Huvudmeny

1959 fanns det..

Startat av Bengt Jönsson, 04 september 2009, 16:37:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 september 2009, 12:57:26 PM
Den största symbolen av dem alla...
och som jag tycker symboliserar året 1959...  8) ;D
Håll med om att den är LÄCKER !!
(ja, man får länka in bilden!)



Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 september 2009, 12:59:53 PM

Den största symbolen av dem alla...
och som jag tycker symboliserar året 1959...  8) ;D
Håll med om att den är LÄCKER !!
(ja, man får länka in bilden!)


Länkar till en annan bilmodell som kom just 1959 och som faktiskt fick mer betydelse i Sverige sedan dess. Den präglade i alla fall Sverige betydligt mer. Jag tycker att den är minst lika läcker, kanske rentav ännu bättre :D

http://www.tugboatlars.se/Saab9502.jpg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

.. och 1959 införde Volvo säkerhetsbälten som standardutrustning!

Det hade inte 59:ans Cadillac ens som extrautrustning även om den hade både AC, Automatlåda, eldriven cab, automatiskt nedbländande helljus och regnsensorstyrda vindrutetorkare!
8) 8)

/B

Simon Bertilsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 september 2009, 15:10:21 PM
Länkar till en annan bilmodell som kom just 1959 och som faktiskt fick mer betydelse i Sverige sedan dess. Den präglade i alla fall Sverige betydligt mer. Jag tycker att den är minst lika läcker, kanske rentav ännu bättre :D

http://www.tugboatlars.se/Saab9502.jpg

WORD!  :D 8)

Hans Fredriksson

Att Cadillacens fenor skulle symbolisera 1959 i Sverige håller jag inte med om. Det måste vara en efterhandskonstruktion.
Bil var var inte alltför vanligt att en familjefar ägde på den tiden och ytterst få ägde en amerikansk bil. De amerikanare jag kommer ihåg på den tiden var taxibilarna.
Det finns nog fler 1950-tals Cadillac-bilar nu i Sverige än då på 1950-talet.
Dagens medlålders köper sig en amerikanare och drömmer om det förgångna. Men drömmen är var de drömde om då.
Verkligheten av dåtidens bilar var att de var små, smutsiga och fulla med stenskott i fronten pga vägbeläggningen. Och bilen användes huvudsakligen endast på helgerna. Oftast en utflykt till en skogssjö där alla familjemedlemmarna hjälpte till med biltvätten.
På vardagarna var det cykeln eller moppen som fungerade som transportmedlen till och från jobbet.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 09 september 2009, 17:40:02 PM
Att Cadillacens fenor skulle symbolisera 1959 i Sverige håller jag inte med om. Det måste vara en efterhandskonstruktion.
Bil var var inte alltför vanligt att en familjefar ägde på den tiden och ytterst få ägde en amerikansk bil. De amerikanare jag kommer ihåg på den tiden var taxibilarna.
Det finns nog fler 1950-tals Cadillac-bilar nu i Sverige än då på 1950-talet.
Dagens medlålders köper sig en amerikanare och drömmer om det förgångna. Men drömmen är var de drömde om då.
Verkligheten av dåtidens bilar var att de var små, smutsiga och fulla med stenskott i fronten pga vägbeläggningen. Och bilen användes huvudsakligen endast på helgerna. Oftast en utflykt till en skogssjö där alla familjemedlemmarna hjälpte till med biltvätten.
På vardagarna var det cykeln eller moppen som fungerade som transportmedlen till och från jobbet.

1959 hade vi och alla grannar, utom en, bil. Bilarna användes i stor utsträckning för färd till och från jobbet av mannen i respektive familj så jag måste erkänna att jag inte riktigt känner igen mig i den bild du beskriver. Visst var bilarna mindre då men att de skulle vara smutsigare än nu vete tusan.

M v h
Ingwar

yngrot

Kul inlägg här men kom Kalle redan 59?? Angående Öresundsbron och andra broar med för den delen så tycker i alla fall jag det är roligare åka båt en bit och koppla av från bilturen... äta lite gott exvis..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

Citat från: yngrot skrivet 09 september 2009, 23:16:04 PM
Kul inlägg här men kom Kalle redan 59?? Angående Öresundsbron och andra broar med för den delen så tycker i alla fall jag det är roligare åka båt en bit och koppla av från bilturen... äta lite gott exvis..

Det är ju en smaksak. Men bron innebär helt klart en rad fördelar. Och ingen tvingar ju att ta den. Färjor finns ju kvar i Helsingborg för den som vill :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

För oss som bor en bit från Malmö är det ju bättre åka färja från Helsingborg .. eller Gbg
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

Citat från: yngrot skrivet 09 september 2009, 23:27:35 PM
För oss som bor en bit från Malmö är det ju bättre åka färja från Helsingborg .. eller Gbg

Jag bor i Uppsala och dessemellan händer det att jag tar mig över på andra sidan sundet, men jag brukar faktiskt alltid ta bron. Jag kör E4 från Uppsala via Stockholm, Södertälje, Norrkping, Jököping till Helsingborg och fortsätter E6 och E20 och kör sedan på bron. För mig går detta jättebra och andra jag känner här i Uppsala gör likadant :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

groenis


24/12 önskar Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul och visas för första gången i svensk TV.
Den svenska speakerrösten Bengt Feldreich sjunger (falskt) "Ser du stjärnan i det blå".

/B


[/quote]
Att Bengt Feldreich sjunger falskt berodde på att han satt och direkt översatte Walt Disney
och blev lite paff när Walt började sjunga samtidigt säger kontrollrummet till honom att fortsätta
vi klipper om det hela sen vilket de aldrig gjorde vilket har blivit kult för oss andra idag
ingen jul utan Feldreich falsksång

/Lennart
som kan bli nostaligsk över en gammal journalfilm ibland

Simon A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 september 2009, 15:10:21 PM
Länkar till en annan bilmodell som kom just 1959 och som faktiskt fick mer betydelse i Sverige sedan dess. Den präglade i alla fall Sverige betydligt mer. Jag tycker att den är minst lika läcker, kanske rentav ännu bättre :D

http://www.tugboatlars.se/Saab9502.jpg
Kan inte annat än instämma :) Hur skulle Sverige se ut om inte våra Saabar rullade på vägarna?

//Simon, som kanske ska köpa sig en Saab 900 från -88 och hoppas att uppkörningen på fredag går vägen

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 september 2009, 15:10:21 PM
Länkar till en annan bilmodell som kom just 1959 och som faktiskt fick mer betydelse i Sverige sedan dess. Den präglade i alla fall Sverige betydligt mer. Jag tycker att den är minst lika läcker, kanske rentav ännu bättre :D

http://www.tugboatlars.se/Saab9502.jpg

Rattväxel, frihjul, strålkastartorkare och fenor på en och samma bil. Det är grejer det! :)

//Han som äger en 95 V4 -75B

Mölle-Mats

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 06 september 2009, 15:14:05 PM
Säkerhetsbälte blev standard i Volvo PV och "Amazon" på den Nordiska marknaden...
8)
Och mitt i årsmodell 1959 så skippade SAAB "självmordsdörrarna" på 93:an och hängde dem i bakkant i stället (på modell 93 F) ...