Huvudmeny

Gumball 3000

Startat av Bengt Jönsson, 19 augusti 2009, 20:35:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Uffe D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 augusti 2009, 21:54:45 PM
Har inte den svenska polisen rätt att beslagta alla EU-körkort oavsett vilket EU-land det rör sig om?

Nej, och mig veterligen så kan du inte bli av med ditt körkort i något annat land heller. Däremot kan du dömas till böter eller fängelse för brott du begår, men en annan stat kan inte återkalla din rätt att framföra ett fordon, det kan bara göras av den nation där behörigheten är utfärdad.
Som exempel kan jag ta den Ungerska lastbilschaufför som kraftigt berusad körde mot färdriktningen utanför Ystad(?) och sedan orsakade olyckan där bla en hel familj utplånades inte fick sitt körkort återkallat, något som en Svensk chaufför hade fått istortsett på plats.

BMJ

Då får vi väl vänta och se när den första allvarliga olyckan inträffar i Sverige med Gumball deltagare inblandade. Hoppas bara inte att det är någon helt oskyldig som drabbas. "Grov vårdslöshet i trafik" eller "allmänfarlig vårdslöshet" måste väl kunna tillämpas, vid farter på upp mot 3x skyltat. Omkommer någon måste det kunna rubriceras som "Vållande till annans död" med upp till sex års fängelsestraff som påföljd.

Uffe D

Citat från: BMJ skrivet 21 augusti 2009, 00:32:37 AM
Då får vi väl vänta och se när den första allvarliga olyckan inträffar i Sverige med Gumball deltagare inblandade. Hoppas bara inte att det är någon helt oskyldig som drabbas. "Grov vårdslöshet i trafik" eller "allmänfarlig vårdslöshet" måste väl kunna tillämpas, vid farter på upp mot 3x skyltat. Omkommer någon måste det kunna rubriceras som "Vållande till annans död" med upp till sex års fängelsestraff som påföljd.

Jag kommer inte ihåg vad Ungraren fick, men det var inte speciellt hårt straff om man ser till vad han gjorde, 3 år och sedan utvisning om jag inte minns fel. På den punkten är dom Svenska straffsatserna närmast patetiska.
Tyvärr är det ju så att när det inträffar olyckor så är det alltid minst en oskyldig som drabbas.

BMJ

Citat från: Uffe D skrivet 21 augusti 2009, 00:42:23 AM
Jag kommer inte ihåg vad Ungraren fick, men det var inte speciellt hårt straff om man ser till vad han gjorde, 3 år och sedan utvisning om jag inte minns fel. På den punkten är dom Svenska straffsatserna närmast patetiska.
Tyvärr är det ju så att när det inträffar olyckor så är det alltid minst en oskyldig som drabbas.
Om jag omdefinierar betydelsen till utomstående, så kanske det tydligare framgår vad jag avser. Om en åskådare som kommit för att titta på spektaklet eller ex en reporter förolyckas är denne antagligen "oskyldig", men är där enkom för Gumball och vet vilka extraordinära risker det medför. En bilist som fått motorstopp på motorvägen och satt på varningsblinkers kollar i backspegeln om det är fritt att gå ut för att fixa med varningstriangeln. Denne ser några bilar långt bakon sig, bedömer att det är riskfritt att gå ur bilen, blir påkörd i 330 km/h, är en utomstående. Föraren kanske inte har den blekaste aning om att ett gäng uttråkade vettvillingar racar på vägen.

Just att en en sådan chans finns, gör att liknande jippon bör stävjas med alla till buds (lagliga) medel. Ett liv, oavsett vems är inte värt att ens riskeras för att själviska adrenalinjunkies och deras groupies ska uppfylla sina våta fartdrömmar.
In med dem på en bana/flygfält i stället, eller avlys en bit glest trafikerad väg under ordnade former så att risken för skador och olyckor görs så liten som möjligt.

Bengt Jönsson

Citat från: BMJ skrivet 21 augusti 2009, 01:56:48 AM
Just att en en sådan chans finns, gör att liknande jippon bör stävjas med alla till buds (lagliga) medel. Ett liv, oavsett vems är inte värt att ens riskeras för att själviska adrenalinjunkies och deras groupies ska uppfylla sina våta fartdrömmar.
In med dem på en bana/flygfält i stället, eller avlys en bit glest trafikerad väg under ordnade former så att risken för skador och olyckor görs så liten som möjligt.


.. där de bara riskerar sina egna liv och inte andras!

/B

Uffe D

Coolt, då får det nog bli en tur till Anderstorp på Måndag

JB

Citat från: Uffe D skrivet 21 augusti 2009, 00:42:23 AM
Jag kommer inte ihåg vad Ungraren fick, men det var inte speciellt hårt straff om man ser till vad han gjorde, 3 år och sedan utvisning om jag inte minns fel. På den punkten är dom Svenska straffsatserna närmast patetiska.
Tyvärr är det ju så att när det inträffar olyckor så är det alltid minst en oskyldig som drabbas.

