Tillverkas det några traditionella "amerikanare" idag?

Startat av Bengt Jönsson, 28 maj 2009, 19:32:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Fälgar byts ju ut under bilens livslängd, precis som föraren byter skor under livet. :)

Jobergg

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 28 maj 2009, 19:32:12 PM
Tänk dig följande:

Du bor i USA/Kanada och är spekulant på en ny större konventionell familjebil, gärna kombi.  DU vill INTE ha en SUV el. stadsjeep, absolut INTE någon japansk / koeransk "risbrännare" eller annan "sardinburk" utan en riktig gammal hederlig amerikanare med allt klassiskt "lul-lull".  Gärna V8, automat och bakhjulsdrift så att du kan köra upp till Drive-Through på närmaste "donk" och beställa in några rejäla burgare, extrastora pommes-frites och rejäla baljor av Cola o kaffe..
;D  8)
Vilket fordon skall jag välja om jag vill köpa nytt ?

/Bengt

Utbudet efter 1996 blev ju begränsat när GM la ner produktionen av B-body bilar, själv är jag lycklig ägare till en Impala SS-95.
Men åter till ämnet, vill du ha en ny full-size rambyggd USA bil med V8 och bakhjulsdrift är det bara Lincoln Town Car och Mercury Grand Marquis som är i produktion fortfarande, meningen var att Town Car skulle läggas ner men man fick tänka om eftersom modellen plötsligt började sälja bra igen, mycket tack vare en del viktiga kontrakt med stora hyrbilsföretag. Enligt uppgift går bara Mercuryn att beställa från större kundflottor tyvärr.

michael k

om man sklippar ramen
får man ju en chevy impala

Bengt Jönsson

Citat från: Jobergg skrivet 28 maj 2009, 22:53:31 PM
Utbudet efter 1996 blev ju begränsat när GM la ner produktionen av B-body bilar, själv är jag lycklig ägare till en Impala SS-95.
Men åter till ämnet, vill du ha en ny full-size rambyggd USA bil med V8 och bakhjulsdrift är det bara Lincoln Town Car och Mercury Grand Marquis som är i produktion fortfarande, meningen var att Town Car skulle läggas ner men man fick tänka om eftersom modellen plötsligt började sälja bra igen, mycket tack vare en del viktiga kontrakt med stora hyrbilsföretag. Enligt uppgift går bara Mercuryn att beställa från större kundflottor tyvärr.


Eller importera en Ford Crown Victoria polisbil...
8) ;D
/B

Jobergg

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 02 juni 2009, 05:51:15 AM

Eller importera en Ford Crown Victoria polisbil...
8) ;D
/B

Som rubriken lyder: (Tillverkas det några traditionella "amerikanare" idag? )

Enligt mina källor var sista årsmodellen 2008 men på nätet står det på en del sidor att den tillverkas fortfarande ???
Är det nu så att den är i produktion fortfarande är det ju riktigt kul för jag tycker om den modellen :)

Jobergg

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 28 maj 2009, 21:34:13 PM
Forden på bilden är inte riktigt i äkta polisutförande. Fel sorts fälgar. Jag har aldrig sett någon med annat än svarta standardfälgar och utan navkapslar, som på Chevan.
M v h
Ingwar

Jag tittade på Cops nyligen och då var det en polis Crown Victoria som hade just dom navkapslarna som är på fonthekings bild och då är de väl original får man väl anta!

Jobergg

Citat från: michael k skrivet 01 juni 2009, 22:40:39 PM
om man sklippar ramen
får man ju en chevy impala

Nu ville ju Bengt Jönsson gärna ha en bakhjulsdriven bil och nya Impalan är ju framhjulsdriven!

michael k

är den det :o
jag har ju åkt tvåtusen mil i två olika sådana utan att fundera på det ::)

fontheking5

2 bakhjulsdrivna Amerikanare fotade i dag .  :)´Detta är väl 2 bilar som kan klassas som traditionella eftersom dom är bakhjulsdrivna med V8 och Automat . Mest äkta är ju Lincolnen .
Chrysler 300C

Lincoln Town Car , ursäkta motljuset men jag hade ingen annan möjlighet tyvärr .

En bättre bild framifrån


Bengt Jönsson

C H Ryslern är väl egentligen inte någon "riktig amerikanare"...  :o

Om jag inte minns fel så tillverkas dessa för den europeiska marknaden av samma (lego)tillverkare som en gång eller kanske fortfarande tillverkar SAAB Cabrioleter, dvs Magna-Steyr-Puch i Graz.  Samma kanadensiska Magna som står på tal om att överta just SAAB

Steyr har jag för mig är en gammal lastbilstillverkare som kan spåra sina rötter bak till tiden för K.u.K och jag vet inte om de hade fingrarna med i Graf-und-Stift, idag visst en tillverkare av trådbussar..  8)

Puch.. Ja, de med DAKOTAN !!
70-talets ultimata "moppe"!  Helst med tillbehöret sadelpläd i långhårig orange syntet!  ;D :D 8)

http://hem.passagen.se/ferner40/puch%20-%20dakota.jpg
 

fontheking5

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 08 juni 2009, 21:04:49 PM
C H Ryslern är väl egentligen inte någon "riktig amerikanare"...  :o

Om jag inte minns fel så tillverkas dessa för den europeiska marknaden av samma (lego)tillverkare som en gång eller kanske fortfarande tillverkar SAAB Cabrioleter, dvs Magna-Steyr-Puch i Graz.  Samma kanadensiska Magna som står på tal om att överta just SAAB

Steyr har jag för mig är en gammal lastbilstillverkare som kan spåra sina rötter bak till tiden för K.u.K och jag vet inte om de hade fingrarna med i Graf-und-Stift, idag visst en tillverkare av trådbussar..  8)

Puch.. Ja, de med DAKOTAN !!
70-talets ultimata "moppe"!  Helst med tillbehöret sadelpläd i långhårig orange syntet!  ;D :D 8)

http://hem.passagen.se/ferner40/puch%20-%20dakota.jpg
 
Ja du har nog rätt i det men Chrysler är ju ett amerikanskt märke från början men dom europeiska Chrysler bilarna byggs ju i Österrike , precis som du säger .

groenis

Crown Victoria klassisk polisbil i staterna där varje distrikt väljer modell själv.
Många slutar sina "aktiva" liv som taxibilar till New Yorks stora förtret då man vill ha en nyare vagnpark
på Yellow Cab

sukkeri

Citat från: Verspieder skrivet 28 maj 2009, 22:47:34 PM
Fälgar byts ju ut under bilens livslängd, precis som föraren byter skor under livet. :)
körde 20 år med samma bil och fälgar. Sulade bara om fälgarna!

Ersa


fontheking5

Citat från: Verspieder skrivet 12 juni 2009, 17:08:57 PM
Men att ingen (inkl jag själv) ens nämnt Ford Mustang! Platsar inte den i listan? :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ford_Mustang
http://en.wikipedia.org/wiki/Shelby_Mustang
http://geekoutonline.com/wp-content/uploads/Knight_Rider.jpg
Jo visst gör den det , den är också en av mina favoritbilar men den är ingen 4 dörrars full size sedan så är det väl därför den inte nämnts .  ;)