Huvudmeny

Angående bilder

Startat av robbes, 04 augusti 2007, 14:49:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

Där privatpersoner förekommer. Vid en kurs som jag gick för inte så länge sedan så sades det att det går in under personuppgiftslagen o att bilder där man kan känna igen o koppla personer till namn etc inte får förekomma om det ej finns utgivningsbevis hur är det med den biten här på buss-snack.

Bengt Lindstein

Är jag inte felunderättad så blev PUL-reglerna mildare from 1/1-07 så det är tillåtet numera.

Hälsar
Bengt

Rätta mig gärna om jag har fel.

robbes

bengt ja de blev mildare sades det på mötet men det gäller fortfarande det om privatpersoner likaså att regnr på bilar etc inte får visas heller om det är reggat på privatpersoner

Ante

Citat från: robbes skrivet 04 augusti 2007, 16:23:06 PM
bengt ja de blev mildare sades det på mötet men det gäller fortfarande det om privatpersoner likaså att regnr på bilar etc inte får visas heller om det är reggat på privatpersoner

Och finns det något som kan kopplas till en person på bilden finns det väl en paragraf som säger att man måste censurera. Taskigt för alla som tagit kort på slottet.

Ska jag vara ärlig tycker jag att PUL är väldigt luddig i detta fall, och skulle man efterleva alla paragrafer där skulle bilden säkert inte bli något annat än ett enda sudd.
Om jag tagit en bild där huvudmotivet är bussen som rullar vid Slottet kan jag inte ta hänsyn till att inte få med någon persons ansikte på bilden. Rör man sig bland annat folk är det här en "risk" man måste räkna med, enligt mig.

/A

Staffan Sävenfjord

Bussnack med underforum har regler för detta och det framgår av en tråd överst på "Ordet är fritt" vad som gäller. Vår tolkning är att det får förekomma bilder där privatpersoner syns. I annat fall skulle i princip bara bussbilder tagna i garage kunna visas. Det är den tolkning de flesta internetforum har. PUL är alldeles för luddig på den här punkten för att kunna tjäna som ett rättestycke.
Dessutom är det ytterst SvOf:s styrelse som svarar för innehållet i Bussnack och deras redskap för att detta skall uppfylla reglerna är moderatorerna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

robbes

tackar där fick man informationen man efterlyste om vem som ansvarig o synsätt på det emd pul o bilder