Gammalt inlägg, men jag svarar ändå. Påföljden blev fyra års fängelse för grovt rattfylleri, grovt vållande till annans död och grov vårdslöshet i trafik.

/Jonas

Möllers

Undra vilken tid dom kör ifrån Köpenhamn mot skåne E6an imorgon  ???
Skulle vilja stå fota dom ner dom kommer på E6an.

Bengt Jönsson

Citat från: Matti. skrivet 02 maj 2010, 16:54:27 PM
Undra vilken tid dom kör ifrån Köpenhamn mot skåne E6an imorgon  ???
Skulle vilja stå fota dom ner dom kommer på E6an.


"Farbror Blå" lär nog vara beredd med att kolla allt möjligt på vissa ekipage..  ;D :o 8) ::)
Inte bara hastigheten...

/B

Möllers

hittade tiden nu kl 9 kör dom ifrån köpenhamn så får man vara på E6an kl 8.50. vänta på dom  8) ;D

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4734863

Bengt Jönsson

Citat från: scaniav8 skrivet 02 maj 2010, 18:17:57 PM

Utveckla gärna närmare.
Bilarna är vad jag förstår registrerade med nummerplåtar.
Eller snuten är kanske bara ute efter autografer från kändisarna?

Jag har läst dina tidigare inlägg, rätt skoj läsning faktiskt, du borde bli polis.


Tja, de vill nog se att alla papper är i sin ordning och då tänker jag inte bara på registreringsbevis etc.
En flygande besiktning av lite "udda fordon" kanske..  ::) :o :o

Däck och fälgar som skall överensstämma med typbesiktningen, avgasrening mm..
Nykterhetskontroll etc och allt tar vä-ä-ä-äldigt lå-å-å-ång tid..
;D ;D

En del "tävlande" behöver nog även visum för Sverige och sådant måste också kontrolleras..

/B

Bengt Jönsson

Citat från: scaniav8 skrivet 02 maj 2010, 18:42:50 PM

Ja du Bengan, det är okej att jag kallar dig det va?

Du är verkligen ett utmärkt grundämne att utbilda till polis. Kombinerad Tull-inspektör och Trafikpolis.


Du tror inte att killarna och tjejerna som håller i Gumball 3000 har ordnat papper och sånt va. Det är ju inte nån nöjestrip dom slänger ihop på en vecka precis.
Nästa års Gumball 3000 börjar dom planera redan nästa vecka om det inte redan är igång.

Som du möjligtvis läst så blev 120 st bilar vägrade att köra genom Tyskland. VIPS så skakade ledningen fram bussar till deltagarna och biltransportlastbilar till bilarna bara på nån timme.

Det är som sagt inga söndagsbilister det handlar om som du fått för dig i tidigare inlägg.


Nej, det  förstår nog jag också..  :D ;D 8)
Bussar och biltransportbilar / bärgningsbilar finns det "gott om" bara man betalar bra!

Fast jag tror nog att spikmattorna redan ligger i beredskap...
:P :P ::) :o

På vägen gäller lika lagar för alla!

/B

Möllers

Hoppas att Bam Margera är med i Gumball 3000 rallyt i år denna bilen skulle jag vilja ha på bild.

http://3.bp.blogspot.com/_gD7yzKTSHio/ScavT1fjkWI/AAAAAAAAAzk/vvClsRHZbsA/s400/bam-margera-car-cool.jpg

Uffe D

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 02 maj 2010, 18:29:52 PM

Tja, de vill nog se att alla papper är i sin ordning och då tänker jag inte bara på registreringsbevis etc.
En flygande besiktning av lite "udda fordon" kanske..  ::) :o :o

Däck och fälgar som skall överensstämma med typbesiktningen, avgasrening mm..
Nykterhetskontroll etc och allt tar vä-ä-ä-äldigt lå-å-å-ång tid..
;D ;D

En del "tävlande" behöver nog även visum för Sverige och sådant måste också kontrolleras..

/B

Dom kollar nog om det finns anledning, men jag skulle satsa på att dom bara förstärker övervakningen. Stoppa samtliga fordon för kontroll lär dom inte göra, det vore maktmissbruk.

Bengt Jönsson

Citat från: Uffe D skrivet 03 maj 2010, 00:38:28 AM
Dom kollar nog om det finns anledning, men jag skulle satsa på att dom bara förstärker övervakningen. Stoppa samtliga fordon för kontroll lär dom inte göra, det vore maktmissbruk.


Maktmissnruk??
Det DALTAS för mycket i Sverige med "brats" , herrskapsfolk, nyrika, s.k "ädlingar" med fi-i-i-int efternamn etc.  som tror att de kan göra vad de vill på vägarna!
Allt skall ju vara så demokratiskt, feministiskt, "gulle-mjuk-mys-dagis-pysigt" , genuscerifierat, miljövänligt, komposterbart, återvinningsbart, integrerat, mångkulturellt etc bara såååååååååååå.....
;D ;D

Nej, spikmattorna i beredskap..... och gör som farbror blå i Tyskland om det bryts mot några lagar!!