Huvudmeny

1959 fanns det..

Startat av Bengt Jönsson, 04 september 2009, 16:37:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 07 september 2009, 06:17:19 AM


Så 1959 börjar den moderna tid som inte är så långt ifrån idag även om visa företeelser och artefakter inte var så spridda som idag.

/B

Håller med! 1959 var ett bra år! Jag tog min realexamen och på sensommaren, efter en månad som brevbärare, började jag som busskonduktör hos Busstrafiken Stockholm - Södertörn! På kvällarna lyssnade man på Radio Luxemburg! Det var fortfarande något år kvar innan Radio Nord började sända 1961.

M v h
Ingwar

Bengt Jönsson

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 07 september 2009, 06:46:06 AM
Håller med! 1959 var ett bra år! Jag tog min realexamen och på sensommaren, efter en månad som brevbärare, började jag som busskonduktör hos Busstrafiken Stockholm - Södertörn! På kvällarna lyssnade man på Radio Luxemburg! Det var fortfarande något år kvar innan Radio Nord började sända 1961.

M v h
Ingwar

Just det!
Dagens "dunka-dunka-radiostationer" hade sina embryon vid den tiden..  8)
Vet någon vad en liter bensin resp. diesel kostade 1959 ?
Skulle vara kul att kunna räkna om det till dagens priser och även ta hänsyn till köpkraften..  :D

/B

groenis

-62 kunde du tanka en "frilördag" full för 10-:
"frilördag,bärplockare" = Ford Anglia

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 07 september 2009, 06:51:43 AM
Just det!
Dagens "dunka-dunka-radiostationer" hade sina embryon vid den tiden..  8)
Vet någon vad en liter bensin resp. diesel kostade 1959 ?
Skulle vara kul att kunna räkna om det till dagens priser och även ta hänsyn till köpkraften..  :D

/B

Hittade vid en enkel googling denna länk:
http://www.bilsport.se/news.php?id=58667
I dagens penningvärde mostsvarar priset för en liter bensin 1959 alltså 8:21. Just drivmedlet har blivit dyrare men man får också ha i minnet att en bil var relativt sett dyrare i inköp. Däcken höll kanske en tiondedel av vad de gör i dag, bilarna måste rundsmörjas efter 500 mil och det var inte ovanligt att de drog 0,1 liter olja milen. Vägarna gjorde också att bilarna höll betydligt sämre än i dag. Bilarna drog också mer bensin. Och framför allt var lönen betydligt lägre. En folkskollärare tjänade 1959 cirka 15 000 kronor vilket motsvarar en årslön på cirka 167 000 kronor. För en arbetarfamilj var det knappast möjligt att ha bil 1959. Så man skall inte stirra sig blind på bensinpriser, även om det är bland de få saker som blivit väsentligt dyrare de senaste 50-åren. Varför inte jämföra med vad en 14-tums svartvit TV kostade 1959 med vad en motsvarande färg-TV kostar i dag. Det är nästa samma summa i kronor då som nu (alltså utan uppräkning för penningvärdesförsämringen).
1959 var det möjligt för en arbetarfamilj att ha kalvstek till söndagsmiddagen men inte kyckling, som var svindyr. Föredrar man kalvstek så var det bätte på den tiden, men föredrar man kyckling var det inte det.
Skulle för övrigt uppskatta om du kunde visa en bild på en mobiltelefon för allmänt bruk från 1959. De första dök upp i slutet på 1970-talet och var då snarare släpbara än bärbara. En synnerligen medioker dator som kunde hålla ordning på ett varuregister och ett kundregister kostade 1959 flera hundra tusen kronor (i den tidens värde) och krävde ett utrymme motsvarande en normal trerumslägenhet. I dag får man mer än en miljon så många funktioner på en minidator som man kan ha i fickan för några tusenlappar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Precis som Camilla är jag 70-talist, så 1959 har jag då inte upplevt ;)

Ändå funderar jag lite på de saker ni tar upp

TV fanns men vad jag förstått var det väl nästan dyrare för en medelinkomsttagare att köpa en TV än det är idag. Det var väl också lite mer av en lyxprodukt då, medan det är någiot som nästan alla har idag

Datorer fanns 1959. Men hur såg de ut? En av Sverige första datorer finns på Tekniska museet och heter BESK. Men är från 1953. Men dåtidens datorer var mycket stora och klumpiga. Att någon skulle ha en dator för privat bruk kunde nog ingen tänka sig då. Idag är datorerna en självklar hushållsprodukt lika självklar i hemmen som TV:n eller t ex tvättmaskin

