror Uffe har hämtat en burk i hamnen.


Tyckte de va lite snålt med EN burk, skulle ju hängt en link efter MAN istället ;D ;D

Andersson

Citat från: pierrew skrivet 20 september 2009, 18:03:04 PM
Originalet http://www.trailer.se/bildarkiv/55/s_4a984c8c615f1.jpg

Har mött den där på vägarna, men inte kunnat klura ut hur den där trailern fungerar, och vad kör dom med den?

Någon som vet mer?

bjalle

Citat från: Andersson skrivet 22 september 2009, 20:00:19 PM
Har mött den där på vägarna, men inte kunnat klura ut hur den där trailern fungerar, och vad kör dom med den?

Någon som vet mer?

Var en intressant trailer detta....

Don Håkano

Det är en"vanlig grustrailer"  fast med teknik som på ett kasettflak... första baljan kasett förs in i andra som tippar...såg den på mässan i Mantorp och frågade då en representant för tillverkaren vad vitsen med det arrangemangent var.. han sa det att det välter många tipptrailers varje år och med denna konstruktion som åkaren själv tagit fram så blir tipphöjden inte lika stor och inte lika ostabil...sen kan man ju köra 2 sorter i varsit flak.. sen går det fortare och tippa än bil o släp med kasettflak... där man måste koppla isär och så..

Andersson

Citat från: Don Håkano skrivet 22 september 2009, 20:32:49 PM
Det är en"vanlig grustrailer"  fast med teknik som på ett kasettflak... första baljan kasett förs in i andra som tippar...såg den på mässan i Mantorp och frågade då en representant för tillverkaren vad vitsen med det arrangemangent var.. han sa det att det välter många tipptrailers varje år och med denna konstruktion som åkaren själv tagit fram så blir tipphöjden inte lika stor och inte lika ostabil...sen kan man ju köra 2 sorter i varsit flak.. sen går det fortare och tippa än bil o släp med kasettflak... där man måste koppla isär och så..

Tack för svar.
Men jag förstår ändå inte riktigt vitsen. Den skall ju knappast gå i schakt körning, då den är för osmidig till det. Och skall man bara köra material med den så funkar ju det minst lika bra med ett tipp ekipage (bil och släp) typ Benalu eller liknande som garanterat har lägre tjänstevikt också och som ju går utmärkt att tippa utan att koppla isär.
Vitsen med kasett är ju att man kan komma in på trånga ställen och tippa både bil och "släp" så man kan köra ett lass till ex vis en villakund mellan lassen till betongfabriken.

Tobbe L

Citat från: Andersson skrivet 23 september 2009, 16:10:28 PM
Tack för svar.
Men jag förstår ändå inte riktigt vitsen. Den skall ju knappast gå i schakt körning, då den är för osmidig till det. Och skall man bara köra material med den så funkar ju det minst lika bra med ett tipp ekipage (bil och släp) typ Benalu eller liknande som garanterat har lägre tjänstevikt också och som ju går utmärkt att tippa utan att koppla isär.
Vitsen med kasett är ju att man kan komma in på trånga ställen och tippa både bil och "släp" så man kan köra ett lass till ex vis en villakund mellan lassen till betongfabriken.
jag pratade med både konstruktören och åkaren som har beställt ekipaget på Mantorp..
dom ska vara med på tunnelbyggena med den och där funkar ju inte tipptrailer nå bra när dom ska in i tunnlarna..
sen sa åkaren att han inte är ute efter att konkurera med bil och släp-ekipagen utan den ska vara en "attraktiv" tipptrailer som ska konkurera med andra tipptrailers..
fördelen med den här är ju att man kan köra delade lass och att han lastar 37 ton på den..