Du bör / Du är skulldig till...

Startat av Zella, 27 juli 2007, 20:01:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

Det var just därför jag förtydligade, för att en del tolkar det faktum att den ena parten har ansvar som att den andra parten kan strunta i sin skyldighet.

Zella

Som sagt... en del säger si och en del så... men dom som tog kortet nydligen måste ju fått lära sig det som gäller idag...

Trafikar´n

Mina kunskaper är några år gamla pga jag lämnat branschen, men enl vad jag vet innehåller bilden en STOR luring!
Mig veterligt gäller fortf "50regeln" om skyldighet att lämna buss företräde när den lämnar hållplats och högsta tillåtna hastighet är 50mkm/h.
Men bilden visar en buss inom ett kollektivtrafikfält och när man lämnar ett sådant har man väjningsplikt mot ALL annan trafik!

  Mycket bra bild, mycket bra frågeställning-uppenbart mindre bra förklarat.
Mvh Trafikarn
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Hagri

I teoriprovet fanns helt nyligen frågan med och svaret var att man hade skyldighet att lämna buss som kör ut från hållplats företräde om hastighetsbegränsningen var 50 km timman.
Om inga ändringar i lagen har trätt i kraft vid halvårsskiftet gäller det fortfarande.
Att någon har en skyldighet i trafiken behöver inte automatiskt ge någon annan en rättighet.
T.ex. Cyklister som korsar gatan på ett övergångställe har väjningsplikt mot trafiken på gatan, men det ger inte bilister rätt att köra på cyklisten.

Det finns ett litet roligt test på Väg Verkets hemsida om trafikmärken.
http://www20.vv.se/trafiktestet/Popup.aspx

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Zella skrivet 28 juli 2007, 13:56:24 PM
Som sagt... en del säger si och en del så... men dom som tog kortet nydligen måste ju fått lära sig det som gäller idag...

Jag tog kortet rätt nyligen. Visserligen skrev jag teorin i december, men min lärare uppdaterade mig om eventuella ändringar av diverse lagar.