Tvättmaskiner föresten, även detta var mer lyx 1959 än idag. Det har jag hört folk berätta. Visst fanns det sådana och de liknade dagens tvättmaskiner, men de var dyrare och fortfarande förekom det att folk tvättade för hand

Diskmaskin fanns 1959 men detta var ännu lite av en lyx. Inte så vanligt med diskmaskin i köket 1959

Ni nämner motorvägar. Visst fanns det motorvägar 1959. Men de var inte en bråkdel så långa som idag. En resa från t ex Uppsala eller Stockholm och ner till Skåne för vidare färd ut ur landet borde tagit ganska mycket längre tid än idag. Delar av det som idag är E4, då riksväg 1 och 13 var smala och slingriga och gick dessutom rakt genom stadskärnan genom flera städer, samhällen och byar. Säkert skulle vi idag tycka att det var charmigt men på den tiden var de nog inte lika glada över det

Om vi nu skulle vidare ut ur Sverige och vidare så var det också sämre då än nu. Öresundsbron fanns inte och det skulle dröja länge innan den skulle komma. Man fick ta färjan då

EU och Schengenavtalet fanns inte 1959. Det innebar att det var hårdare kontroll över gränserna då. Till Danmark fanns ett nordiskt avtal men till Tyskland var det passtvång. Skulle man till dåvarande Östtyskland eller Polen krävdes visum. Dessutom var kalla kriget i full gång 1959. Det var till och med ett bräckligt år politiskt sett. Jag tror faktiskt ingen vill tillbaks till den politik som gällde 1959 med järnridå och de gränsbevakningar som gällde då. På den tiden fanns till och med skräck för fullt krig på grund av den bräckliga situation som rådde ibland annat Berlin. Ett sådant krig hade kanske dragit in Sverige. Sverige var nämligen inklämt mellan de två stora maktblocken på den tiden. Vad det i sin tur hade inneburit om det hade blivit fullt krig vill vi nog inte veta. Som tur var blev det inget krig i alla fall

Men visst, vissa saker var säkert charmigare 1959 än idag. Trevliga bussar hade man då. Metropoler och Capitoler och i Uppsala hade man ödlor med konduktörsplats. Spårvagnar levde i flera städer ännu som är borta idag. Och som turistbussar fanns det vackra sådana hos bland anat SJ, GDG och Linjebuss. Bland annat tillverkade av Hägglunds. Vägarna som de rullade på var nog gulligare än idag på en del ställen. Vänstertrafiken som fanns kvar då var ur internationellt perspektiv opraktisk men säkert en charmfaktor som kunde vara rolig i alla fall, så länge man struntade i det internationella alltså. Att åka tåg 1959 var säkert charmigare. Fler småbanor med rälsbussar än idag. Vissa banor kunde till och med ha ett och annat ånglok kvar, omodernt och opraktiskt, men charmigt och mysigt. Åkte man på stambanorna kunde man om man hade råd njuta av en riktig lagad middag i restaurangvagnen, det kan man inte idag

Så vissa saker var kanske charmigare. Men var det verkligen bättre då? Jag tror inte det. Allt var inte bättre förr ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Nu var väl tråden inte tänkt att bedöma om någonting var bättre eller sämre 1959 vs 2009 utan just att många av de artefakter som är vanliga idag 2009 faktiskt fanns redan på den tiden 1959..  8)
Dock kanske inte hos "gemene man"..  men de fanns!

Jetflygplan (J29), Ksp45, mikrovågsugn mm. Spårvagn M25 (lik de M28:or o M29:or som dagligdags trafiker Göteborgs gator) Ja, listan kan göras lång!

/B

Simon Bertilsson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 08 september 2009, 20:35:10 PM
Nu var väl tråden inte tänkt att bedöma om någonting var bättre eller sämre 1959 vs 2009 utan just att många av de artefakter som är vanliga idag 2009 faktiskt fanns redan på den tiden 1959..  8)
Dock kanske inte hos "gemene man"..  men de fanns!

Jetflygplan (J29), Ksp45, mikrovågsugn mm. Spårvagn M25 (lik de M28:or o M29:or som dagligdags trafiker Göteborgs gator) Ja, listan kan göras lång!

/B

OBS! Fria spekulationer. OBS!
Kanske på samma vis som rymdfärder finns idag, men blir tillgängligt för gemene man om 50 år.

BMJ

Citat från: Tommy E skrivet 04 september 2009, 18:10:32 PM
1959 fanns inte jag, alltså måste det ha varit mycket sämre! (skojade bara ;D )

Oslagbar inställning!

Peter Rost

#23
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 september 2009, 20:23:54 PM

Tvättmaskiner föresten, även detta var mer lyx 1959 än idag. Det har jag hört folk berätta. Visst fanns det sådana och de liknade dagens tvättmaskiner, men de var dyrare och fortfarande förekom det att folk tvättade för hand




Tvättstugor var rätt vanligt på 50-talet, i allafall om man bodde i hyreshus, men maskinerna fungerade vanligtvis manuellt, och det tog betydligt längre tid att tvätta, då man var tvungen att tappa i och ur vatten manuellt. Kommer i håg att morsan höll på i timmar i tvättstuga när jag växte upp. Så här såg maskinerna ut förr.


http://www.tradera.com/Antik-tvattmaskin-och-centrifug-PODAB-1940-tal--auktion_95695920#pic

Hans Fredriksson

Något som fanns eller rättare sagt kom till 1959 och som inte finns i dag är ATP.
Första utbetalningarna gjordes 1962 eller 63.
ATP:s tillkomst gjorde att de som inte hade dräglig pension och det var stora grupper som hade mycket låga pensioner fick ett stort standardlyft. Avtalspension hade i stort sett bara kommunala och statliga tjänstemän.
Detta ställde stora krav på tillväxt i svensk näringsliv. T ex blev många svenska bolag stora exportörer och världskoncerner. Det som var bra för Volvo var också bra för Sverige hette det.
Men i längden höll inte systemet då utbetalningarna blev större än inbetalningarna.
ATP-systemet skrotas successivt, de som är födda 1954 och framåt kommer inte få ATP.

groenis

59 kontra 09
Framtidstron var större då än nu
sommaren 59 satt folk ute sköna sommar kvällar för att försöka se Sputnik
datorer styrdes av hålkort
matinköp skedde inte alltid i samma butik utan oftast var mjölk,kött,bröd i olika butiker
KF började etablera livsmedelsbutiker i nybyggda områden så tidigt som -54 typ Vällingby Grimsta
i äldre bebyggelser så var det fortfarande separata småbutiker
vad har vi i dag Seven Eleven en förre detta Amerikansk bensinmacks kedja som har börjat sälja bensin igen efter ett uppehåll sen -35,-36 finns säkert någon sida om det också på nätet

/Lennart
född -61

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 09 september 2009, 01:59:39 AM
59 kontra 09
Framtidstron var större då än nu
sommaren 59 satt folk ute sköna sommar kvällar för att försöka se Sputnik

/Lennart
född -61

Jo, men det är ju ungefär som att säga att hungern är större innan man ätit. Mycket av det vi bara kunde drömma om 1959 har i dag blivit förverkligat och det finns helt enkelt inte lika mycket att drömma om. Jag är född 1944 och var själv med 1959 och vet hur det var till skillnad från alla som tror sig veta hur det var. Kanske påverkade av en förädlad bild av hur det verkligen var. De grönaste ängarna är som bekant alltid de som ligger längst bort.
I stället tycker jag vi skall vara tacksamma för att vi generellt sett fått det bättre. Betydligt bättre. 1959 var det år som jag började gymnasiet och jag som tillhörde den s k socialgrupp 3 (arbetare och lägre tjänstemän) var en av fyra i vår ring som inte tillhörde socialgrupp 1 eller 2 (alltså akademiker, folkskollärare, högre tjänstemän, egna företagare). När jag tog studenten 1963 var jag den förste i hela vår släkt som gjorde det. I dag har alla mina yngre kusiner och kusinbarn motsvarande utbildning.
Sedan är det en annan sak att en del försämrats de senaste tio åren, t ex pensioner och sjukförsäkringar, men i en jämförelse med 1959 står vi oss mycket bra i dag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: groenis skrivet 09 september 2009, 01:59:39 AM
59 kontra 09
Framtidstron var större då än nu
/Lennart
född -61

.. och Ingemar Johansson blev världsmästare i boxning på Yankee Stadium(?) !
8)
/B

Clabbe

Undertecknad tillkom och föddes under året   ;D

Bengt Jönsson

1959 - Den "moderna tidens" start...   ;D 8)

Den 8:e April beslutar den svenska riksdagen om en stor upprustning av det svenska vägnätet pga av den hela tiden ökande biltrafiken.

12:e samma månad invigs Hötorgscity i Stockholm invigs under högtidliga former.

24/12 önskar Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul och visas för första gången i svensk TV.
Den svenska speakerrösten Bengt Feldreich sjunger (falskt) "Ser du stjärnan i det blå".

/B